Typology of foreign language doctor-patient communication skills | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2013. № 4 (24).

Typology of foreign language doctor-patient communication skills

The article is devoted to the problem of doctor-patient communication skills typology. The integral nature of communicative competence of a doctor is considered on the basis of functional approach to categorizing the basic groups of communication skills which enable to achieve the information-cognitive, organizational-regulatory and emotive - empath-ic functions of patient-centered dialogue. The interpersonal skills for establishing, maintaining and developing positive relationship to provide equal, cooperative doctor-patient interaction are presented.

Download file
Counter downloads: 369

Keywords

patient-centered dialogue, medical consultation, dialogic communication, foreign language communicative competency, communicative competence, пациент-центрированный диалог, диалогическое речевое общение, медицинская консультация, иноязычная коммуникативная компетенция, коммуникативная компетентность

Authors

NameOrganizationE-mail
Serova T.S.Perm National Research Polytechnic Universityserowa@pstu.ru
Gasparyan L.A.Perm State Medical Academy named after academician E.A. Wagnerlarisa.gasparyan@bk.ru
Всего: 2

References

Buckman R.A. Breaking bad news: the S-P-I-K-E-S strategy // COMMUNITY ONCOLOGY. March-April 2005. URL: http://www.CommunityOncology.net
Гаспарян Л.А. Получение информированного согласия в структуре коммуникативной компетенции врача // Вопросы современной лингвистики и методики обучения иностранным языкам в школе и вузе : материалы Междунар. очно-заочной науч.-практ. конф. (17 мая 2011 г.)
Charles C., Gafni A., Whelan T. Shared decision-making in the medical encounter: what does it mean? (or it takes at least two to tango) // Social Science & Medicine. 1997. № 44 (5). Р. 681-692.
Гаспарян Л.А. Сообщение диагноза в структуре профессиональной коммуникативной компетенции медика // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения : материалы ХТХ Междунар. науч.-практ. конф. «Наука и современность - 2011». Новосиби
«Об основах охраны здоровья граждан в Российской Федерации (с изменениями и дополнениями). Права и обязанности граждан в сфере охраны здоровья». Ст. 18-28. Федеральный закон от 21 ноября 2011 г. № 323-ФЗ.
Brody H. Transparency; Informed consent in Primary Care // Hastings Center Report. Vol. 49 (September-October 1989). P. 5-9. URL: http://www.ethics.missouri.edu/ docs/Tran-sparency%20Informed%20Consent.pdf
Кузьменкова Ю.Б. Материалы курса «Стратегии речевого поведения в англоязычной среде». Лекции 1-4. М. : Педагогический университет. «Первое сентября», 2006. 48 с.
Richard R Medical History Taking Study Guide Author: Richard Rathe, MD / rrathe@dean.med.ufl.edu Copyright: 1996 by the University of Florida Location. URL: http://www.medinfo.ufl.edu/year1/bcs/clist/history.html
Simpson M., Buckman R., Stewart M. et al. Doctor-patient communication: the Toronto consensus statement // BMJ. 1991. № 202. Р. 1384-1387.
Frankl R.M., Stein T. Getting the most out of the clinical encounter: the four habits model // The Permanente Journal. 1999. № 3 (3). URL: http://www.xnet.kp.org/permanente-journal/fall99pj/habits.html
Kurtz S., Silverman J., Draper J. Teaching and Learning Communication Skills in Medicine. 2nd ed. Abingdon, Oxon, UK : Radcliffe Medical Press, 2005.
2013 Bulletin of Information Copyright © 2012 by the Federation of State Medical Boards of the United States, Inc., and the National Board of Medical Examiners® (NBME®). URL: http://www.usmle.org
Kalet A.L., Pugnaire M.P., Cole-Kelly K. et al. Teaching communication in clinical clerkships: models from the Macy Initiative in Health Communications // Academic Medicine. 2004. № 79. Р. 511-520.
Bayer-Fetzer Conference on Physician-Patient Communication in Medical Education. Essential elements of communication in medical encounters: the Kalamazoo consensus statement // Academic Medicine. № 76. Р. 390-393.
Evolving general practice consultation in Britain: issues of length and context BMJ 2002; 324:880 doi. URL: http://www.dx.doi.org/10.1136/bmj.324.7342.880 (Published 13 April 2002).
Consultation models. URL: http://www.Skillscascade.com
Backhous P. Care, Control and communication. Linguistic interaction between staff and residents in a Japanese nursing home for the elderly. Working Paper 06/6. Tokyo, 2006. 24 р. URL: http://www.dijtokyo.org/publications/WP0606-Backhaus.pdf
Communicating Bad News. Behavioral Science Learning Modules. Division of Mental Health Organization. World Health Organization. Geneva, 1993. 23 p.
Janicik R., Kalet A.L., Schwartz M.D. et al. Using Bedside Rounds to Teach Communication Skills in the Internal Medicine Clerkship. Med Educ Online [serial online] 2007;12:1. URL: http://www.med-ed-online.org
Macy Initiative in Health Communication (University of Massachusetts Medical school). URL: http://www.umassmed.edu/Macy/initiative/index.aspx
Report III Contemporary Issues in Medicine: Communication in Medicine. Association of American Medical Colleges (AAMC) / Medical Schools Objectives Project. October 1999. Copyright 1999 by the Association of American Medical Colleges. 32 p. URL: https://w
Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М. : Рус. яз., 1989. 276 с.
Изаренков Д. И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их фор мирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов // РЯЗР. 1990. № 4. С. 54-57.
Елухина Н.В. Роль дискурса в межкультурной коммуникации и методике формирова ния дискурсивной компетенции // Иностранные языки в школе. 2002. № 3. С. 9-13.
Гураль С.К., Шатурная Е.А. Болонский процесс: роль дискурсивной компетенции в обучении иностранным языкам // Успехи современного естествознания. 2008. № 7. C. 109-111.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 20 c. URL: 87.103.175.205/materials/../Библио-тека/компетенции/keyco
Ясько Б.А. Психология личности и труда врача : курс лекций. Ростов н/Д : Феникс, 2005. 304 c.
Серова Т. С., Горева Т. А. Формирование умений коммуникативно-речевого взаимо действия при обучении иноязычному деловому общению. Пермь, 2005. 167 с.
Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, препода вание, оценка / Департамент современных языков Директората по образованию, культуре и спорту Совета Европы ; перевод выполнен на кафедре стилистики английского языка МГЛУ под общ.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессиональ ного образования по направлению подготовки (специальности) 060101 ЛЕЧЕБНОЕ ДЕЛО (Квалификация (степень) «СПЕЦИАЛИСТ») от 8 ноября 2010 г. № 1118 (в ред. Приказа Минобрнауки РФ от 3
 Typology of foreign language doctor-patient communication skills | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2013. № 4 (24).

Typology of foreign language doctor-patient communication skills | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2013. № 4 (24).

Download file