Implementation of the regulatory function of emotions in the educational process in a foreign language
The article touches upon the issues of regulation of the emotional sphere of students in the educational process in foreign languages. At the present stage, relatively insufficient attention has been paid to the methods of psychological and pedagogical influence through pedagogical communication on the emotional sphere of schoolchildren in the course of teaching foreign languages, as a result of which the issues of its regulation remain poorly understood. The purpose of this work is to consider this aspect of the teacher's professional and methodological activities. to solve the problem of optimizing the mental activity of students, creating a favorable emotional background for a lesson, managing the emotional sphere of schoolchildren as sources of increasing the productivity of learning activities in a foreign language lesson, we first of all turned to the analysis of the educational potential of emotions. This made it possible to reveal the mechanisms of methodological control of emotions in the course of organizing the educational process in a foreign language. Despite the breadth of the study of the problem of emotions, it seems that the methods of psychological and pedagogical influence on the emotional sphere of schoolchildren in the educational process in foreign languages through pedagogical communication, managing the construction of emotive statements in a foreign language have not been sufficiently considered.
Keywords
regulation of the emotional sphere of schoolchildren,
pedagogical communication,
emotivity,
emotional intelligence,
emotional situations,
emotional and intellectual empathy emotionally colored speech meansAuthors
Ariyan Margarita A. | Nizhny Novgorod State Linguistics University | fenkot603@yandex.ru |
Chernyshov Sergei V. | Moscow Pedagogical State University | chernish25@yandex.ru |
Всего: 2
References
Анохин П.К. Эмоции. 2-е изд. М. : БМЭ, 1963. С. 339-358.
Вилюнас В. К. Целепобудительная функция эмоций. Психологические исследования. М., 1973. С. 41-48.
Вилюнас В. К. Основные проблемы психологической теории эмоций // Психология эмоций. Тексты / под ред. В. К. Вилюнаса, Ю. Б. Гиппенрейтера. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1984. 288 с.
Симонов П. В. Информационная теория эмоций // Психология эмоций. Тексты / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтера. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1984. 288 с.
Витт Н. В. Эмоциональная регуляция в речемыслительных процессах // Психологический журнал. 1986. Т. 7, № 3. С. 52-61.
Витт Н. В. Эмоциональное воздействие речи учителя иностранного языка // Иностранные языки в школе. 1987. № 6. С. 34-37.
Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций. М. : Прогресс, 1979. 392 с.
Plutchik R. Emotion: Theory, research, and experience: Vol. 1: Theories of emotion. New York : Academic, 1980. Р. 17-19.
Гураль С.К., Краснопеева Т. О., Смакотин В. М., Сорокоумова С. Н. Цели, задачи, принципы и содержание индивидуальных иноязычных образовательных траекторий с учетом латентных характеристик студентов // Язык и культура. 2019. № 47. С. 179-196.
Ариян М. А. Социально-эмоциональное развитие обучающихся средствами иностранного языка // Язык и культура. 2017. № 38. С. 138-152.
Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы и эмоции : конспект лекций. М., 1971. 40 с.
Davidson R. The emotional life of your brain: How its unique patterns affect the way you think, feel, and live - and how you can change them. New York : Hudson Street Press, 2012. 304 р.
Humphrey N., Lendrum A., Wigelsworth M. Social and emotional aspects of leaning (SEAL) program in secondary schools: National evaluation (Research report DFE-PR-049). Manchester, England : University of Manchester, 2010.
Salovey P., Mayer J.D. Emotional intelligence // Imagination, Cognition, and Personality. 1990. Vol. 9. P. 185-211.
Юматов Е. А. Динамическая теория эмоций и системная организация поведения // Вестник международной академии наук (Русская секция). 2019. № 1. С. 56-65.
Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. М. : Гнозис, 2008. 416 с.
Чернышов С. В. Основные положения эмоционально-концептного подхода к обучению иностранным языкам // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2015. № 177. С. 138-145.
Чернышов С. В. Эмоциональный аспект содержания обучения иностранным языкам // Язык и культура. 2014. № 4 (28). С. 203-210.
Татаринова М. Н. Отбор и организация эмоционально-ценностного компонента содержания иноязычного образования. Киров : ВГУ, 2018. 164 с.
Леонтьев А.А. Педагогическое общение. М. : Знание, 1979. № 1. 47 с.
Evans I.M., Harvey S.T., Buckley L., Yan E. Differentiating classroom climate concepts: Academic, management, and emotional environments // New Zealand Journal of Socials ciences. 2009. № 4 (2). Р. 131-146.
Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении : кн. для учителя. М. : Просвещение, 1987. 190 с.
Зимняя И.А. Психология и лекционная пропаганда. М. : Знание, 1978. 40 с.