Preparation of procedural documents as an element practice-oriented approach in the teaching of criminology and other legal disciplines | Tomsk State University Journal of Law. 2017. № 25. DOI: 10.17223/22253513/25/5

Preparation of procedural documents as an element practice-oriented approach in the teaching of criminology and other legal disciplines

The article analyzes modern problems of the quality of legal education in Russia in general and the quality of the teaching of criminology, in particular. It is noted that in some institutions of higher education, individual teachers are separated from the practice of some didactic approaches. Conclusions are drawn that in training it is necessary to be guided by daily applied tasks of criminal law enforcement officers. And this, including, the need to compile a set of procedural documents of criminal justice. The author examines the organizational basis for conducting classes, making a special emphasis on modern approaches to motivating students. Thus, the faculty can help the student in the formation and implementation of a personal professional strategy. A student who has chosen a "practical" (rather than a scientific and teaching) direction in his strategy, for example, work in the investigative bodies of the Investigative Committee of the Russian Federation, may enter the workplace as a permanent public assistant to the investigator in the last training courses. Further, an author's practice-oriented approach to the teaching of criminology and other legal disciplines is developed, developed and tested taking into account the unique conditions of Russian law enforcement. Particular attention is paid to the use in didactics of assignments for drafting procedural documents. For this purpose, an electronic database was developed with a large selection of examples of such documents. They can be downloaded in advance and placed in the computer class of the university, and on the introductory lesson, talk about the rules of access to information and methods of working with it. The trainee is encouraged to prepare his own draft documents on the computer, taking as a basis the corresponding electronic document from the database. Each student, among other tasks, should prepare for each practical lesson from 2 to 5 draft procedural documents, as well as assess the availability / absence of other trainee violations in the documents and / or forensic errors. In addition, in the classroom it is recommended to give assignments on drawing up plans for investigation and countering it; plans for interrogations and other investigative actions; "Tree" versions; list of circumstances to be established and proved; schemes and tables (by qualification, by evidence, etc.), i.e. those documents, which in a non-procedural order are each representative of the prosecution. Examples of their compilation are in the mentioned database. In conclusion, it is stated that, based on a practice-oriented approach, as well as from the synthetic nature of criminology science, training within its course should be based on an interdisciplinary basis, with mandatory integration of knowledge from other sciences of the anticriminal cycle, taking into account the real needs of practice and with purposeful work over the motivation of the trainees.

Download file
Counter downloads: 191

Keywords

практико-ориентированный подход в обучении, криминалистическая дидактика, составление процессуальных документов, инновации в образовательной деятельности, профессиональная стратегия юриста, practice-oriented approach in teaching, forensic didactics, drafting of procedural documents, innovations in educational activities, professional strategy of a lawyer

Authors

NameOrganizationE-mail
Garmaev Yury P.Kuban State Agrarian Universitygarmaeff1@mail.ru
Всего: 1

References

Ткачев А.В. Использование новых организационных структур при преподавании криминалистики в высших учебных заведениях // Юридическое образование и наука. 2014. № 2. С. 36-37
Карепанов Н.В. Методика преподавания криминалистики в условиях уровневой системы образования с применением инновационных методов (в свете новых требований стандарта) // Новые образовательные технологии в вузе: матер. X Междунар. науч.-метод. конф. (Екатеринбург, 6-8 февраля 2013 г.) [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:// hdl.handle.net/10995/26728. Загл. с экрана (дата обращения: 06.08.2017).
Мацкевич И.М. Интервью с первым главным редактором журнала «Юридическое образование и наука» Побежимовой Нелли Ивановной // Юридическое образование и наука. 2013. № 4. С. 2-3.
Виляк О.И. Об основных направлениях совершенствования научно-методического обеспечения деятельности помощников судей арбитражных судов / О.И. Виляк, Э.П. Доржиев, Ю.П. Гармаев // Юридический мир. 2013. № 7. С. 5б-59.
Крестьянников В. Взгляд в будущее высшего образования / В. Крестьянников, Л. Чуйков // Аргументы недели. 2013. 18 апр. № 15(357). С. 4-5.
Винокуров Ю.Е. Безопасность профессиональной деятельности юриста // Административное и муниципальное право. 2013. № 5. С. 421-423.
Шиколова И. Интервью с председателем Законодательного собрания Красноярского края, руководителем Красноярского отделения Ассоциации юристов России Александром Викторовичем Уссом // Юридический мир. 2011. № 8. С. 4-5.
Медведев Д. Вузы готовят слишком много юристов // Ведомости. 2011. 15 февр. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.vedomosti.ru/politics/news/1211368/ medvedev_ prizval_vuzy_prekratit_gotovit_beskonechnyh. Загл. с экрана (дата обращения: 12.08.2017).
Гармаев Ю., Попова Е., Шаралдаева И. Направления профессиональной адаптации студентов юридических вузов России // Zagadnienia Spoleczne, Niepanstwowa Wyzsza Szkola Pedagogiczna w Bialymstoku. 2016. № 2 (6). С. 215-229.
Криминалистика: учеб. пособие / Р.Н. Боровских, Ю.П. Гармаев, Б.Б. Глазунов / под общ. ред. Ю.П. Гармаева. Новосибирск: Альфа-Порте, 2015. 342 с.
Россинская Е.Р. Проблемы современной криминалистики и направления ее развития // Эксперт-криминалист. 2013. № 1. С. 2-6.
Гармаев Ю. П. Профессиональные стратегии успешного юриста. Слушать и смотреть всем студентам юрфаков! [Электронный ресурс]. Режим доступа: https:// www. youtube.com/watch?v=MtkJoJJVoiI&index=2&t=38s&list=PLb41PRNETzNg8QA3kNWzCaazcQJgnf fso. Загл. с экрана (дата обращения: 29.08.2017).
Гармаев Ю.П. Профессиональная стратегия успешного юриста - 3 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v= m1nabMvzFI4&list= PLb41PRNETzNg8QA3kNWzCaazcQJgnffso&index=1&t=43s. Загл. с экрана (дата обращения: 29.08.2017).
Гармаев Ю.П. Профессиональная стратегия успешного юриста - 4 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v=NrN-6p7F2LI&t=669s&list= PLb41PRNETzNg8QA3kNWzCaazcQJgnffso&index=4. Загл. с экрана (дата обращения: 29.08.2017).
Кови С.Р. Семь навыков высокоэффективных людей: Мощные инструменты развития личности / пер. с англ. 10-е изд., доп. М.: Альпина Паблишер, 2015. 396 с.
Багмет А.М., Цветков Ю.А. Психологические аспекты управления временем в следственных органах // Юридическая психология. 2014. № 1. С. 3-6.
Багмет А.М. Организация учебной деятельности в Институте повышения квалификации Следственного комитета Российской Федерации // Юридическое образование и наука. 2014. № 2. С. 29-32.
«Мы учимся не для школы, а для жизни» (интервью с ректором Московской государственной юридической академии им. О.Е. Кутафина В.В. Блажеевым) // Прокурор. 2012. № 3. С. 79-84.
Гузенюк Ф. Как создать личную миссию [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.e-xecutive.ru/career/labormarket/1303726-kak-sozdat-lichnuu-missiu. Загл. с экрана (дата обращения: 06.08.2017).
Бычков А.В. Практическая составляющая обучения в профессиональной стратегии студента-юриста уголовно-правовой специализации / А.В. Бычков, Ю.П. Гармаев // Юридическое образование и наука. 2010. № 2. С. 17-22.
Об организации работы с общественными помощниками следователя в системе Следственного комитета Российской Федерации: Приказ Следственного комитета РФ от 04 мая 2011 г. № 74 (вместе с «Положением об общественном помощнике следователя Следственного комитета Российской Федерации») [Электронный ресурс]. Режим доступа: http: // www. consultant-plus.ru. Загл. с экрана (дата обращения: 08.08.2017).
Елинский В.И. Организация работы учебных кабинетов криминалистики в системе Следственного комитета Российской Федерации в 2014 году (проблемы и меры по совершенствованию) // Российский следователь. 2015. № 15. С. 3-7.
Руководство для следователя и его общественного помощника: учеб.-практ. пособие / А.В. Бычков, Ю.П. Гармаев, Т.Т. Магомедов и др. / отв. ред. Ю.П. Гармаев (подготовлен для системы «КонсультантПлюс», 2010).
Оводов А.А. Интервью с директором Института повышения квалификации Следственного комитета Российской Федерации Анатолием Михайловичем Багметом // Юрист. 2013. № 23. С. 3-13.
Гармаев Ю.П. Руководство по поиску, получению и деперсонификации материалов судебно-следственной практики: учеб.-метод. пособие. 2009. 140 с. [Электронный ресурс]. Сайт МАСП. Режим доступа: http://www.iuaj.net/node/1967. Загл. с экрана (дата обращения: 29.08.2017).
Зайцев Р. 33 факта о планировании [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://interesno.co/myself/fbb439ed3406. Загл. с экрана (дата обращения: 06.08.2017).
 Preparation of procedural documents as an element practice-oriented approach in the teaching of criminology and other legal disciplines | Tomsk State University Journal of Law. 2017. № 25. DOI:  10.17223/22253513/25/5

Preparation of procedural documents as an element practice-oriented approach in the teaching of criminology and other legal disciplines | Tomsk State University Journal of Law. 2017. № 25. DOI: 10.17223/22253513/25/5

Download full-text version
Counter downloads: 601
Download file