Main directions for the development of constitutional legal rules pertaining to the Human rights ombudsman in the Russian Federation | Tomsk State University Journal of Law. 2016. № 1(19).

Main directions for the development of constitutional legal rules pertaining to the Human rights ombudsman in the Russian Federation

The Federal constitutional law №1-FKZ "On the Human rights ombudsman in the Russian Federation" 26.02.1997 was adopted by the State Duma 12.12.1996 and approved by the Federation Council 12.02.1997. The essential changes in the society and legal system of Russia over the past period resulted in the amendments to the above law. The first amendment was introduced by the Federal constitutional law №4-FKZ of 16.10.2006 "On introducing amendments to Article 32 of the Federal constitutional law "On the Human rights ombudsman in the Russian Federation" and enabled the Ombudsman to appeal to the State Duma with the proposal to establish a parliamentary commission for the investigation of gross violations of human rights, to participate in the work of this commission and to examine the results of its work at the meeting of the State Duma and Federation Council. The second amendment was introduced by the Federal constitutional law№3-FKZ of 10.06.2008 "On introducing amendments to the Federal constitutional law "On the Human rights ombudsman in the Russian Federation". Thus, Chapter III of the law was supplemented by Article 36.1 which created a legal basis for the cooperation of the Human rights ombudsman in the Russian Federation with the Public Chamber of the Russian Federation and public monitoring commissions in the subjects of the Russian Federation. The third amendment introduced by the Federal constitutional law №8-FKZ "On the amendments to separate federal constitutional laws in relation to the development of the activities of preliminary investigation bodies" was connected with the enlargement of the scope of subjects (the Chairman of the Investigative Committee of the Russian Federation being among them now) to which the federal Human rights ombudsman sends the annual report on the results of his activity. The fourth amendment to the law above is connected with the changes in the court system and in the Constitution of the Russian Federation: the abolition of the Highest Arbitration Court. This change was introduced by the federal constitutional law №5 FKZ of 12.03.2014. In January 2015 the President of the Russian Federation V.V. Putin initiated in the State Duma of the Federal Assembly the draft Federal constitutional law on changes into the Federal constitutional law№1-FKZ of 26.02.1997 "On the Human rights ombudsman in the Russian Federation" and the draft Federal law "On introduction of amendments to separate legislative acts of the Russian Federation for the development of activity of the Human rights ombudsman". The President of the RF stressed in the explanatory notes that the above draft laws were aimed at the development of activities of both the Human rights ombudsman in the Russian Federation and the Human rights ombudsmen in the subjects of the Russian Federation.

Download file
Counter downloads: 199

Keywords

федеральный конституционный закон, конституционное законодательство, Уполномоченный по правам человека, federal constitutional law, constitutional legislation, Human rights ombudsman

Authors

NameOrganizationE-mail
Volkov Nikolay A.Kuzbass state technical Univercity (Kemerovo)ombudsman@mail.ru
Всего: 1

References

Федеральный конституционный закон от 26.02.1997 № 1-ФКЗ «Об Уполномоченном по правам человека в Российской Федерации» // Собрание законодательства РФ, 1997, № 9. Ст. 1011.
Федеральный конституционный закон от 16.10.2006 № 4-ФКЗ «О внесении изменения в статью 32 Федерального конституционного закона «Об Уполномоченном по правам человека в Российской Федерации» // Собрание законодательства РФ. 2006. № 43. Ст. 4411.
Федеральный конституционный закон от 10.06.2008 № 3-ФКЗ «О внесении изменения в Федеральный конституционный закон «Об Уполномоченном по правам человека в Российской Федерации» // Собрание законодательства РФ. 2008. № 24. Ст. 2788.
Федеральный конституционный закон от 28.12.2010 № 8-ФКЗ «О внесении изменений в отдельные федеральные конституционные законы в связи с совершенствованием деятельности органов предварительного следствия» // Собрание законодательства РФ. 2011. № 1. Ст. 1.
Федеральный конституционный закон от 12.03.2014 № 5-ФКЗ «О внесении изменений в отдельные федеральные конституционные законы в связи с принятием Закона Российской Федерации о поправке к Конституции Российской Федерации «О Верховном Суде Российской Федерации и прокуратуре Российской Федерации» и признании утратившим силу Федерального конституционного закона «О Дисциплинарном судебном присутствии» // Собрание законодательства РФ. 2014. № 11. Ст. 1088.
Проект 692549-6 Федерального конституционного закона «О внесении изменений в Федеральный конституционный закон «Об Уполномоченном по правам человека в Российской Федерации» от 2 января 2015 года: Официальный сайт Государственной Думы Федерального Собрания Российской Федерации. URL: www.duma.gov.ru.
Проект 692555-6 Федерального закона «О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации в целях совершенствования деятельности уполномоченных по правам человека от 2 января 2015 года: Официальный сайт Государственной Думы Федерального Собрания Российской Федерации. URL: www.duma.gov.ru.
Волков Н.А. Возникновение института уполномоченных по правам человека в политической системе современного российского общества // Вестн. Екатерин. ин-та. Научный журнал. 2010. № 2 [10]. С. 32-37.
 Main directions for the development of constitutional legal rules pertaining to the Human rights ombudsman in the Russian Federation | Tomsk State University Journal of Law. 2016. № 1(19).

Main directions for the development of constitutional legal rules pertaining to the Human rights ombudsman in the Russian Federation | Tomsk State University Journal of Law. 2016. № 1(19).

Download full-text version
Counter downloads: 954
Download file