Organization of the process of teaching oral consecutive interpretation in view of synergetic theory
This article considers the main points of teaching oral consecutive interpretation according to professional competence of the interpreter in the sphere of oral consecutive interpretation from the position of synergetic theory.
Download file
Counter downloads: 357
Keywords
professional competence of the interpreter, sphere of oral consecutive interpretation, discourse analysis, профессиональная компетентность переводчика, устный последовательный перевод, дискурсивный анализAuthors
Name | Organization | |
Gural S.K. | Tomsk State University | gural@fld.tsu.ru |
Tikhonova E.V. | Tomsk State University | kulmanakova@rambler.ru |
References
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1986. 445 с.
Алилуйко Е.А. Формирование коммуникативной культуры при обучении иностранному языку // Актуальные проблемы туризма-99 : сб. науч. тр. М. : Сов. спорт, 2000. Вып. 3. 232 с.
Пинкер С. Язык как инстинкт / пер. с англ. ; общ. ред. В.Д. Мазо. М. : Едиториал УРСС, 2004. 456 с.
Гураль С.К. Дискурс-анализ в свете синергетического видения : учеб. пособие. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2012. 176 с.
Пригожин И. От существующего к возникающему. Время и сложность в физиче ских науках : пер. с англ. М. : Наука, 1985. 328 с.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса. М. : Гнозис, 2003. 280 с.
Карасик В.И. О типах дискурса. Языковая личность: институциональный и персо нальный дискурс. Волгоград, 2000. С. 16-20.
Миньяр-Белоручев Р.К. Общая теория перевода и устный перевод. М. : Воениздат, 1980. 237 с.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Тамбов, 2009. 47 с.
Пономаренко Е.В. Нелинейность как фактор самосохранения языка и речи // Нели нейная динамика и классическая наука. М., 2003. С. 359-366.
Aitchison J. Words in the Mind. An Introduction to the Mental Lexicon. Maldon a. o. : Blackwell Publishing, 2005. 314 p.
