Once again about emergency administrative and legal regimes (using the example of a fuel oil spill in the Black Sea)
This article examines the problem of special administrative and legal regimes in the Russian Federation, which has been studied by the author for several decades. Unfortunately, the regulation of these regimes is still far from perfect, as a number of valuable suggestions from legal scholars and practitioners are still ignored by the legislator. This circumstance often becomes one of the main catalysts for ineffective response to emergency situations, resulting in significant risks to the life and health of citizens, as well as significant harm to their environment. One of the most vivid and relevant illustrations of this thesis is the environmental disaster that occurred on December 15, 2024 in the Black Sea. As a result of the collapse of the tankers Volgoneft-212 and Volgoneft-239, a fuel oil spill occurred, and about 2.4 thousand tons of petroleum products ended up in the sea. For a number of reasons, the elimination of the consequences of this emergency situation should be recognized as far from being carried out in the best way. Firstly, the competent public authorities and their officials were clearly not prepared for this incident, although there have been many incidents of this kind in recent years, both in Russia and in foreign countries. Secondly, the acts of public authorities (the Governor of the Krasnodar Territory, the administration of the resort city of Anapa), dedicated to measures to minimize the negative consequences of the oil spill, were drawn up using unsuccessful and incorrect formulations. Thirdly, some funds were allocated to combat the emergency situation, but their volume was insufficient, which is why it was necessary to involve volunteer volunteers who did not have the required knowledge, skills, competencies and experience. Fourthly, and most importantly, a special administrative and legal regime has been introduced, such as an emergency regime, although a state of emergency should have been introduced. It seems that there was every reason for this, and the introduction of this regime would have made it possible to counter the threats that had arisen as successfully as possible. But, probably, the state of emergency was not used due to the fact that it was supposed to be introduced by the President of the Russian Federation. Meanwhile, responding to an emergency situation from a single decision-making center in this case (however, as in many others) would simply be impractical. In conclusion, the author once again proposes to transfer the authority to impose a state of emergency in connection with natural and man-made emergencies to the highest officials of the subjects of the Russian Federation. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
emergency situation,
state of emergency,
emergency administrative and legal regime,
environmental disaster,
emergency regime,
fuel oil leakAuthors
Starostin Sergey A. | Kutafin Moscow State Law University (MSAL) | prof.starostin@gmail.com |
Всего: 1
References
Алимов А.Ф., Панов В.Е., Крылов П.И., Телеш В.И., Быченков Д.Е., Зимин В. Л., Максимов А. А., Филатова Л. А. Проблема антропогенного вселения чужеродных организмов в водоеме бассейна Финского залива // Экологическая обстановка в Санкт-Петербурге и Ленинградской области в 1997 году. Справочно-аналитический обзор. СПб., 1998. С. 243-249.
Комовкина Л.С. Проблема: правового регулирования предупреждения и ликвидации последействий разлива нефти и нефтепродуктов в морской среде // Актуальные проблемы административного ... права (Сорокинские чтения) : сборник статей по материалам Международной научно-практической конференции, 21 марта 2025 года / под общ. ред. А.И. Каплунова. СПб. : Санкт-Петербургский университет МВД России, 2025. С. 448-454.
Специальные административно-правовые режимы : учеб. пособие / под ред. С.А. Старостина. М., 2022. 200 с.
Зубарев С.М., Андрюхина Э.П. Административно-правовые режима: в кризисных ситуациях : краткий обзор Международной научно-практической конференции, проведенной 24 ноября 2022 года в рамках XXII Международной научно-практической конференции «Кутафинские чтения» Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА) // Правовая политика и правовая жизнь. 2023. № 1. С. 274-280. doi: 10.24412/1608-8794-2023-1-274-280. EDN QMRJTY.
Порфирьев Б.Н. Управление в чрезвычайных ситуациях: проблемы теории и практики. М. : ВИНИТИ, 1991;.
Титова И. А. Правовое регулирование распределения дел в судах: реализация на примере новых регионов Российской Федерации // Российский судья. 2024. № 5. С. 4650. doi: 10.18572/1812-3791-2024-5-46-50.
Тихон А.В. Особенности организации и функционирования судебной власти в условиях особых и специальных правовых режимов // Актуальные проблема: экономики, управления и права : сб. материалов IV Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной памяти заслуженного деятеля науки Российской Федерации, ученого-правоведа, доктора юридических наук, профессора М.Н. Марченко. Саратов, 2023. С. 76-79.
Аничкин Е.С. Принятие в Российскую Федерацию и образование в ее составе Донецкой Народной Республики и Луганской Народной Республики: характерные черты правовой и институциональной интеграции // Российско-азиатский правовой журнал. 2023. № 3. С. 4-9.
Порфирьев Б.Н. Организационно-правовые основы управления при чрезвычайных ситуациях: лекция. М. : Академия МВД России, 1995.
Лескина Э.И. Доктринальные аспекты правовых режимов данных в условиях развития технологий больших данных // Журнал российского права. 2024. № 7. С. 122-136.
Муталиева Л.С., Меньшиков А.В., Илло Д.А. Компетенция комиссий по предупреждению и ликвидации чрезвычайных ситуаций и обеспечению пожарной безопасности // Административное право и процесс. 2022. № 8. С. 67-70. doi: 10.18572/2071-1166-2022-8-67-70.
Зайцев Д.И. Административное усмотрение в чрезвычайных ситуациях // Государство и право России в современном мире : сборник докладов XII Московской юридической недели. XXII Международная научно-практическая конференция; XXIII Международная научно-практическая конференция ... : в 5 ч. Москва, 23-25 ноября 2022 года. Ч. 5. Москва : Московский государственный юридический университет имени О.Е. Кутафина (МГЮА), 2023. С. 193-196.
Степанов Д.И. Интересы юридического лица и его участников // Вестник экономического правосудия Российской Федерации. 2015. № 1. С. 31.
Ведяшкин С.В., Зайцев Д.И. Административное усмотрение в системе обеспечения государственного суверенитета: функциональный анализ // Вестник Томского государственного университета. Право. 2024. № 53. С. 22-34.
Ведяшкин С. В. Федерализм - основа системы органов исполнительной власти России // Правовые проблемы укрепления российской государственности : сб. ст. Всерос. науч.-практ. конф., Томск, 30 января 2020 года. Ч. 84. Томск : Издательство Томского государственного университета, 2020. С. 10-12. EDN LYWUFY.
Старостин С.А. Чрезвычайное положение. М. : Проспект, 2019. 120 с.
Куликова М. С. Справедливость судебного решения в рамках социологического подхода к праву: из истории правовой мысли // Евразийский юридический журнал. 2022. № 5 (168). С. 90-92.
Щепалов С. В. Об усмотрении суда при рассмотрении дел, предусмотренных главой 22 КАС РФ // Российская юстиция. 2015. № 10. С. 34-39.
Хисамутдинов И.Ф. К вопросу о парламентском контроле в субъектах Российской Федерации // Развитие государственности и права в Республике Крым : материалы Всероссийской научно-практической конференции, Краснодар, 05 февраля 2016 года / под общ. ред. С.А. Буткевича. Краснодар : Краснодарский университет МВД России, 2016. С. 386-389.