Regional educational environment in polylingual universities of Russia and Uzbekistan | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/10

Regional educational environment in polylingual universities of Russia and Uzbekistan

In the modern world, a significant role is assigned to strengthening in-tercultural and interethnic contacts, the need for multilingual education is confirmed by statistics - about 75% of the world's population speak two or more languages, which encourages the education system to introduce innovations actively at various levels of education to adapt to the new realities of public life. In the research of Russian scientists, the vector of the education system's development is shifting towards regionalization as a principle of higher education that affects the scientific activity of the university and the content component of training programs. This article reveals the aspect of the regional educational environment, analyzes the state of the study and functioning of native and foreign languages in Russia and Uzbekistan, using the example of Nizhny Novgorod State Linguistic University named after N.A. Dobrolyubov and Tashkent State University of Uzbek Language and Literature named after A. Navo'i. Several languages are taught at all faculties of universities, regardless of the training profile, which allows students to form a communicative competence. The creation of an environment at the university for the development of a multicultural and polylingual personality that can represent the native culture and interact with representatives of other societies in several languages effectively, as well as meet the basic needs of all participants in the educational process, is based on taking into account the regional conditions for the implementation of the state's language policy. The term "multilingual personality" defines a person that speaks several languages, is able to think in a contrastive-comparative aspect, has the skills of intercultural communication, taking into account the regional characteristics of the parties. A polylingual university is an institution of higher education where a personality of the previously considered type is formed. In contrast to globalization with its unified approach to linguistic cultures, the regionalization of education makes it possible to take into account cultural diversity, ensure better mutual understanding between communication participants, and realize the value of native and foreign languages fully. Such a polylogue of cultures, where the regional component is taken into consideration, is a significant addition to the generally accepted intercultural educational paradigm.

Download file
Counter downloads: 14

Keywords

languages of instruction, educational process, polylingual personality, multicultural personality, regionalization, foreign languages, language policy

Authors

NameOrganizationE-mail
Glumova E.P.Nizhny Novgorod State Linguistic University named after N.A. Dobrolyubovel.glumova2010@yandex.ru. glumova@lunn.ru
Mukhamedova S.Kh.Uzbek Language and Literature named after Alisher Navoiprof.s.muhamedova@mail.ru
Rashidova N.B.Uzbek Language and Literature named after Alisher Navoirnargiza78@mail.ru
Всего: 3

References

Елизарова Г. В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению : автореф. дис. д-ра пед. наук. СПб., 2001. 38 с.
Халяпина Л. П. Методическая система формирования поликультурной языковой личности посредством Интернет-комуникации в процессе обучения иностранным языкам : автореф. дис. д-ра пед. наук. СПб., 2006. 49 с.
Соловьева И. С. Педагогические условия формирования межкультурной компетенции старшеклассников : на материале сельских школ Республики Саха (Якутия) : автореф. дис. канд. пед. наук. Якутск, 2007. 19 с.
Фурманова В. П. Межкультурная коммуникация и лингвокультуроведение в практике обучения иностранным языкам. Саранск : Изд-во Мордов. ун-та, 1993. 122 с.
Тарева Е. Г. Межкультурный подход к подготовке современных лингвистов // Межкультурное многоязычное образование как фактор социальных трансформаций: становление и развитие научной школы. М., 2021. С. 34-44.
Глумова Е.П., Кораблева Е.Д. Региональный языковой портфель учителя иностранных языков // Профессиональная подготовка учителя иностранного языка в России: реалии и перспективы : II Всерос. науч.-практ. конф. Н. Новгород, 2021. С. 65-68.
Постановление Межпарламентской Ассамблеи государств - участников Содружества Независимых Государств от 04.12.2004 № 24-6 «О культурном сотрудничестве государств-участников СНГ». URL: https://docs.cntd.ru/document/901937349 (дата обращения: 07.05.2022).
Постановление Правительства Нижегородской области от 21.12.2018 № 889 «Об утверждении Стратегии социально-экономического развития Нижегородской области до 2035 года». URL: https://admgor.nnov.ru/uploads/editor/1c/23/Proyekt_Strategii_Nizhegorodskoy_oblasti_2035.pdf (дата обращения: 07.05.2022).
Указ Президента Республики Узбекистан от 20.10.2020 № УП-6084 «О мерах по дальнейшему развитию узбекского языка и совершенствованию языковой политики в стране». URL: https://lex.uz/docs/5058375 (дата обращения: 07.05.2022).
Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / под ред. А.Е. Кибрика. М. : Прогресс; Университет, 1993. 654 с.
Глумова Е.П. Языковая политика Российской Федерации в области обучения иностранным языкам // Языковая политика и лингвистическая безопасность : материалы второго междунар. науч.-образоват. форума, 25-26 сентября 2018 г. / отв. за выпуск М.А. Викулина. Н. Новгород, 2018. С. 30-37.
Ильин Г.Л. Образование и культура: поиски взаимного соответствия. М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 1992. 78 с.
Озаева О.В. Этнонациональное измерение языковой правовой политики : автореф. дис.. канд. юрид. наук. Ростов н/Д, 2008. 28 с.
Филатов А.В. Еще раз о родном языке // Русский язык, литература, культура в школе и вузе. 2011. № 1. С. 6-12.
Борисова Н.В. Языковая политика в регионах современной России: ресурсные возможности, общественный запрос и политические ограничения // Социо- и психолингвистические исследования. 2020. № 8. С. 7-16.
Михальченко В.Ю. Языковое планирование в полиэтнических странах // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2016. Т. 9, № 5. С. 137145.
Костюк М.Е. Особенности государственной языковой политики как стратегический аспект национальной безопасности России // Социология власти. М. : Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ, 2009. С. 126-130.
Новиков А.М. Российское образование в новой эпохе // Парадоксы наследия, векторы развития. М. : Эгвес, 2000. 272 с.
Алпатов В.М. Языковая политика и родной язык // Социолингвистика. 2020. № 3 (3). С. 114-124.
Михайлов В.А. Университет как фактор социально-культурного развития региона // Вестник УлГТУ. 2003. № 3-4. С. 4-7.
Атутов П.Р., Будаева М.М. Методологические проблемы национальнорегионального образования // Педагогика. 2001. № 2. С. 25-32.
Глумова Е.П. Региональный аспект межкультурной коммуникации // Проблемы современного образования. 2017. № 6. С. 92-104.
Гураль С.К., Конева Е.В., Поляков О.Г. Многоязычие и обучение иностранным языкам: современный контекст проблемы // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2016. № 3. С. 9-12.
 Regional educational environment in polylingual universities of Russia and Uzbekistan | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/10

Regional educational environment in polylingual universities of Russia and Uzbekistan | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/10

Download full-text version
Counter downloads: 142