Human capital's humanitarian characterestics of a cometent approach to education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19996195/57/15

Human capital's humanitarian characterestics of a cometent approach to education

The research presents theoretical study's results on the humanizing human capital problem in the competency-based approach context to education. The methodological basis of this research was the competence-based approach key provisions. The focus on the competence-based approach contributed to the humanitarian context of human capital (education) expansion, since this approach is focused not only on professional formation, but also on the personality of a student, on his individual interests' development, potential and abilities. With the aim of analyzing and content of the research's main concepts, the key provisions and concepts were considered that demonstrate the relationship between human capital and the competence-based approach. It is noted that competence, as a human property, was thoroughly analyzed only in the middle of the 20th century, and was associated with a humanistic approach focused on the student's personality, on his individual interests' development, potential and abilities. The educational and upbringing potential contained in the structure competence-based approach structure is aimed not only at the social and professional stratification formation of a future specialist, but also develops social qualities of an individual, manifested in his behavior and interaction with other members of society, that is, it is humanitarian in nature. Being in its essence a certain transformation in education and professional activity, the competence-based approach presupposes a change in the education social functions, which is not only the pedagogical process of human reproduction, but also a condition for revealing its essence (human). In this case, the concept of competence acts as a basic characteristic of a professional person and the development of cultural, moral and intellectual formations change his professional motivation, reflected in the consciousness of an individual and contribute to the professional competencies mastery. The expansion of human capital's (education) humanitarian component within the competence-based approach framework implies, in addition to a set of knowledge transferring, skills and abilities in a certain area, also the development of outlook, interdisciplinary vision, the ability to individual creative solutions and self-study, humanistic values formation. Human capital's humanitarian characteristics in the competency-based approach context to education are: - concept «competence» in the humanitarian approach context is interpreted as a structure for assessing internal criteria by a subject himself, as an individual's understanding of his incentive to get an education, realizing of inferiority of his own knowledge degree and foreseeing actions aimed at overcoming these limitations; - as a subject of his educational route throughout his life, starting from various cultural practices and ending with adaptation and socialization, a person is an entrepreneur of his education, changing his professional and cultural identity; - competence-based approach, being humanitarian in its essence, forms in a person new socio-cultural values, attitudes and views, which contributes to his further formation and development as a person.

Download file
Counter downloads: 43

Keywords

competence-based approach, human capital, humanitarian characteristics, education

Authors

NameOrganizationE-mail
Tsiguleva Olesya V.Novosibirsk State Pedagogical Universityoltsiguleva@yandex.ru
Abukomova Natalya N.National Research Tomsk State Universitytomsk-ann@yandex.ru
Pozdeeva Svetlana I.Tomsk State Pedagogical Universitysvetapozd@mai.ru
Всего: 3

References

Лукоянова Н.А. Профессиональная подготовка будущих экономистов в условиях компетентностного подхода в образовании : автореф. дис.. канд. пед. наук. Барнаул, 2015. 25 с.
Дегальцева В. А. Подготовка преподавателей к контрольно-оценочной деятельности в условиях реализации компетентностного подхода в образовательном процессе вуза : автореф. дис.. канд. пед. наук. Армавир, 2018. 26 с.
Логинов И. В. Компетентностный подход к внедрению балльно-рейтинговой системы оценки результатов учебной деятельности курсантов как средство инновационного развития военного вуза : автореф. дис.. канд. пед. наук. Ульяновск, 2015. 31 с.
Королева М.Ю. Профессионально ориентированная иноязычная подготовка курсантов военных вузов на основе компетентностного подхода : автореф. дис.. канд. пед. наук. Ялта, 2020. 23 с.
Лазарева М.В. Педагогические условия развития мотивации студентов в вузах культуры на непрерывное образование: компетентностный подход : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2020. 25 с.
Войтик И. А Педагогические условия повышения квалификации преподавателей вокала учреждений культуры и дополнительного образования: компетентностный подход : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2020. 25 с.
Раджабова Н.Р. Формирование когнитивной компетенции учащихся старших классов общеобразовательных учреждений по английскому языку с использованием инновационной технологии : автореф. дис.. канд. пед. наук. Душанбе, 2019. 28 с.
Лей В. А Развитие эколого-педагогической компетентности студентов технического вуза : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2017. 23 с.
Исаева Л.М. Формирование методической компетентности преподавателя средней профессиональной образовательной организации в условиях открытого образования : автореф. дис.. канд. пед. наук. Махачкала, 2020. 23 с.
Гарафиев И.З. Инновационный человеческий капитал в регионе (социологический анализ) : дис.. д-ра социол. наук. Пенза, 2013. 369 с.
Матулис С.Н. Человеческий капитал как ключевой фактор модернизации России: политическое измерение : автореф. дис.. канд. полит. наук. М., 2013. 28 с.
Перепелкина Е.В. Человеческий капитал в процессе структурных сдвигов в экономике : автореф. дис.. канд. экон. наук. Самара, 2019. 26 с.
Mischel W., Shoda Y. A cognitive-affective system theory of personality // Psychological Reports. N.Y., 1973. № 102. P. 246-268.
Sternberg R.J. Practical Intelligence in Everyday Life. Cambridge University Press, 2000. 279 p.
Пермяков О. Е. Развитие систем оценки качеств подготовки специалистов : автореф. дис. д-ра пед. наук. М. : Центр проф. образования ФГУ «Федер. ин-т развития образования», 2009. 47 с.
Oxford Russian-English dictionary. Oxford University Press, 2006. 920 p.
Cambridge international dictionary of English. Cambridge University Press, 1995. 1773 p.
Хомский Н. Аспекты теории синтаксиса. М., 1972. 230 с.
Татур Ю.Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалистов // Высшее образование сегодня. 2010. № 5. С. 22-31.
ФГОС ВПО третьего поколения. URL: http://uop.ifmo.ru/stat/21/ (дата обращения: 07.05.21).
Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20-26.
Зеер Э. Ф. Ключевые квалификации и компетенции в личностно ориентированном профессиональном образовании // Образование и наука. 2000. № 3 (5). С. 90-102.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.
Цигулева О. В., Павлова Т. Л. Компетентностный подход как основа развития профессиональной мобильности // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 3. С. 111-114.
Смышляева Л. Г. Дополнительное профессиональное образование государственных гражданских и муниципальных служащих: компетентностный подход : учеб. пособие. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2011. 236 с.
Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании // Высшее образование в России. 2004. № 11. С. 3-13.
Лебедев О.Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. 2004. № 5. С. 3-12.
Максимов А.Н., Максимова С.И. Формирование человеческого капитала при использовании компетентностного подхода и показателей динамики органического строения производства // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2020. № 2. С. 54-60. doi: 10.17513/vaael.999
Malkova I.Y., Liventsova E.Y., Fakhretdinova A.P., Tsiguleva O.V., Kiseleva P.V., Larionova A.V. Methodology of research of student's subjectivity formation // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2020. doi: 10.15405/epsbs.2020.10.04.15
Fakhrutdinova A.V., Abakumova N.N., Borisova V.A., Terentyeva I.V., Leontieva T.V. Development of a junior skills efficiency monitoring models for sustainable development // Pro-cedia environmental science, engineering and management. 2020. Т. 7, № 3. Р. 361-366.
 Human capital's humanitarian characterestics of a cometent approach to education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19996195/57/15

Human capital's humanitarian characterestics of a cometent approach to education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19996195/57/15

Download full-text version
Counter downloads: 363