Subject-context approach to intellectual-emotional development of students in the process of organizing independent activities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 60. DOI: 10.17223/19996195/60/11

Subject-context approach to intellectual-emotional development of students in the process of organizing independent activities

The modernization of the modern education system, associated with a change in geopolitical relations, actualizes the demand for theoretical search and practical testing of relevant theoretical categories, in particular, the subject-context approach, forms, methods and means that provide students of universities with the opportunity to be more mobile (both in the field of education and self-education, and employment), adaptive to changing realities, able to build and adjust their educational trajectory in order to further update their knowledge necessary for professional self-realization. The purpose of the study is to determine the theoretical and methodological grounds for a subject-context approach to the intellectual and emotional development of students of higher educational institutions in the process of organizing independent activities. Objectives of the study: analysis and justification of the subject-context approach to the intellectual-emotional development of students of higher educational institutions in the format of a personalized paradigm; identification of features of intellectual-emotional development of students of higher educational institutions in the format of personalized training. Research methods: theoretical: analysis and synthesis of scientific categories and empirical phenomena, generalization of innovative and own pedagogical experience, systematization, classification and specification of data, content analysis; empirical: quantitative and qualitative analysis of the data of the survey and survey among students of 1st year students of humanitarian and technical areas of training; diagnostic: testing, expert evaluation method, methods of mathematical statistics. Identification of the peculiarities of the intellectual-emotional development of students of higher educational institutions in the format of personalized training on the basis of a subject-context approach is necessary for the effective organization of the educational process focused on interdisciplinary interaction of educational subjects.

Download file
Counter downloads: 27

Keywords

intellectual-emotional development, personalized paradigm, subjectcontext approach, university

Authors

NameOrganizationE-mail
Komarova Emiliya P.Voronezh State Technical Universityvivtkmk@mail.ru
Bakleneva Svetlana A.Air Force N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin Air Force Academysvetlana_bakleneva@mail.ru
Всего: 2

References

ФГОС ВО (3++). URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 27.04.2022).
Система ФГОС 4.0 основные параметры. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FUMO/440000/Meeting_FUMO_440000_27102021.pdf (дата обращения: 28.06.2022).
Безбородова Л. А., Безбородова М. А. Эмоциональный интеллект как важный фактор коммуникативного взаимодействия преподавателя и студентов // Наука и школа. 2018. № 3. С. 52-57.
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он значит больше, чем IQ. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2018. 544 с.
Комарова Э. П. Интеллектуально-эмоциональное становление поликультурной личности: проблемы интеграции // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2017. № 4. С. 133-137.
Вербицкий А. А. Теория и технологии контекстного образования : учеб. пособие. М. : МПГУ, 2017. 268 с.
Сериков В. В. Контекстный подход как технология поддержки смыслообразования в педагогическом процессе // Векторы развития контекстного образования / редкол.: Э. П. Комарова (отв. ред.). Воронеж : Издательско-полиграфический центр «Научная книга», 2021. С. 20-27.
Деркач А. А. Субъект: формы, механизмы и пути развития. Казань : Центр инновационных технологий, 2011. 524 с.
Низамов Р. А. Дидактические основы активизации учебной деятельности студентов. Казань : Изд-во Казан. ун-та, 1975. 302 с.
Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности. М. : Омега-Л, 1995. 356 с.
Комарова Э.П., Бакленева С. А., Коряковцева О. А. Особенности интегрированной лингвопрофессиональной подготовки курсантов в контексте субъектоцентрированного подхода // Язык и культура. 2021. № 55. С. 234-249.
Субетто А. И. Компетентностный подход: онтология, эпистемология, системные ограничения, классификации и его место в системе ноосферного императива в XXI веке. М., 2007. 254 с.
Шершнева Т.В. Особенности эмоционального интеллекта в юношеском возрасте // Ананьевские чтения - 2011. Социальная психология и жизнь : материалы науч. конф. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2011. С. 250-252.
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект в бизнесе. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2013. 512 с.
Леонтьев Д.А. Что дает психологии понятие субъекта: субъектность как измерение личности // Эпистемология и философия науки. 2010. Т. 25, № 3. С. 136-153.
Рубинштейн С.Л. Человек и мир. М. : Наука, 1997. С. 67.
 Subject-context approach to intellectual-emotional development of students in the process of organizing independent activities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 60. DOI: 10.17223/19996195/60/11

Subject-context approach to intellectual-emotional development of students in the process of organizing independent activities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 60. DOI: 10.17223/19996195/60/11

Download full-text version
Counter downloads: 240