Integration of artificial intelligence technologies in language and methodological pre-service teachers’ training | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 69. DOI: 10.17223/19996195/69/10

Integration of artificial intelligence technologies in language and methodological pre-service teachers’ training

Every day Artificial Intelligence (AI) technologies are more deeply integrated into education in general and into the process of a foreign language teaching in particular. Methodologists are developing language-specific methods of teaching linguistic university students foreign language aspects, types of speech activities, culture and translation based on specific AI tools. Most of these studies have a narrow focus and are aimed at solving individual and sometimes discrete pedagogical tasks. Such integration of AI into the educational process allows us to create additional conditions for extracurricular language practice for students and contributes to the further development of their foreign language communicative competence in all the diversity of its components. At the same time, the majority of methodological studies have a narrow focus and are oriented towards solving individual and sometimes discrete educational problems related to the development of specific speech skills or the formation of lexical, grammatical or phonetic speech skills of students. At the present stage, the language teaching potential of AI technologies allows to systematically consider the issue of integrating AI into the process of language and methodological pre-service teachers' training, which has not yet been the subject of a separate study. The aim of the paper is to develop a structural model for the integration of AI technologies in language and methodological pre-service teachers' training. The model proposed by the authors for the integration of AI technologies in language and methodological pre-service teachers' training consists of five blocks: linguistic disciplines, narrow professional disciplines, methodological disciplines, pedagogical practice and research work. Within each block there are sub-blocks aimed at solving specific pedagogical/research tasks. The authors show which AI tools and tasks can be used in the context of teaching the disciplines from each block. The methodological content of the blocks is based on the typology of feedback from generative AI as applied to teaching a foreign language, including educational-social, information-reference, methodological, analytical, evaluative and conditionally creative types. The methodological content of the blocks is based on the typology of feedback from generative AI in relation to foreign language teaching. The research is based on systematic and expert approaches using theoretical (comparative, component and complex analysis of AI tools, classification, synthesis, generalisation, modelling) and empirical (observations and interviews with teachers and students) research methods. The research materials included scientific articles (Article and Review) published in academic j ournals indexed in the Scopus and Web of Science databases (Q1 and Q2), as well as Russian academic journals from the list of the Higher Attestation Commission of the Russian Federation on pedagogical sciences (С1 and С2). The subject of the research in the works used was the development of practical methods for teaching a foreign language (types of speech activity and aspects of language) using specific artificial intelligence tools. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 13

Keywords

artificial intelligence, pre-service teacher training, linguistic university, artificial intelligence integration in education

Authors

NameOrganizationE-mail
Sysoyev Pavel V.Derzhavin Tambov State University; Moscow Pedagogical State Universitypsysoyev@yandex.ru
Evstigneev Maxim N.Moscow Pedagogical State Universitymaximevstigneev@bk.ru
Всего: 2

References

Харламенко И.В. Искусственный интеллект в помощь учителю иностранного языка при работе над лексическими навыками // Иностранные языки в школе. 2024. № 3. С. 55-60.
Авраменко А.П., Ахмедова А.С., Буланова Е.Р. Технология чат-ботов как средства формирования иноязычной грамматической компетенции при самостоятельном обучении // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 28, № 2. С. 386-394.
Сысоев П.В., Филатов Е.М. Методика обучения студентов написанию иноязычных творческих работ на основе оценочной обратной связи от искусственного интеллекта // Перспективы науки и образования. 2024. № 1 (67). С. 115-135.
Коренев А.А. Стратегии использования искусственного интеллекта для предоставления письменной обратной связи в обучении иностранному языку // Вестник Московского университета. Сер. 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2024. № 2. С. 68-77.
Филатов Е.М. Использование оценочной обратной связи от нейросети ChatGPT в обучении учащихся и студентов написанию эссе на английском языке // Иностранные языки в школе. 2024. № 3. С. 78-83.
Сорокин Д. О. Использование голосовых помощников для развития устных иноязычнsх речевых умений обучающихся // Иностранные языки в школе. 2024. № 3. С. 7377.
Евстигнеев М.Н. Нейросеть Twee - новый инструментарий для педагога английского языка // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 28, № 6. С. 1428-1442.
Мурунов С. С. Типология цифровых проблемных заданий при обучении иностранному языку // Вопросы методики преподавания в вузе. 2023. Т. 12, № 2. С. 67-85.
Мурунов С. С., Поляков О.Г. Методическая обратная связь от ChatGPT на занятиях по иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2024. № 3. С. 47-54.
Тивьяева И.В., Михайлова С.В., Казанцева А.А. Регламентирование использования средств генеративного искусственного интеллекта в выпускной квалификационной работе // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2024. № 2 (54). С. 202-218. 10.25688/2076- 913X.2024.54.2.15.
Сысоев П.В., Филатов Е.М. ChatGPT в исследовательской работе студентов: запрещать или обучать? // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 28, № 2. С. 276-301.
Сысоев П.В., Филатов Е.М., Евстигнеев М.Н., Поляков О.Г., Евстигнеева И.А., Сорокин Д. О. Матрица инструментов искусственного интеллекта в лингвометодической подготовке будущих учителей иностранного языка // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2024. Т. 29, № 3. С. 559-588.
Сысоев П.В., Филатов Е.М., СорокинД.О. Обратная связь в обучении иностранному языку: от информационных технологий к искусственному интеллекту // Язык и культура. 2024. № 65. С. 242-261.
Perdana I., Farida M. Online grammar checkers and their use for EFL writing // Journal of English Teaching, Applied Linguistics and Literatures (JETALL). 2019. Vol. 2, № 2. P. 67-76.
Han D. The effects of voice-based AI chatbots on Korean EFL middle school students' speaking competence and affective domains // Asia-pacific Journal of Convergent Research Interchange. 2020. Vol. 6, Is. 7. P. 71-80.
Cakmak F. Chatbot-human interaction and its effects on EFL students' L2 speaking performance and speaking anxiety // Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language). 2022. Vol. 16, Is. 2. P. 113-131.
Kim H.S., Cha Y., Kim N. Y. Effects of AI chatbots on EFL students' communication skills // Korean Journal of English Language and Linguistics. 2021. Vol. 21. P. 712-734.
 Integration of artificial intelligence technologies in language and methodological pre-service teachers’ training | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 69. DOI: 10.17223/19996195/69/10

Integration of artificial intelligence technologies in language and methodological pre-service teachers’ training | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 69. DOI: 10.17223/19996195/69/10

Download full-text version
Counter downloads: 248