The structure and the content of the emotional value component and its testing in school foreign-language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 60. DOI: 10.17223/19996195/60/15

The structure and the content of the emotional value component and its testing in school foreign-language education

The problem of a student's harmonious development in intellectual, emotional, value and volitional dimensions is relevant and urgent for education today. The centre of close attention of pedagogues and psychologists that develop the emotional value approach in the educational process, are strategic documents, emphasizing the importance of the outlined problem at the state level. The subject "foreign language" makes a great contribution to the solution of the priority educational tasks, set in them, related to the achievement of personal, meta-subject and subject learning outcomes, integrated in the concept of "linguistic and cultural personality". The integrated nature of the goal of modern foreign-language education determines the complexity of its content, covering the subject, procedural and emotional value aspects. In the Federal state educational standard of secondary (full) education the last ones are presented as the basic values and achievements of humanity, masterpieces of national and world culture, leading scientific achievements, underlying the worldview of a modern personality as part of society. Mastering such content is possible only in the conditions of including the emotional value component in the system of foreign-language education. As constituent parts of this component, the article considers a set of value, emotional, volitional sub-components and personal universal educational actions, as well as their constituent units and elements. Testing the content “filling” of this structure in a school foreign-language educational process revealed that the formation of students' speech skills and abilities and the development of their linguistic creativity are closely related to value, emotional and volitional spheres of a personality. Consequently, the inclusion of the emotional value component in the structure and content of a FLC creates the basis for enriching students' worldview, improving their personal qualities, preparing the younger generation for life in harmony with the surrounding world. These are the key properties of the linguistic and culltural personality as the goal of modern foreign-language education.

Download file
Counter downloads: 28

Keywords

foreign-language education, the emotional value component, subcomponents, structure, content, secondary school

Authors

NameOrganizationE-mail
Tatarinova Maya N.Vyatka State Universitymayya.tatarinova@mail.ru
Kuklina Svetlana S.Vyatka State Universitykss@ssk.kirov.ru
Всего: 2

References

Дыдров А. А., Александрова Л. Д. Ориентиры современного российского образования: философско-аксиологический ракурс // Социум и власть. 2019. № 2 (76). C. 7 17.
Яновская М. Г. Эмоционально-ценностный подход в образовательном процессе // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2009. № 4 (1). С. 117-126.
Наливайко A.B. Актуальные вопросы ценностей в современной философии образования // Профессиональное образование в условиях развития современной науки, общества, философии. Новосибирск : ГЦРО, 2009. С. 145-148.
Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 17 декабря 2010 г. № 1897). URL: https://base.garant.ru/55170507/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33/
Сборник нормативных документов. Иностранный язык / сост. Э. Д. Днепров, А.Г. Аркадьев. 2-е изд., стер. М. : Дрофа, 2013. 287 с.
Милованова Л. А. Ценностные и мотивационные аспекты в содержании профильного обучения школьников иностранному языку // Язык и культура. 2019. № 3 (47). С. 245-259.
Дмитриева Е.Н., Поскребышева Т. А. Развитие эмоционального интеллекта магистров в рамках целостной иноязычной подготовки в техническом вузе // Язык и культура. 2021. № 2 (54). С. 131-151.
Рубцова А. В. Аксиологический подход как методологическая основа продуктивного обучения иностранному языку на переходном этапе Российского образования // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2009. № 83. С. 79-84.
Tatariniova M.N., Lopareva TA. Formation of a Multilingual Personality via Texts of Emotional Content (Primary School) // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2020. Vol. 95. Article no: 103. P. 981-988.
Татаринова М.Н., Казаков А.В., Иванов А.В., Иванова Р.А., Крюкова Н.Ф. Эмоционально-ценностная технология иноязычного образования и ее использование на этапах формирования и совершенствования навыков речевого общения // Перспективы науки и образования. 2022. № 3 (57).
Пассов Е.И. Коммуникативное иноязычное образование: Концепция коммуникативного иноязычного образования «Развитие индивидуальности в диалоге культур». М. : Просвещение, 2000. 154 c.
Татаринова М.Н., Яновская М.Г. Активизация эмоциональной сферы студентов в образовательном процессе: учебное пособие. Киров : Изд-во ВятГГУ, 2005. 92 с.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R., Sitarenious G. Emotional intelligence as a standard intelligence // Emotion. 2001. Vol. 1. P. 232-242.
Психология. А-Я. Словарь-справочник / пер. с англ. К.С. Ткаченко. М. : ФАИР-ПРЕСС. Майк Кордуэлл, 2000. 448 c.
Асмолов А.Г., Бурменская Г.В., Володарская И.А. и др. Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действия к мысли. Система заданий : пособие для учителя / под ред. А. Г. Асмолова. М. : Просвещение, 2010. 159 с.
Фетискин Н.П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М. : Изд-во Ин-та психотерапии, 2002. 490 с.
Тест-опросник А. В. Зверькова и Е. В. Эйдмана «Исследование волевой саморегуляции». URL: http://testoteka.narod.I■u>Тест-опросник
Программа мониторинга уровня сформированности универсальных учебных действий в начальной школе. URL: http://lenschvolodarka.edumsko.I■u>Деятельность >. ,_dej stvij _v_nachal_noj
Баранова К. М., Дули Д., Копылова В. В., Мильруд В.П., Эванс В. Английский язык. 9 класс : учеб. для общеобразоват. учреждений и школ с углубл. изучением англ. яз. М. : Express Publishing ; Просвещение, 2013. 216 с.
 The structure and the content of the emotional value component and its testing in school foreign-language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 60. DOI: 10.17223/19996195/60/15

The structure and the content of the emotional value component and its testing in school foreign-language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 60. DOI: 10.17223/19996195/60/15

Download full-text version
Counter downloads: 240