Conversational simulators in the formation of communication skill of dialogic speech | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/14

Conversational simulators in the formation of communication skill of dialogic speech

Digitalization has become a trend in education, contributing to the development of new methods of teaching a foreign language, which are also carried out remotely in an online environment using various digital services and software products. Teaching communication skills in a foreign language, namely the dialoguing, is one of the most important components of the communicative sub-skill as a part of a foreign language communicative competence. The authors request for discussion a study manual for the use of online simulators designed for selfimprovement of communication skills in dialogic statements in an online mode. This article provides a step-by-step description of the method for using simulators with a detailed description of the "Dialogues" simulator on the English Patient educational platform, discusses the sub-skills and skills developed while working with simulators and their contribution to the communication skill development. The proposed method for developing the communicative skill of dialogic speech in a foreign language with a conversational AI comprises 3 stages: acquaintance with the dialogue, imitation and consolidation and reproduction of the dialogue with a conversational AI. Each stage is extensively presented content-wise, including the characteristics of the linguistic content of the lines, which are characterized by authenticity, may or may not have a pronounced stylistic coloring, which a student is to pay attention to in order to practice the skill of switching the speech register depending on the situation and the interlocutors. The article gives recommendations on working with simulators to optimize the memorization of cliched phrases and situational speech patterns in dialogic speech and suggests debatable questions for the further development of methods that combine the advantages of live and virtual communication in a natural and artificially maintained language environment.

Download file
Counter downloads: 11

Keywords

simulator, online learning, dialogic speech, dialogue, communication skills

Authors

NameOrganizationE-mail
Nagel Olga V.National Research Tomsk State Universityolga.nagel2012@yandex.ru
Lee Boris V.National Research Tomsk State Universityleebo2005@mail.ru
Всего: 2

References

Диалог «Family Ties». URL: https://omega.entsu.ru/#/share/dialogs/t12uXCWebL (дата обращения: 16.06.2022).
Кънева Н.К. Интегральный подход к проблеме коммуникативных неудач : дис.. канд. филол. наук. Тверь, 1999. 196 с.
Щукин А.Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке : учеб. пособие для преподавателей и студентов языковых вузов. М. : ИКАР, 2011.
Шевченко А.П. Аутентичные фильмы как дидактический материал при изучении иностранного языка в сфере юриспруденции // Территория науки. 2017. № 1. С. 6067.
Рогова Г.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе : пособие для учителя. М. : Просвещение, 1988.
Корягина О.В. Платформенные решения при обучении английскому языку в смешанном формате (учебный модуль «Successful Job Interview» на платформе «Английский пациент») : магистерская диссертация по направлению подготовки: 45.04. 02-Лингвистика. Томск, 2021.
Ремизова С.А. Вопросительность в диалоге: Специфика речевых реализаций : автореф. дис.. канд. филол. наук. Краснодар, 2001.
Галанина Е.В., Нагель О.В., Ванина А.М. Онлайн-обучение английскому языку: преимущества, проблемы и задачи // Лингвистика, переводоведение и методика обучения иностранным языкам: актуальные проблемы и перспективы : материалы II Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (26 марта 2020 г.). Орел, 2020. С. 510-523.
Лирмак Ю.М., Митчелл П.Д. Знание английских идиом как критерий оценки уровня лингвистической компетенции // Язык и культура : сб. ст. XXVIII Междунар. науч. конф. / отв. ред. С.К. Гураль. Томск, 2018. С. 363.
Английский Пациент. URL: https://omega.entsu.ru/(дата обращения: 22.03.2022).
Лирмак Ю.М., Гафиятулина А.С., Трусова О.В. Менеджмент языковой онлайн-школы: оптимальный баланс между регламентом и свободой преподавателя в выборе тренажеров и материалов // Язык и культура : сб. ст. XXIX Междунар. науч. конф. (16-18 октября 2018 г.). Томск, 2019. С. 339-344.
Siri. Apple, 2022. URL: https://www.apple.com/ru/siri (дата обращения: 20.06.2022).
P-bot. URL: http://p-bot.ru/ (дата обращения: 16.06.2022).
Wotabot: Talk to an AI. URL: https://www.wotabot.com/(дата обращения: 20.06.2022).
Sutskever I., Vinyals O., Le Q.V. Sequence to sequence learning with neural networks // Adv. Neural Inf. Process. Syst. 2014. Vol. 4, № January. С. 3104-3112.
Carpenter R. Cleverbot // Cleverbot. 2022.
Lingoda: Online language courses with native teachers. URL: https://www.lingoda.com/ru/
Телефонный секретарь Олег | Тинькофф Банк. URL: https://www.tinkoff.ru/oleg/ secretary/(дата обращения: 20.06.2022).
Duolinguo. Learn a language for free. URL: https://www.duolingo.com/(дата обращения: 20.06.2022).
Learn a language. Memrise is authentic, useful & personalised. URL: https://www.memrise.com/(дата обращения: 20.06.2022).
Play your way to a new language with Mondly. URL: https://app.mondly.com/(дата обращения: 27.06.2022).
Изучение английского языка в онлайн-школе Skyeng. URL: https://skyeng.ru/(дата обращения: 20.05.2022).
Puzzle English. Сайт платформа для изучения английского языка для взрослых и детей // Бесплатное обучение в онлайн-школе Puzzle English. URL: https://puzzle-english.com/(дата обращения: 20.06.2022).
Учи английский где и когда удобно в онлайн-школе EnglishDom. URL: https://www.englishdom.com/(дата обращения: 20.06.2022).
LinguaLeo. URL: https://lingualeo.com/(дата обращения: 20.06.2022).
Покоряй языки с Lingualeo. URL: https://lingualeo.com/ru (дата обращения: 20.06.2022).
Гураль С. К. Язык как саморазвивающаяся система / под ред. проф. В.Н. Сушковой. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2009. С. 56.
Гураль С. К., Минакова Л. Ю. Моделирование дискурсивного общения с использованием профессионально ориентированных проектов // Мир образования-образование в мире. 2012. № 3. С. 121-130.
Черкасова В. Ю. Онлайн-коммуникация преподавателей и студентов в системе высшего образования: проблемы и перспективы // Педагогическое образование в России. 2021. № 2. С. 132-143.
Баклагова Ю. В. Роль цифровой грамотности в формировании иноязычной коммуникативной компетенции студентов // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 9 (89). С. 147-151.
Баграмова Н. В. Коммуникативно-интерактивный подход как способ повышения эффективности овладения иностранным языком // Материалы XXXI Межвузовской научно-методической конференции преподавателей и аспирантов. СПб. : СПбГУ, 2002. С. 3-6.
Пассов Е. И. Методика как наука будущего. Краткая версия новой концепции. СПб. : Златоус, 2015. 172 с.
Голуб Л. Н. Коммуникативный подход в обучении // Вестник Брянской государственной сельскохозяйственной академии. Серия: Народное образование. 2017. № 4 (26). С. 64-67.
Правительство Российской Федерации. «Стратегическое направление в области цифровой трансформации науки и высшего образования». URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/npo/Rasp_gov_3759_p_21122021.pdf (дата обращения: 22.02.2022).
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. 2006. URL: http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj (дата обращения: 04.04.2022).
 Conversational simulators in the formation of communication skill of dialogic speech | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/14

Conversational simulators in the formation of communication skill of dialogic speech | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/14

Download full-text version
Counter downloads: 142