Project activity in RFL classes as a technology of the socio-cultural competence formation | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/13

Project activity in RFL classes as a technology of the socio-cultural competence formation

The successful process of teaching Russian as a foreign language assumes development of the sociocultural competence of foreign students. Most commonly, the sociocultural competence, as a part of the communicative competence, is shaped in conjunction with other competences and skills. One of the effective ways of building sociocultural competence, when teaching Russian as a foreign language, is the project method, aimed at developing a number of skills and competences and encouraging student motivation due to the possibility of individualizing the educational process. One of the key characteristics of this method is adaptability, making it practically a universal method. Currently, hybrid teaching is becoming increasingly popular, as it allows students to choose a comfortable way of learning (in or outside the learning environment), although this poses a number of tasks for teachers to improve the quality of such an educational process. The successful result of hybrid teaching of Russian as a foreign language is the formation of competences at the same level for both online and offline students, which is a complex task associated not only with the technical implementation of the teaching process, but also with the different motivation of students. The project method allows to get closer to solving this problem, which determined the relevance of this research. The goal of this article is to identify the specifics of applying the project method for development of the sociocultural competence when teaching Russian as a foreign language under different conditions. This research justifies the applicability of the project method for building sociocultural competence, broadening the minds of students and getting them more motivated to explore the culture of the target language countries on their own. The article describes application of the project method under various teaching conditions and its effectiveness in classroom teaching, distance teaching and hybrid teaching for development of the sociocultural competence. The surveys made it possible to assess the degree of development of the sociocultural competence of foreign trainees from Vietnam and China before and after applying the project method in the educational process. The article also presents classification of project tasks that can be applied in practice in hybrid, online and offline learning. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 1

Keywords

sociocultural competence, project method, hybrid teaching, motivation

Authors

NameOrganizationE-mail
Filippova Varvara M.Pushkin State Russian Language Institutevmfilippova@pushkin.institute
Leshutina Irina A.Pushkin State Russian Language Instituteialeshutina@pushkin.institute
Azimov Elkhan G.Pushkin State Russian Language Instituteegazimov@pushkin.institute
Всего: 3

References

Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М. : ИКАР, 2009. 448 с.
Филиппова В.М. Лингводидактический потенциал метода проектов и его реализация в преподавания РКИ : дис.. канд. пед. наук. М., 2019. 208 с.: ил.
Raes A. Exploring Student and Teacher Experiences in Hybrid Learning Environments: Does Presence Matter? // Postdigital Science and Education. 2022. № 4 (1). P. 138-159.
Raes A., Vanneste P., Pieters M. et al. Learning and instruction in the hybrid virtual classroom: An investigation of students’ engagement and the effect of quizzes // Computers and Education. 2020. Р. 143.
Гетманская М.К. Обучение иностранному языку студентов неязыковых вузов с использованием кросс-культурных проектов // Казанский педагогический журнал. 2020. № 3 (140). С. 109-115.
Крутова И. Ю., Царева Л. М., Балова И. С. Организация самостоятельной работы студентов медицинского вуза в процессе формирования профессиональной иноязычной коммуникативной компетенции // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2021. Т. 10, № 3. С. 76-84.
Шпар Е.В. Метод проектов в организации аудиторной и самостоятельной работы по дисциплине «иностранный язык» в техническом вузе // Теория и практика языковой коммуникации = Theory and practice of language communication : материалы XIII Междунар. науч.-метод. конф. Уфа, 2021. С. 217-224.
Михайлова Г. И. Проектная технология как способ повышения мотивации при обучении иностранному языку // Тенденции развития науки и образования. 2022. № 875. С. 118-121.
Раздорская О. В. Опыт разработки проекта по формированию коллективной креативности студентов // VII Андреевские чтения: современные концепции и технологии творческого саморазвития личности : сб. ст. участников Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Казань, 2022. С. 287-289.
Закотнова П.В. Работа над проектом как способ комплексного развития мягких навыков студентов вуза // Современные наукоемкие технологии. 2023. № 7. С. 150154.
Анохина Э. Н. Особенности применения проектной технологии в разноуровневой группе на занятиях русского языка как иностранного // Актуальные проблемы преподавания естественнонаучных и гуманитарных дисциплин : сб. науч. ст. Смоленск, 2023. С. 5-9.
Бурлакова И. И. Практика формирования социокультурной компетенции на занятиях по иностранному языку // Язык и текст. 2018. Т. 5, № 1. С. 109-115.
Томашук Н.В. Роль социокультурной компетенции в обучении иностранным языкам // Евразийский научный журнал. 2019. № 5.
Максимова А.В. Формирование социокультурной компетенции в обучении английскому языку в общеобразовательной школе // Естественные и гуманитарные науки в современном мире : материала: Междунар. науч.-практ. конф. Орел, 2020. С. 495500.
Кубракова Е.Н. Метод проектов и моделирование курса иностранного языка в вузе: теория и практика. Саратов : Изд-во Саратов. ун-та, 2022. 152 с.
Гадзаова Л.П. Функциональность образовательного и просветительского контента трио - литературы, музыки и живописи - в обучении иностранному языку студентов неязыкового вуза // Язык и культура. 2021. № 52. С. 162-174.
Рахимова А.Э. Развитие социокультурной компетенции обучающихся в условиях Интернет-проектов : дис.. канд. пед. наук. Казань, 2007. 187 с.: ил.
 Project activity in RFL classes as a technology of the socio-cultural competence formation | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/13

Project activity in RFL classes as a technology of the socio-cultural competence formation | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/13

Download full-text version
Counter downloads: 5