With regard to the question of compliance with the principle of legality in establishing administrative liability for failure to implement decisions of the Russian Federation's counter-terrorism bodies
The relevance of the article stems from the adoption by the constituent entities of the Russian Federation of rules on administrative liability for failure to implement decisions of the anti-terrorist bodies of the constituent entities of the Russian Federation in situations of conflict with federal law regulations, caused by adoption of the Federal Law No. 82-FZ of 18 April 2018. This contradiction calls into question the conformity of the adopted norms of the laws on administrative liability of the constituent entities of the Russian Federation with the principle of legality, as one of the basic principles of the State's legal system construction. The purpose of the article is to develop a position on legal conduct in a situation of conflict with the legal norms of federal legislation in establishing administrative liability by the constituent entities of the Russian Federation. The possibility of establishing administrative liability at the level of the constituent entities of the Russian Federation is enshrined in the Constitution of the Russian Federation and the Code of Administrative Offences of the Russian Federation After the adoption of the Federal Law No 82-FZ of 18 April 2018 «On Amendments to the articles 5 and 5.1 of the Federal Law «On Counteracting Terrorism» legal conflict in the regulation of these powers has arisen. These changes affected not only the regulation of the above-mentioned powers of the constituent entities of the Russian Federation, but also the system of sources of administrative liability, since Code of Administrative Offences of the Russian Federation states: administrative liability source system refers only to the Code and the laws of the constituent entities of the Russian Federation. The article contains an analysis of possible interpretations of the provisions of federal laws on the powers of the constituent entities of the Russian Federation to establish administrative liability for failure to implement decisions of the anti-terrorist bodies of the constituent entities of the Federation. Possible interpretations of the term «decisions of an anti-terrorist body» are analyzed from the point of view of the goals and tasks of formation of these bodies, their powers and organizational-steam form. The study concludes that it is necessary to comply with the provisions of the Code of Administrative Offences of the Russian Federation when determining responsibility for failure to implement decisions of the anti-terrorist bodies of the constituent entities of the Russian Federation. It is recommended that the legislatures of the constituent entities of the Russian Federation refrain from adopting such norms. It is recommended that the judicial authorities should take into account the provisions of the Decision of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation of 24 March 2005 No 5 « On certain issues raised by the courts in the application of the Code of Administrative Offences of the Russian Federation».
Keywords
administrative liability,
rulemaking,
counteracting terrorism,
legalityAuthors
Rudenko Artem V. | Crimean Branch of the Russian State University of Justice | rudenkocrimea@yandex.ru |
Всего: 1
References
Рыбаков В.А. Законность: миф или реальность? // Вестник Омского университета. Сер. Право. 2014. № 3 (40). С. 6-8.
Андрианов М.С., Боголюбов С.А., Бут Н.Д. и др. Законность: теория и практика / отв. ред. Ю.А. Тихомиров, Н.В. Субанова. 3-е изд. М. : Ин-т законодательства и сравнительного правоведения при Правительстве РФ ; Контракт, 2017. 400 с.
Юсупова А.Н. Арбитражный суд как гарант реализации принципа законности : дис. … канд. юрид. наук. Саратов, 2009. 189 с.
Винницкий И.Е. Функции справедливости и законности как принципов права : дис. … канд. юрид. наук. М., 2011. 188 с.
Казарина А.Х., Кашепов В.П., Рябцев В.П., Тихомиров Ю.А., Хабриева Т.Я. Законность в Российской Федерации. М. : Изд-во Ин-та законодательства и сравн. Правоведения ; Изд-во НИИ Акад. ген. прокуратуры РФ, 2008. 624 c.
Дондоков Ц.С. «Законность» или «нормативность» // Вестник ЗабГУ. 2011. № 5. С. 41-44
Пушкарев Е.А. Законность и ее гарантии в системе обеспечения прав и свобод человека и гражданина в деятельности органов внутренних дел (теоретико-правовой аспект) : автореф. дис. ... канд. юрид. наук. Ростов н/Д, 2003. 28 с.
Лоза Т.В. Принцип законности - как основной принцип деятельности следственного комитета российской федерации // Евразийское Научное Объединение. 2016. Т. 2, № 6 (18). С. 63-65.
Савостин А.А. Принцип законности в системе принципов административной ответственности: понятие, признаки, элементы и особенности // Вестник Воронежского государственного университета. Сер. Право. 2017. № 4 (31). С. 193-203.
Долгопят А.О. Сочетание принципа законности с иными принципами производства по делам об административных правонарушениях // Право и практика. 2014. № 1. С. 87-96.
Серков П.П. Правоотношение (теория и практика современного правового регулирования) : в 3 ч. М. : Норма, 2019. Ч. 1: Грани правового неведомого. 512 с.
Серков П.П. Правоотношение (теория и практика современного правового регулирования) : в 3 ч. М. : Норма, 2019. Ч. 2: Очертания правовой универсальности; Ч. 3: Закономерность правовых закономерностей. 1088 с.
Кодекс Омской области об административных правонарушениях : закон Омской области от 24.07.2006 № 770-ОЗ // Ведомости Законодательного Собрания Омской области. 2006. № 2 (47). Ст. 2936
Об административных правонарушениях в республике Марий Эл : закон Республики Марий Эл от 04.12.2020 № 43-3 // Собрание законодательства Республики Марий Эл. 2003. № 1. Ст. 15.
Об ответственности за административные правонарушения : закон Орловской области от 06.06.2013 № 1490-ОЗ // Орловская правда. 2013. 7 июня. № 80.
Об административных правонарушениях : закон Мурманской области от 06.06.2003 № 401-01-ЗМО // Ведомости Мурманской областной думы. 2003. 12 июля. № 30. С. 10-19.
Об административных правонарушениях в Вологодской области : закон Вологодской области 08.12.2010 № 2429-ОЗ // Ведомости Законодательного Собрания Вологодской области. 2010. 21 дек. № 10.
Об административных правонарушениях на территории Белгородской области : закон Белгородской области от 04.07.2002 № 35 // Сборник нормативных правовых актов Белгородской области. 2002. 9 июля. № 101.
Кожевников В.В. Толкование юридических норм: системный подход // Вестник Томского государственного университета. Право. 2018. № 29. С. 15-28.
Положение об антитеррористической комиссии в субъекте Российской Федерации : утв. председателем Национального антитеррористического комитета 17.06.2016 // Национальный антитеррористический комитет. URL: http://nac.gov.ru/zakonodatelstvo/inye-pravovye-akty/polozhenie-ob-antiterroristicheskoy-komissii.html (дата обращения: 14.10.2019).
О координации деятельности правоохранительных органов по борьбе с преступностью : указ Президента РФ от 18.04.1996 № 567 // Собрание законодательства РФ. 1996. № 17. Ст. 1958.
Регламент антитеррористической комиссии в субъекте Российской Федерации : утв. председателем Национального антитеррористического комитета 17.06.2016 // Национальный антитеррористический комитет. URL: http://nac.gov.ru/zakonodatelstvo/inye-pravovye-akty/reglament-antiterroristicheskoy-komissii-v.html (дата обращения: 14.10.2019).
О мерах по совершенствованию государственного управления в области противодействия терроризму : указ Президента РФ от 26.12.2015 № 664 (ред. от 21.02.2019) // Собрание законодательства РФ. 2015. № 52, ч. I. Ст. 7591.
Петров А.А. Вопросы преодоления коллизий норм кодексов, устанавливающих собственный приоритет // Вестник Санкт-Петербургского университета. Право. 2019. Т. 10, вып. 1. С. 4-23.
Гамбарян А.С., Даллакян Л.Г. Проблемы конкуренции коллизионных норм в юридической науке и практике // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 439. С. 201-209.
О некоторых вопросах, возникающих у судов при применении Кодекса Российской Федерации об административных правонарушениях : постановление Пленума Верховного Суда РФ от 24.03.2005 № 5 // Рос. газета. 2005. 19 апр. № 80.