Subject content and structural organization of learning discourse in teaching evidence-based monologue statement
The article deals with the problem of subject content and structural organization of educational discourse in the study of evidence-based monologue statements. The study substantiates such important methodological aspects as understanding the discourse, taking into account the unity of the text and the communicative situation, its implementation in the event plan, as a folded discourse. Pay special attention to the discourse as a structural object, realized in the time of the process and the expected appearance of the components. The article reveals in detail the issues of the content and functions of the linguistic and extralinguistic components of the discourse in teaching evidence-based monologue statements in close connection with reading, writing and listening. Particularly emphasized is the need to consider the relationship and connection of the categories “discourse” and “text” in teaching as a set of the process and result of the speech-thinking and communicative-speech activity of partners. Referring to the description of the educational discourse, the authors of the article introduce the categories of “macrodiscourse” and “microdiscourse” as a result of problematic semantic segmentation of discursive textual materials of the military-technical sphere. The article discusses the characteristics and two-component structure of the educational macrodiscourse, linguistic and extralinguistic components in their close relationship. Microtext, micromonologue, semantic dialogic unity of micromonologues based on the concept of M.M. Bakhtin about the dialogical thinking and communication. The result of the study and the information-targeted analysis of numerous speech units of the educational discourse and the didactic organization of the subject content, taking into account the semantic content of two problems and problematic issues on the general problem of the location, construction and architecture of fortresses of the Middle Ages in Russia and Europe, taking into account the security functions, defense and protection from enemies.
Keywords
discourse,
text,
speech unit,
evidence-based monologue statement,
micromonologue,
semantic dialogic unity,
verbal communication,
subject content,
thought,
problem,
communicative situationAuthors
Serova Tamara S. | Perm National Research Polytechnic University | tamaraserowa@yandex.ru |
Gural Svetlana K. | National Research Tomsk State University | gural.svetlana@mail.ru |
Berdnikova Anna A. | Perm Suvorov Military School | vdovichinaa@mail.ru |
Всего: 3
References
Милевская Т. В. Дискурс, речевая деятельность, текст // Теория коммуникации и прикладная коммуникация / под общ. ред. И.Н. Розиной. Ростов н/Д : ИУБиП, 2002. Вып. 1. С. 88-91.
Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. Москва : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. 432 с.
Карасик В. И. Коммуникативная тональность // Вестник Северо-Осетинского государственного университета имени К.Л. Хетагурова. 2008. № 4. С. 20-29.
Вербицкий А. А. Новая образовательная парадигма и контекстное обучении. М. : Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 1999. 75 с.
Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М., 1998. Ч. 5. 896 c.
Соссюр Ф. Курс общей лингвистики / [коммент. Туллио де Мауро]. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 1999. 425 с.
Бенвенист Э. Общая лингвистика. М. : Прогресс, 1974. 448 c.
Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М. : ИТДГК Гнозис, 2003. 280 с.
Кибрик А. А. Модус, жанры и другие параметры классификации дискурсов // Вопросы языкознания. 2009. № 2. С. 3-21.
Гураль С. К., Корнеева М. А. К вопросу об организационно-методических условиях обучения английскому языку студентов направления «Прикладная механика» // Язык и культура. 2017. № 37. С. 180-196.
Бутко Е. С. Текст и дискурс: проблема дефиниции // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 15. URL: https://e-koncept.ru/2016/96034.htm (дата обращения: 24.12.2021).
Лосева Л. М. Как строится текст : пособие для учителей. М. : Просвещение, 1980. 94 с.
Гальперин И. Р. Стилистика английского языка : учеб. для студ. пед. ин-тов и фактов иностр. яз. 2-е изд., испр. и доп. М. : Высш. шк., 1977. 334 с.
Коваленко М. П. Информационная основа речевой деятельности в формировании лексических навыков аудирования иноязычного монологического высказывания : автореф. дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2003. 25 с.
Серио П. Как читают тексты во Франции // Квадратура смысла. Французская школа анализа дискурса / пер. с фр. и порт. М., 1999. С. 12-54.
Залевская А. А. Индивидуальная «база» знаний и проблема перевода // Перевод как процесс и как результат: язык, культура, психология. Калинин, 1989. С. 29-36.
Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. 2-е изд. М. : Гнозис, 2004. 390 с.
Андреева В.А. Литературный нарратив: дискурс и текст. СПб. : Норма, 2006. 182 с.
Сысоев П. В., Завьялов В. В. Обучение иноязычному письменному юридическому дискурсу студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Язык и культура. 2018. № 41. С. 308-326.
Кибрик А.А. Анализ дискурса в когнитивной перспективе : дис.. д-ра филол. наук. М., 2003. 90 с.
Гребенюк Н.И., Гусаренко С. В. Стилистика русского научного дискурса : учеб. пособие. Ставрополь : Северо-Кавказский федеральный университет, 2015. 179 с.
Серова Т. С. Особенности иноязычной диалогической речевой деятельности в профессиональной сфере // Информация, информированность и инновации в межкультурном профессиональном общении в сфере науки и техники : сб. ст. Пермь : Изд-во Перм. национального исслед. политехн. ун-та, 2016. С. 352-361.
Шатурная Е. А. Профессионально-ориентированный дискурс как объект овладения в неязыковом вузе // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 321. С. 174-176.
Мильруд Р.П., Кондакова Н.Н. Подходы к описанию и предупреждению ошибок в иноязычной речи // Иностранные языки в школе. 2007. № 1. С. 12-17.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1979. 424 с.
Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М. : Художественная литература, 1975. 500 с.
Прохоров Ю.Е. Концепт, текст, дискурс в структуре и содержании коммуникации : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2006. 38 с.
Стрельцов А.А. Три подхода к категории вопросительности // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2017. № 3. С. 45-58.
Вдовичина А.А., Серова Т.С. Типы и функции вопросов в диалогизированном доказательном монологическом высказывании при обучении иноязычному диалогическому речевому общению // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 2. С. 85-99.
Гура А.Ю. К проблеме нахождения адекватной языковой формы педагогического вопроса // Научные труды КубГТУ. 2016. № 12. С. 308-315.
Гончар И.А. Аудирование иноязычного текста как объект лингвистики и методики // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2011. Вып. 4. С. 118-120.
Серова Т.С., Коваленко М.П., Смокотин В.М. Проблемно обусловленное предметное содержание дискурсивных речевых материалов в интегративном обучении переводческому аудированию // Язык и культура. 2020. № 52. С. 232-245.