Synergy-based learning environment for developing foreign discourse legal system perception among law students
The article focuses on the issue of teaching a foreign language discourse legal system perception within the framework of the synergetic concept. This concept shows that language and discourse teaching constitutes a dynamic self-developing system where language, the individual, and the environment function as interconnected components of an open evolutionary process. According to the authors, applying a synergetic methodology in teaching language for specific purposes helps students develop skills for interdisciplinary communication, practical abilities to solve complex and non-standard tasks in the legal field, teamwork skills, and the ability to effectively use language tools. The aim of the article is to identify, theoretically substantiate, and experimentally verify the pedagogical conditions that ensure a synergetic effect in the process of forming a professional foreign discourse competence of law students. The conceptual and methodological foundation of this work is the linguistic-synergetic approach to modeling the foreign language teaching process. The theoretical and methodological basis of the research comprises theoretical aspects of discourse and discourse analysis, fundamental principles of foreign language teaching methodology, modern concepts in the theory and methodology of teaching foreign language professional discourse in higher education, and conceptual aspects of the case-study method. The fundamental aspects of the linguistic-synergetic approach are considered in combination with the competence-activity and communicative approaches and their principles, which together form a unified methodological foundation facilitating the implementation of key tasks in teaching the basics of a foreign language discursive legal system. The leading principles of these approaches, which determine the content of teaching professional foreign language discourse, are described and substantiated. The concepts of "discourse" and "professional foreign language discourse" are specified, and their significance in the foreign language training of law students is defined. A pedagogical model for teaching a foreign language discursive legal system perception is presented, and its effectiveness in implementing a synergetic approach to teaching a foreign language for legal purposes is justified. It has been established that organizing the educational process according to this model enables students to navigate the English-language legal context, understand the specifics of the field of legal knowledge, comprehend the features of professional activity, and build harmonious professional communication in a foreign language environment. The authors declare that there is no conflict of interest.
Keywords
legal specialty,
legal system,
linguistic-synergetic approach,
professional foreign language discourse,
professional practiceAuthors
| Gural Svetlana K. | National Research Tomsk State University | gural.svetlana@mail.ru |
| Milovanova Olga I. | National Research Tomsk State University | helgamil@mail.ru |
| Malinin Valeriy A. | National Research Nizhny Novgorod State University named after NI Lobachevsky | zam.dir-inform@mail.ru |
Всего: 3
References
8 трендов на российском рынке труда в юридической области. URL: https://www.garant.ru (дата обращения: 20.09.2025).
Востребованность по персональным данным растет в регионах РФ: исследование Platforma от 15 февраля 2024. URL: https://platforma-online.ru/media/ detail/vostrebovannost-yuristov-po-personalnym-dannym-rastet-v-regionakh-rf/(дата обращения: 20.09.2025).
Думина Е.В. Влияние ключевых концептов немецкоязычного юридического дискурса на формирование личности будущего специалиста // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия: Гуманитарные науки. 2022. Вып. 9 (864). С. 54-60. doi: 10.52070/2542-2197_2022_9_864_54.
Гураль С.К., Смокотин В.М. Синергетическое поле обучения иноязычному дискурсу. Томск : Издательство Томского государственного университета, 2023. 342 с.
Гураль С.К. Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Томский государственный университет, 2009. 122 с.
Безукладников К.Э. Лингводидактические компетенции: методика формирования. 2-е изд., стер. Пермь : Перм. гос. пед. ун-т, 2012. 203 с.
Хакен Г. Тайны природы. Синергетика: учение о взаимодействии. Москва ; Ижевск : Институт компьютерных исследований, 2003. 320 с.
Пригожин И.Р. Сетевое общество // Социологические исследования. 2008. № 1 (285). С. 24-27.
Черникова И.В. Философия и история науки : учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. Томск : Изд-во НТЛ, 2011. 388 с.
Тихонова Е.В. Методическая система обучения китайскому языку студентов-лингвистов в русле этнолингвистической концепции : дис.. д-ра пед. наук. Томск, 2024. 365 с.
Ариян М.А., Погодина А.А. Развертывание сюжетных линий как действенная стратегия обучения старших школьников иноязычной монологической речи // Язык и культура. 2025. № 69. С. 105-118.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе (языковой вуз) : дис. д-ра пед. наук. Томск, 2009. 589 с.
Гураль С.К. Синергетика и лингвосинергетика // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 302. С. 7-9.
Сафонова В.С. Вузовский УМК по иностранному языку как инструмент диалога культур в глобализированном мире // Вестник Московского университета. Сер. 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 1. С. 38-50.
Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10. С. 9-11.
Поляков О.Г., Ильина О.К., Петрова А.А. Компетентностная модель обучения иностранному языку профессии на этапе магистратуры (на примере курса английского языка для журналистов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. № 5. С. 403-408.
Ламзин С.А. Синергетика как новая научная парадигма для обучения иностранным языкам // Гуманитарный научный журнал. 2015. № 1. С. 32-34.
Беленкова Ю.С. Синергетический подход к системе обучения иностранным языкам // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2007. № 1 (7). С. 35-38.
Millrood R.P. Discourse for Teaching Purposes // Методология исследования: дискурс в обучении иностранному языку : междунар. сб. науч. тр. Тамбов : Изд-во Тамбов. ун-та, 2002. С. 23-30.
Павлова Я.А. Роль профессионально ориентированного дискурса в развитии речемыслительной деятельности обучающихся в неязыковых вузах // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. 2019. № 3 (101). С. 146- 151.
Кубрякова Е.С. О понятиях дискурса и дискурсивного анализа в современной лингвистике // Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональные и структурные аспекты : сб. обзоров. М. : Ин-т научной информации по общественным наукам РАН, 2000.
Палашевская И.В. Судебный дискурс: функции, структура, нарративность : автореф. дис. д-ра филол. наук. Волгоград, 2012. 40 с.
Карасик В.И. Профессиональный дискурс в цифровую эпоху // Дискурсивные практики в цифровую эпоху: традиции и инновации : сб. ст. по материалам Междунар. науч. конф. Нижний Новгород : Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, 2024. С. 110120.
Левитан К.М. Юридический перевод : учеб. пособие для студ. вузов, обучающихся по направлению «Юриспруденция». 2-е изд., перераб. М. : Юстиция, 2017. 378 с.
Шатурная Е.А. Профессионально-ориентированный дискурс как объект овладения в неязыковом вузе // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 321. С. 174-176.
Гураль С.К., Нагель О.В., Темникова И.Г., Найман Е.А. Обучение иноязычному дискурсу на основе когнитивно-ориентированных образовательных технологий // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 62-71.
Тарнаева Л. П. Лингводидактическая модель дискурс-анализа // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9, № 3. С. 222-229.