The subject of intercultural interaction as an educational construct: vectors of dialogue transformation
The problem of forming a conceptual goal-setting framework of a person who is ready and able to participate in the interaction of cultural and linguistic communities is one of the cornerstones in intercultural language education. The recent civilizational and anthropological transformations, with the synchronous predication of the information paradigm and the dialogical a priori in the scientific picture of the world, have caused progressive changes in the content of the educational construct "the subject of intercultural interaction". Today, new informational and dialogical lin-guodidactic projections are needed to analyze this construct, which has led to the use of intercultural and informational approaches as methodological strategies for its analysis. In this connection, the universal properties reflecting the essence of the psychological and pedagogical concept of "subject": integrality, activity, consciousness and integrity. An analysis of the specific characteristics of an individual as an actor of intercultural dialogue, ready and able to create a space of semantic dialogue understanding, constructing a dialogue reality based on this, is presented. These qualities are associated with the peculiarities of intercultural interaction, manifested at the communicative, perceptual and interactive levels. Special attention is paid to the methodology of information and cognitive activity aimed at constructing an intercul-tural dialog discourse by the subject, which reflects the essence of the acceptable coordination of interacting cultural-conceptual and communicative worlds of native and other cultures. The instrumental components of the core of this activity are described - information and cognitive strategies, represented by cognitive cognitions of creating information and dialogue complexes and moral and ideological evaluation of culturally like information, an attempt is made to establish taxonomic relations between them. The information and dialogue perspective for considering the educational construct "subject of intercultural interaction" proposed in this article can determine the development for new linguistic and didactic practices.
Keywords
subject of intercultural interaction,
intercultural language education,
intercultural approach,
informational approach,
intercultural dialogueAuthors
Troinikova Ekaterina V. | Udmurt State University | ekatroj@gmail.com |
Всего: 1
References
Землинская Т.Е., Ферсман Н.Г. Межкультурный дискурс: понятие, содержание и стратегии изучения // Вопросы методики преподавания в вузе : ежегодный сборник. 2013. № 2 (16). С. 188-196.
Костомаров В.Г., Верещагин Е.М. Язык и культура. М. : Индрик, 2005. 1037 с.
Тарева Е.Г. Устная межкультурная коммуникация: проблемы понимания // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 71-82. doi: 10.15593/2224-9389/2018.1.7
Гудков Д.Б. Алгоритм восприятия текста и межкультурная коммуникация // Язык, сознание, коммуникация : сб. ст. М. : Филология, 1997. Вып. 1. С. 114-128.
Абульханова-Славская К.А. Социально-философская и психологическая проблема субъекта // Мир психологии. 2013. № 2. С. 262-275.
Каган М.С. Мир общения. Проблема межсубъектных отношений. М. : Политиздат, 1988. 319 с.
Тарева Е.Г. Обучение диалогу культур: PRO ET CONTRA // Русистика без границ. 2019. № 3. С. 80-84.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М. : Изд-во ЛКИ, 2010. 264 с.
Bitkina O.V., Park J. Emotional State and Social Media Experience: A Pandemic Case Study // Sustainability. 2021. Vol. 13 (23). P. 13311. doi: 10.3390/su132313311
Tareva E.G., Troinikova E.V. Students' strategies for cognition: organizing culture-oriented information in textbook // TSNI 2021 - Textbook: focus on students' national identity. Moscow : ARPHA Proseedings, 2021. P. 958-970. doi: 10.3897/ap.e4.e0958
Измайлова Д.И. Эпидемия отчуждения: влияние пандемии COVID-19 на процессы социального отчуждения // Манускрипт. 2021. Т. 14, № 9. С. 1872-1877. doi: 10.30853/mns210326
Impellizzeri A., Dilucca M., Squillace F., Guarnieri R., Polimeni A., Galluccio G. Psychological and Physical Distress in Italian People during COVID-19 Pandemic: One Year Later // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021. Vol. 18 (23). P. 12525. doi: 10.3390/ijerph182312525
Марцинковская Т.Д. Информационная социализация в изменяющемся информационном пространстве // Психологические исследования. 2012. Т. 5, № 26. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 03.05.2022).
Белинская Е.П. Информационная социализация в поликультурном пространстве // Известия Саратовского университета. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2014. Т. 3, вып. 3. С. 253-258.
Курбатов В.И., Папа О.М. «Homo informaticus» - человек информационной эпохи: характерологические черты // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2017. № 1. С. 46-51.
Извозчиков В.А. Информационная парадигма науки // Человек и образование. 2005. № 1. С. 18-20.
Колин К.К. Информационный подход в методологии познания // Стратегические приоритеты. 2018. № 1 (17). С. 94-111.
Постмодернизм как доминанта развития системы образования в США и России / Т. Н. Бокова, В. Г. Малахова, Е. Г. Тарева и др. М. : Языки народов мира; НВИ, 2020. 224 с.
Шевченко А.В. Глобальная коммуникация и национальные информационные иден-точности // Социология власти. 2005. № 3. С. 95-111.
Жигалев Б.А., Устинкин С.В. Лингвистическая безопасность как фактор обеспечения устойчивого развития Российской Федерации // Власть. 2015. Т. 23, № 10. С. 32-41.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования (на материале культуроведения США). М. : Еврошкола, 2003. 406 с.
Мансури Ф. Социально-культурное влияние COVID-19. Изучение роли межкультурного диалога в новых ответных мерах. Париж: ЮНЕСКО, 2020. 15 с. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374186_(дата обращения: 03.05.2022).
Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М. : Аркти, 2004. 192 с.
Межкультурное иноязычное образование: лингводидактические стратегии и тактики / отв. ред. Е.Г. Тарева. М. : Логос, 2014. 232 с.
Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб. : Каро, 2005. 352 с.
Халеева И.И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков). М. : Высшая школа, 1989. 238 с.
Сухих С.А., Зеленская В.В. Прагмалингвистическое моделирование коммуникативного процесса. Краснодар, 1998. 160 с.