The right to ecological information in the context of government control openness
The increase of the level of government control openness has a particular importance for the sphere of ecological management. The informatization of government control opens the possibilities for development of the mechanism for realization of the rights of citizens to true information about environmental conditions. These possibilities can be used to ensure the effectiveness of involvement of citizens, civic associations, non-profit organizations and business communities in solving the questions of environmental protection and ecological security. The development of the above mechanism stipulates the need to combine the provisions of the Concept of Sustainable Development and the Concept of State Bodies Openness. The problem of ensuring legal conditions for the use of information and communication technologies in the development of the system of state and municipal administration, wide involvement of civic institutions in the process of decision making and assessment of their effectiveness has become an actual one. The solution of the given problem requires a complete reconsideration of the significant number of indirect legal procedures. It is of special importance for ecological law. Effective participation of citizens in adoption of ecologically important decisions is possible on the basis of informational openness of the state and its informational collaboration with private persons and their associations In the context of environmental protection it is necessary for the state bodies to ensure the disclosure of information about their activities; the disclosure and publication (e.g. in Internet) of information about environmental conditions and negative impact on the environment upon the request of the involved subjects. It is necessary to ensure the realization of the principle of government control openness in the sphere of environmental protection not only regulating the order of information disclosure about the activities of such bodies but establishing both legal and organizational mechanisms which can guarantee time-sensitive information about the environmental conditions.
Keywords
охрана окружающей среды,
экологические права,
экологическая информация,
информационная открытость,
environmental protection,
ecological rights,
ecological information,
informational opennessAuthors
Boltanova Elena S. | Tomsk State University | bes2@inbox.ru |
Melnikova Valentina G. | Tomsk State University | walmel@mail.ru |
Всего: 2
References
Федеральный закон от 21.07.2014 212-ФЗ г. «Об основах общественного контроля в Российской Федерации» // Официальный интернет-портал правовой информации. URL: http:// www.pravo.gov.ru (дата обращения: 22.07.2014).
Концепция открытости федеральных органов исполнительной власти, утв. Распоряжением Правительства РФ от 30.01.2014 № 93-р / Собрание законодательства РФ. 2014. № 5. Ст. 547.
Основы государственной политики в области экологического развития Российской Федерации на период до 2030 года, утвержденные Президентом Российской Федерации 30 апреля 2012 г. // СПС «КонсультантПлюс».
План действий по реализации Основ государственной политики в области экологического развития Российской Федерации на период до 2030 года, утвержденный Распоряжением Правительства Российской Федерации от 18 декабря 2012 г. № 2423-р. // Собрание законодательства РФ. 2012. № 52. Ст. 7561.
Выпханова Г.В. Правовая категория «экологическая информация»: дискуссионные вопросы // Экологическое право. 2008. № 3. С. 4-14.
Хлуденева Н.И. Правозащитный потенциал Орхусской конвенции // Судья. 2015. № 9. С. 46-50.
Боголюбов С.А. Толкование экологических положений Конституции России в связи с ее юбилеем // Экологическое право. 2013. № 3. С. 2-11.
Талапина Э.В. Государственное управление в информационном обществе (правовой аспект). М.: Юриспруденция, 2015. 192 с.
Коптюг В.А., Матросов В.М., Левашов В.К., Демянко Ю.Г. Устойчивое развитие цивилизации и место в ней России: проблемы формирования национальной стратегии // Устойчивое развитие: Россия, Сибирь, Байкальский регион. Новосибирск, 1998. С. 12-14.
Наше общее будущее. М., 1989.
Указ Президента РФ от 04.02.1994 № 236 «О государственной стратегии Российской Федерации по охране окружающей среды и обеспечению устойчивого развития» // Собрание актов Президента и Правительства РФ. 1994. № 6. Ст. 436.
Федеральный закон от 19.06.1996 г. № 78-ФЗ «Об основах государственного регулирования социально-экономического развития Севера Российской Федерации» // Собрание законодательства РФ. 1996. № 26. Ст. 3080; 2000. № 2. Ст. 151.
Экологическая доктрина Российской Федерации, утв. Распоряжением Правительства РФ от 31.08.2002. № 1225-р // Собрание законодательства РФ. 2002. № 36. Ст. 3510.
Выпханова В.Г. Правовые проблемы информационного обеспечения природопользования и охраны окружающей среды: автореф. дис.. д-ра юрид. наук. М., 2009. 62 с.
Arduini D., Zanfei A. An overview of scholarly research on public e-services? A metaanalysis of the literature // Telecommunications Policy, 2014. June-July. Vol. 38, Issues 5-6. P. 476495.
Garcia-Sanchez I.-M., Rodriguez-Dominguez L., Frias-Aceituno J.-V. Evolutions in E-governance: Evidence from Spanish local governments // Environmental Policy and Governance 2013. September. Vol. 23. Issue 5. P. 323-340.
Alathur S., Ilavarsan P.V., Gupta M.P. Citizen participation and effectiveness of e-petition: Sutharyakeralam - India // Transforming Government: People, Process and Policy. 2012. Vol. 6, Issue 4. P. 392-403.