Communicative-pragmatic aspect of ergonimes in modern construction media discourse (on the example of French and Russian languages)
The characteristics of ergonyms in modern French-language and Russian-language media texts on construction topics are studied in comparison. The relevance of the study is due to the important socio-economic function of modern construction media discourse as a factor in reflecting aspects of the construction industry, as well as the growing interest of linguists in the functioning of ergonyms in the modern linguistic space as linguacultural markets, a kind of picture of everyday life of society. The works of researchers studying the issues of ergonyms, the characteristics of media texts are analyzed. It is noted that the term ergonym has various interpretations in modern linguistics, the functioning of types of ergonyms is studied by linguists on the example of various fields of activity. The paper considers the issues of media discourse and media texts as a basic category of media linguistics, provides examples of defining the concept of media text, and studies its significant characteristics. The results of comparing the functioning of French-language and Russian-language ergonyms in the framework of information on the ratings of the most popular construction companies are presented. The communicative-pragmatic aspect of ergonyms is studied in the context of their multifunctionality, conditioned by the thought-speech activity of the addresser, who identifies the main and auxiliary functions of ergonyms. Comparison of the functioning of names of construction companies allowed us to identify the commonality and differences in providing information about the name of organizations, which should be considered as a communicative-pragmatic aspect of ergonyms, the specificity of modern construction communication using the example of two languages with different structures. The commonality is expressed in the main, nominative, function of ergonyms denoting the names of leading construction groups with the inclusion of information about their activities, as an advertising component. The differences in the studied advertising ratings are manifested in the lexical component. It has been established that in Russian-language media texts the use of ergonyms is accompanied by vocabulary with negative and positive connotations, while in French-language media texts there is a greater number of linguistic means of expression, including stylistically colored vocabulary, and ergonyms here perform, simultaneously with the nominative function, a number of others, such as: advertising, forming demand for a certain construction project and implementing strategies to attract the attention of potential clients, an influencing function reflecting the intentions of the addresser to convince of the reliability of information, an informative-pragmatic function expressing motivational reasons, a phatic function facilitating the establishment of contact with the target audience, a persuasive function expressing the desire of the addresser to convincingly demonstrate the undeniable advantages of this construction company, its versatility, as well as an attractive function consisting in creating an attractive image of the company. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
ergonym,
media discourse,
media text,
construction companies,
rating,
functions of French-language and Russian-language ergomymsAuthors
Pashinina Yuliya S. | Moscow Technical University of Communications and Informatics | Juliespa@mail.ru |
Всего: 1
References
Суперанская А.В. Общая теория имени собственного. М., 2007. 366 с.
Тортунова И.А. Эргоним как результат речетворчества // Научный диалог. 2012. № 3. С. 124-136.
Романова Т.П. Проблемы современной эргонимии // Вестник Самарского государственного университета. Серия: Филология. 2008. № 1. С. 82-90.
Носенко Н.В. Названия городских объектов Новосибирска: структурно-семантический и коммуникативно-прагматический аспекты : дис. канд. филол. наук. Новосибирск, 2007. 218 с.
Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М., 2008. 264 с.
Добросклонская Т.Г. Моделирование информационных процессов в современном медиапространстве // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 2015. № 4. С. 3-15.
Сметанина С.И. Медиатекст в системе культуры. СПб., 2002. 383 с.
Костомаров В.Г. Наш язык в действии. Очерки современной русской стилистики. М., 2005. 287 с.
Кузнецова А.В. К определению понятия медиатекста // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2010. № 5. С. 141-145.
Строительная газета. URL: https://www.stroygaz.ru/.
Travaux com. URL: https://www.travaux.com/.
Подольская Н.В. Словарь русской ономастической терминологии / отв. ред. А.В. Суперанская 2-е изд., перераб. и доп. М. : Наука, 1988. 192 с.
Алистанова Ф.Ф. Эргонимы современного русского языка как микросистема : дис. канд. филол. наук. Махачкала, 2011. 179 с.
Васильева Ю.А., Маркова Е.М. Прагматический потенциал регионального эргонимикона // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2023. № 4. С. 170-174.
Шавлюк В.Б. О структуре эргоним // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2019. № 6. С. 253-256.
Питина С.А. Эргонимы в современном локальном лингвистическом ландшафте (на материале названий парикмахерских) // Вестник ЧелГУ. 2020. № 12 (446). С. 89-93.
Кометиани Е.А. Эргонимы как значимая характеристика заголовков франкоязычных, англоязычных, русскоязычных публицистических текстов железнодорожной отрасли // Вестник филологических наук. 2024. С. 84-89.
Нуруллина Л.Ш. L'analyse lexique et semantique des noms des cafes et restautants // Межкультурное взаимодействие в научно-образовательном аспекте / авт.-сост. М.Г. Агеева, Д.А. Ефремов, А.И. Лаврентьев, В.В. Неборская, Л.С. Патрушева, Е.В. Туктангулова, И.А. Федорова, Н.Н. Черкасская, Н.В. Шестакова, Л.А. Юшкова. Ижевск: Удмуртский университет, 2014. С. 112-115.
Алистанова Ф.Ф. Эргонимы современного русского языка в аспекте языковой игры // Вестник Орловского государственного университета. Серия «Новые гуманитарные исследования». 2011. № 2 (16). С. 310-313.
Пашинина Ю. С. Аббревиатурные эргонимы в современной франкоязычной прессе строительной тематики // Сборник статей по материалам докладов и сообщений III Всероссийской научно-практической конференции «Языковые аспекты профессиональной коммуникации в современной образовательной среде» / под ред. Е.А. Федорченко. Люберцы:, 2019. С. 58-63.
Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности. Волгоград, 2004.
Новичихина М.Е. Теоретические проблема: исследования эффективности коммерческой номинации : дис. д-ра филол. наук. Воронеж, 2004.
Трапезникова А.А. К вопросу о классификации эргонимов (на материале коммерческих наименований Красноярска) // Мир науки, культуры, образования. 2009. № 2. С. 68-70.
Емельянова Л.М. Эргонимы в лингвистическом ландшафте полиэтнического города (на примере названий деловых, коммерческих, культурных, спортивных объектов г. Уфы) : дис. канд. филол. наук. Уфа, 2007. 170 с.
Донскова Г.А. Сравнительно-сопоставительная характеристика динамики эргонимической номинации Нижнего Поволжья и Западного Казахстана : дис. канд. филол. наук. Уральск, 2004. 246 c.
Бутакова Е.С. Лингвистическая креативность в томской эргонимии // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. Вып. 3. (131). С. 146-152.
Гураль С.К., Найман Е.А., Смокотин В.М., Бовтенко М.А. Взаимоотношения языков и культур и роль культуры в языковом образовании // Язык и культура. 2013. № 1 (21). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimootnosheniya-yazykov-i-kultur-i-rol-kultury-v-yazykovom-obrazovanii (дата обращения: 20.01.2025).
Косаренко С.В. Эргонимы и проблемы сохранения национально-культурных особенностей русского языка // Вестник Воронежского государственно университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2017. № 2. С. 110-113.
Колшанский Г.В. Некоторые вопросы семантики языка в гносеологическом аспекте // Принципы и методы семантических исследований / под ред. В.Н. Ярцевой. М. : Наука, 1976. С. 5-81.
Кондратова А.В. Функции эргонимов в аспекте их классифицирующей характеристики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 9-1 (87). С. 105-108.
Куценко А.А. Лингвокультурологические особенности языковой личности в дискурсе телеформата // Научный результат. Вопросы теоретической и прикладной лингвистики. 2017. № 3 (13). С. 34-40.