The role of ICT in teaching oral two-way economic translation to students-linguists of the Chinese department
In the Russian system of professional pedagogical education, a special place is traditionally given to methodological training. The content of this training of teachers of foreign languages and its educational support naturally changes, it is adjusted under the influence of various trends and realities of foreign language education, priorities of state language policy, technical progress, and the achievements of relevant scientific research. At the same time, a number of thematic sections included in the content of domestic educational programs and manuals on the methods of teaching foreign languages of the past and current centuries remain stably almost unchanged (at least the wording of their titles), regardless of the time of publication. This largely applies to such thematic sections as "methods of teaching foreign languages", "history of methods of teaching foreign languages as a science". On the one hand, in recent years in domestic scientific research there has been an obvious increase in interest in the historical aspects of the formation and development of teaching foreign languages (the number of scientific papers and various educational publications in this direction is increasing). The importance of including these aspects in the content of the methodological disciplines of university educational programs is not questioned by both methodologists-theoreticians and teachers of these disciplines. On the other hand, the real practical implementation of this task still reveals a number of contradictions and problems. So, if it is necessary to study a sufficiently large number of methods of teaching foreign languages that existed in different time periods, the volume of teaching hours allocated for the study of these thematic sections is, as a rule, minimal. Often, students' knowledge of the history of methods of teaching foreign languagesis superficial and unsystematic, and the traditionally used basics and methods of teaching within these thematic sections (studying lecture material and manuals, preparing reports, etc.) do not change significantly and do not give the desired result. The indicated contradictions indicate the relevance of the study of the most acceptable and effective basics, ways of teaching the historical aspects of the methods of teaching foreign languages as a science and educational practice in the process of methodological training of teachers of this subject. The study considers the provision of methodological training for teachers of foreign languages on the subject of the content of "historical" sections in them. The main problems, mistakes and misconceptions among students when studying themes related to the historical aspects of the development teaching methods of the subject are revealed; the optimal basics and methods of teaching the history of the development of methods of teaching foreign languages are proposed.
Keywords
methods of teaching foreign languages,
history of methods of teaching foreign languages,
teachers of foreign languages,
professional education of teachers of foreign languages,
foreign languagesAuthors
Igna Olga N. | National Research Tomsk State University; Tomsk State Pedagogical University | onigna@tspu.edu.ru |
Gul Natalia V. | St. Petersburg State University of Economics | gulnawl@mail.ru |
Всего: 2
References
Игна О.Н., Игна Я.Д. Учебная литература по методике обучения иностранным языкам как основа разработки терминологических задач // Язык и культура. 2017. № 40. С. 174-187. doi: 10.17223/19996195/40/14
Буковский С.Л. Специалисты в обучении иностранным языкам : биографический энциклопедический словарь. М. : Прометей, 2021. 438 с. ISBN 978-5-00172-084-3.
Буковский С.Л., Щукин А.Н. История методов обучения иностранным языкам в схемах и таблицах. Иллюстративно-графический курс : учеб. пособие. М. : Прометей, 2021. 214 с. ISBN 978-5-00172-072-0
Гез Н.И., Фролова Г.М. История зарубежной методики преподавания иностранных языков : учеб. пособие. М. : Академия, 2008. 256 с. ISBN 978-5-7695-4653-2.
Конышева А.В. Современные методы обучения английскому языку. 2-е изд., стер. Минск : ТетраСистемс, 2004. 176 с. ISBN 985-470-203-0.
Языкова Н.В., Макеева С.Н. Вклад научной школы профессора Г.В. Роговой в развитие отечественной концепции методической подготовки учителя иностранного языка // Преподаватель XX век. 2018. № 1-1. С. 9-17.
Коряковцева Н.Ф. Научно-методическая школа Московского государственного лингвистического университета: 90 лет истории и векторы развития // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2021. № 1 (838). С. 11-27. doi: 10.52070/2500- 3488_2021_1_838_11
Гураль С. К. Преподавание иностранных языков в Томском государственном университете. Связь времен: традиции и современность // Язык и культура : сб. тр. XVIII Междунар. науч. конф., посвящ. 10-летнему юбилею факультета иностранных языков Томского государственного университета (Томск, 18-20 апреля 2005 г.) / под ред. С.К. Гураль. Томск, 2006. С. 3-14.
Алямкина А.Н. Вклад Л.В. Щербы в становление методики обучения иностранным языкам // Молодежь в науке и творчестве : сб. тр. конф. Гжель : Гжельский гос. ун-т, 2016. С. 285-287.
Барышников Н.В. Научно-методическое наследие С.Ф. Шатилова в контексте инноватизации отечественной лингводидактики // Шатиловские чтения. Концептуальная образовательная парадигма в контексте глобализации: инноватика в иноязычном образовании : сб. науч. тр. СПб. : Изд-во СПб. политехн. ун-та Петра Великого, 2019. С. 8-13.
Колобкова А.А. О педагогическом наследии Р.К. Миньяр-Белоручева // Педагогический журнал. 2020. Т. 10, № 1-1. С. 128-136. doi: 10.34670/AR.2020.1.46.182
Безукладников К.Э., Никитенко З. Н., Ромашина С. Я. Научное наследие профессора Галины Владимировны Роговой // Язык и культура : сб. ст. XXVIII Междунар. науч. конф. (Томск, 25-27 сентября 2017 г.) / отв. ред. С.К. Гураль. Томск, 2018. С. 115-122.
Колобова А.А. О педагогическом наследии Е.И. Пассова // Педагогический журнал. 2019. Т. 9, № 6А. С. 367-375. doi: 10.34670/AR.2020.46.6.209
Миролюбов А.А. Корифеи отечественной методики обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2006. № 6. С. 15-17.
Карташова В.Н. Учитель и ученый (к юбилею Е.И. Пассова) // Психология образования в поликультурном пространстве. 2020. № 2 (50). С. 109-118. doi: 10.24888/2073-8439-2020-50-2-109-118
Радислав Петрович Мильруд / редакция журнала «Иностранные языки в школе» // Иностранные языки в школе. 2008. № 7. С. 26.
Памяти И. Л. Бим / редакция журнала «Иностранные языки в школе» // Иностранные языки в школе. 2011. № 10. С. 8-10.
Игна О.Н. Книга И.А. Грузинской «Методика преподавания английского языка в средней школе»: отражение раннего советского периода развития отечественной методики // Научно-педагогическое обозрение. 2019. Вып. 2. С. 190-199. doi: 10.23951/2307-6127-2019-2-190-199
Горошко О. Н. Краткий обзор отечественной методики обучения иностранным языкам // Приоритетные направления развития науки и образования. 2016. № 1 (8). С. 110-112.
Ведель Г. Е. Соображения об истории отечественной методики обучения иностранным языкам // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2003. № 2. С. 65-83.
Куклина С. С., Татаринова М.Н. История методики обучения иностранным языкам : учеб. пособие. Киров : Изд-во ВятГГУ, 2012. 111 с. ISBN 978-5-456-00107-8.
Никшикова Л.Ю. Историко-педагогические основы преподавания иностранных языков в России XIX - начала XX в. : автореф. дис.. канд. пед. наук. Н. Новгород, 2007. 27 с.
Левченко О.Ю. Историографический анализ преподавания иностранных языков в России // Гуманитарный вектор. Серия: Педагогика, психология. 2013. № 1 (33). С. 31-35.
Дорохова Н.И. Развитие отечественной методики преподавания иностранных языков в послереволюционный период // Евразийское научное объединение. 2017. Т. 2, № 3 (25). С. 131-134.
Буримская Д.В. История развития методики преподавания иностранного языка в вузах России // Педагогические науки. 2008. № 5 (32). С. 118-122.
Гальскова Н. Д. Отечественная лингводидактика: этапы становления и развития // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2021. № 1 (838). С. 28-38. doi: 10.52070/2500-3488_2021_1_838_28
Гальскова Н.Д. Эволюция научно-методического познания: от методики преподавания иностранных языков к методической науке // Преподаватель XX век. 2018. № 1-1. С 18-31.
Миролюбов А.А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. Москва : СТУПЕНИ ; ИНФРА-М, 2002. 446 c. ISBN 5-94713-005-X (СТУПЕНИ).
Гальскова Н.Д., Василевич А.П., Коряковцева Н.Ф., Акимова Н.В. Основы методики обучения иностранным языкам : учеб. пособие. М. : КНОРУС, 2017. 390 с. ISBN 978-5-406-05677-6.