Polycode expressive means of english-language advertising: through the prism of time | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/1

Polycode expressive means of english-language advertising: through the prism of time

This article examines verbal and non-verbal expressive means used in the advertising of psychotropic drugs targeted at a female audience from the perspective of polycode communication. The research material covers the period from the 1950s to the 1960s. The focus of the study is on the ways in which the polycode nature of advertising is implemented. Each advertising message is a polycode English-language text, consisting of a combination of verbal and non-verbal codes that have a complex effect on the target audience's feelings, emotions, and motivation. The article presents an interpretation of the perceived effect of these advertisements. Verbal means such as metaphors, parallel constructions, ellipses, homogeneous sentence structures, suspense, epithets, and hyperboles were identified in the advertisements. Among the non-verbal means, visual metaphors and font highlighting were distinguished. The use of verbal and non-verbal stylistic devices in the advertisements under consideration is notable for its direct appeal to the emotional realm of the audience. Typographic elements, such as font highlighting and ellipsis, draw the attention of potential customers to the main messages of the adverts. Since many of these adverts feature children, it can be inferred that English-language ads for psychotropic medications during the time period under study primarily targeted mothers. Therefore, advertisers emphasized the importance of caring for children and family values in their campaigns. The inclusion of children enhances the emotional impact, transforming the advertising message into an almost moral appeal. It was also found that adverts featuring negative emotions are prevalent. By focusing on anxiety and exhaustion of mothers, advertisers created a sense of need for their products. The visual metaphor, combined with the text, helps to convey the dramatic nature of the situation. Thanks to the polycode nature of the advertisements under consideration, an anxious atmosphere is created more successfully, which enhances the impact on the target audience. The polycode approach of the advertising texts under review is a necessary requirement for the realization of the pragmatic purpose of advertising. The authors declare no conflicts of interests.

Keywords

advertisement, polycode text, linguistic features, visual elements, pragmatic purpose of advertising

Authors

NameOrganizationE-mail
Zapolskaya Alisa A.Kemerovo State Universityzapolskaya.alya@mail.ru
Fomin Andrey G.Kemerovo State Universityandfomin67@mail.ru
Всего: 2

References

Чабанюк Т.А. Теория и практика рекламы : учеб. пособие. Комсомольск-на Амуре : ФГБОУ ВПО «КнАГТУ», 2013. 62 с 2.
Стефанов С. И. Реклама и полиграфия : опыт словаря-справочника. М. : Гелла-Принт, 2004. 318 с. : ил. 3.
Фомин А. Г. Прагмалингвистические условия порождения рекламного текста (на материале англоязычной рекламы) : автореф. дис. канд. филол. наук. Кемерово, 1999.
Солнцева Е.С. Релевантность элементов поликодового текста // Litera. 2018. № 1. С. 77-84. URL: https://nbpublish.com/library_read_artide.php?id=25194 (дата обращения: 18.11.2024).
Кузьмина Н.А. Современный медиатекст : учеб. пособие. Омск : ОГУ, 2011. 414 с.
Чичерина Н.В. Типология медиатекстов как основа формирования медиаграмотности // Известия Российского гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. Серия: Общественные и гуманитарные науки. 2007. № 9 (47). С. 159-166.
Шипова И.А. Функциональная сущность мультикодовости как многоуровневого лингвистического знака (на материале немецкоязычного художественного текста) // Историческая и социально-образовательная мысль. 2013. № 5 (21). С. 1-5.
Мощева С.В. Креолизованный рекламный текст. URL: https://www.isuct.ru/e-publ/vgf/sites/ru.e-publ.vgf/files/2007/vgf 2007-02-148.pdf (дата обращения: 18.11.2022).
Чигаев Д.П. Способы креолизации рекламного текста. М., 2010. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197419174.pdf (дата обращения: 18.11.2024).
Ейгер Г.В., Юхт В.Л. К построению типологии текстов // Лингвистика текста : материалы науч. конф. при Моск. гос. пед. ин-те иностр. яз. им. М. Тореза : в 2 ч. Ч. 1. М., 1974. C. 103-109.
Большиянова Л.М. Внешняя организация газетного текста поликодового характера // Типы коммуникации и содержательный аспект языка. М. : Ин-т языкознания, 1987. С. 50-56.
Бернацкая А. А. К проблеме «креолизации» текста: история и современное состояние // Речевое общение: Специализированный вестник. 2000. Вып. № 3 (11). С. 104-110.
Сонин А.Г. Экспериментальное исследование поликодовых текстов: основные направления // Вопросы языкознания. 2005. № 6. С. 115-123.
Большакова Л. С. О содержании понятия «поликодовый текст» // Вестник Самарского государственного университета. 2008. № 4 (68). С. 19-24.
Пригарина Н. К. Риторическая аргументация как дискурсивная практика рекламной коммуникации // Социология. 2017. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ritoricheskaya-argumentatsiya-kak-diskursivnaya-praktika-reklamnoy-kommunikatsii (дата обращения: 02.04.2024).
Блинова Е.Н., Щербакова О.В. Когнитивные механизмы понимания вербальных и иконических текстов // Психологический журнал. 2021. Т. 42, № 1. С. 66-79. doi: 10.31857/S020595920013333-2.
Моль А. Социодинамика культуры / вступ. ст., ред. и прим. Б.В. Бирюкова, Р.Х. Зарипова и С.Н. Плотникова. М. : Прогресс, 1973. С. 130.
Арнольд И.В. Стилистика. Современный английский язык : учеб. для вузов. 4-е изд., испр. и доп. М. : Флинта: Наука, 2002. 384 с.
Барт Р. Текстовой анализ одной новелла: Эдгара По // Избранные работы: Семиотика: Поэтика. М. : Прогресс, 1989. С. 424-461.
Грицанов А.А, Можейко М.А Постмодернизм. Энциклопедия. Мн. : Интерпрессервис; Книжный Дом, 2001. 1040 с.
U.S Bureau of Labor Statistics. URL: https://www.bls.gov/opub/ted/2000/feb/wk3/art03.htm.
Фридан Б. Загадка Женственности. М. : Прогресс, Литера, 1963. 239 с.
Pietikainen P. Madness: A History. 2015. 354 р.
URL: https://www.merriam-webster.com/medical/mepazine.
URL: https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682089.html#:~:text=Phenelzine%20is%20used%20to%20treat,needed%20to%20maintain%20mental%20balance.
URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/.
Tone A. The Age of Anxiety: a History of America's Turbulent Affair with Tranquilizers. Basic Books, 2009. 298 р.
URL: https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a601107.html#:~:text=Reserpine%20is%20used%20to%20treat,the%20blood%20vessels%20to%20relax.
URL: https://www.webmd.com/drugs/2/drug-1636-9080/dextroamphetamine-oral/dextro-amphetamine-oral/details.
 Polycode expressive means of english-language advertising: through the prism of time | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/1

Polycode expressive means of english-language advertising: through the prism of time | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/1

Download full-text version
Counter downloads: 5