A lexico-syntactic dictionary of complex sentences for foreign students: theoretical and methodological guidelines | Voprosy leksikografii – Russian Journal of Lexicography. 2017. № 12. DOI: 10.17223/22274200/12/1

A lexico-syntactic dictionary of complex sentences for foreign students: theoretical and methodological guidelines

The theoretical and methodological foundations of the project of an educational lexico-syntactic dictionary for foreign students are analysed in this article in detail. The descriptive unit is the lexico-syntactic model of the [pisat'], (chto . . .) [write (that . . .] type. However, the creation of an educational dictionary addresses a range of tasks connected with (1) the theory of syntax of the complex sentence and (2) lexicography issues, both of which should be significantly updated in relation to the recipient and the objectives of the publication. Suggested solutions are based both on scientific and methodological principles of educational lexicography (multidirectional selectiveness, orientation towards dictionaries of the active type, consideration of the recipient's specifics) and on the principles of Russian as a foreign language inseparably associated with them: synchronism, comprehensibil-ity and consistency, compression and minimisation of language as well as methodological relevance. When creating an educational dictionary of lexico-syntactic constructions with a focus on methodology, it seems appropriate to supplement it and add the most explicitly and consistently presented models of pronominal-correlative sentences of the enclosing type, particularly those containing a correlative word (demonstrative pronoun) in the instrumental case, e.g., [izvestnyy tem],(chto . . .) [famous for the fact that . . .], along with models of explanatory sentences. The research perspective addresses questions not only connected with the notions of centre / periphery / sphere of explanatory sentences (their correlation with other types of complex sentences, particularly the pronominal-correlative of the "enclosing" type), but also with the ideographic classification of support (contact) words. Consideration of the "recipient factor" determines the specifics of the dictionary content and its structure. The structure of a lexico-syntactic dictionary for foreign students has to have two essential compositional levels that are manifested in its sections: (1) on the basis of the language competence level that is oriented at certification levels, (2) on the basis of alphabetical and ideographic (thematic) distribution of units. Adherence to the major principles of educational lexicography will allow developing a complex educational dictionary of that active type that would have characteristic traits of anthropocentrism and be aimed at the formation of a complex communicative competence of foreign students of an advanced level of studies.

Download file
Counter downloads: 222

Keywords

Russian as foreign language, lexico-syntactic model of sentence, explanatory sentence, complex sentence, syntax, educational lexicography, РКИ, изъяснительное предложение, сложное предложение, синтаксис, учебная лексикография

Authors

NameOrganizationE-mail
Vasileva Galina M.Herzen State Pedagogical University of Russiagalinav44@mail.ru
Levina Irina N.Herzen State Pedagogical University of Russiairi555007@yandex.ru
Всего: 2

References

Васильева Г.М. К вопросу о тематической классификации лексики, выступающей в роли опорных слов в местоименно-соотносительных предложениях вмещающего типа // Слово. Словарь. Словесность: Коммуникация. Текст. Синтаксис (к 90-летию со дня рождения С.Г. Ильенко): Материалы Всерос. науч. конф. Санкт-Петербург, РГПУ им. А.И. Герцена, 13-15 ноября 2013 г. / отв. ред. В.Д. Черняк. -СПб., 2013. - С. 370-376.
Словарь-тезаурус прилагательных русского языка, распределенных по тематическим группам / под ред. Л.Г. Бабенко. - 2-е изд. - Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2012. - 864 с.
Русский семантический словарь: Толковый словарь, систематизированный по классам слов и значений: в 6 т. / под общ. ред. Н.Ю. Шведовой. - Т. 3. - М.: Ин-т рус. яз., 2003. - 629 с.; Т. 4. - М.: Азбуковник: Ин-т рус. яз. РАН, 2007. - 922 с.
Дымарский М.Я. Функционирование соотносительных слов в изъяснительных конструкциях // Сложноподчиненное предложение в лексикографическом аспекте. СПб., 2008. - С. 84-118.
Ким С.С.-Д. Вопросы комплексной разработки типовой русской части для русско-национальных словарей // Вопр. языкознания. 1981. № 5. С. 39-54.
Лексический минимум по русскому языку как иностранному: второй сертификационный уровень. Общее владение / сост. Н.П. Андрюшина (отв. ред.) и др. -3-е изд. - СПб.: Златоуст, 2011. - 195 с.
Морковкин В.В. Учебная лексикография как особая лингвометодическая дисциплина // Актуальные проблемы учебной лексикографии. - М., 1977. - С. 28-37.
Лексические минимумы современного русского языка / под ред. В.В. Морковкина. - М.: Рус. яз., 1985. - 608 с.
Лексический минимум по русскому языку как иностранному: первый сертификационный уровень. Общее владение / сост. Н.П. Андрюшина (отв. ред.) и др. -3-е изд. - СПб.: Златоуст, 2011. - 162 с.
Васильева Г.М. Учебный лексико-синтаксический словарь для иностранных студентов: проблемы организации словника // Гуманитарный вектор. - 2012. -№ 4. - С. 251-255.
Лексическая основа русского языка: комплексный учебный словарь: [10000 лексических единиц] / под ред. В.В. Морковкина. - М.: Рус. яз., 1984. - 1167 с.
Новый объяснительный словарь синонимов русского языка / под общ. рук. Ю.Д. Апресяна. - М.: Школа «Языки русской культуры», 2000. - Вып. 2. - 487 с.
Стернин И.А. Системное значение слова и его реализация в речи // Экспрессивность на разных уровнях языка. - Новосибирск, 1984. - С. 66-73.
Гак В.Г. Проблема создания универсального словаря (энциклопедический, культурно-исторический и этнолингвистический аспекты) // Национальная специфика языка и ее отражение в нормативном словаре. - М., 1988. - С. 119-126.
Крысин Л.П. Владение языком: лингвистический и социокультурный аспекты // Язык. Культура. Этнос. - М., 1994. - С. 66-78.
Гудков Д.Б. Межкультурная коммуникация: проблемы обучения. - М.: Изд-во МГУ, 2000. - 118 с.
Тихонов А.Н. Проблемы составления толкового словаря русского языка для национальных республик // Национальная специфика языка и ее отражение в нормативном словаре. - М., 1988. - С. 114-119.
Супрун А.Е. Некоторые свойства учебного словаря и словарь для обучающего // Проблемы учебной лексикографии и обучение лексике. - М., 1978. - С. 4653.
Сороколетов Ф.П. К проблеме создания словаря собственно современного русского литературного языка // Очередные задачи русской академической лексикографии. - СПб., 1995. - С. 4-14.
Скляревская Г.Н. Новый академический словарь: объект, типологические признаки, место в системе русской лексикографии // Очередные задачи русской академической лексикографии. - СПб., 1995. - С. 15-23.
Морковкин В.В. Антропоцентрический versus лингвоцентрический подход к лексикографированию // Национальная специфика языка и ее отражение в нормативном словаре. - М., 1988. - С. 131-136.
Катлинская Л.П. Особенности лексикографического описания производных слов // Национальная специфика языка и ее отражение в нормативном словаре. -М., 1988. - С. 86-89.
Денисов П.Н. Об универсальной структуре словарной статьи // Актуальные проблемы учебной лексикографии. - М., 1977. - С. 208-211.
Богачева Г. Ф. Толкование слова применительно к общему и учебному толковым словарям // Учебники и словари в системе средств обучения русского языка как иностранного. - М., 1986. - С. 157-167.
Козырев В.А., Черняк В.Д. Русская лексикография: век нынешний и век минувший. - СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2014. - 571 с.
Бархударов С.Г., Новиков Л.А. Каким должен быть учебный словарь? // Русский язык за рубежом. - 1971. - С. 46-53.
Морковкин В.В. О базовом лексикографическом знании // Учебники и словари в системе средств обучения русскому языку как иностранному. - М., 1986. -С. 102-117.
Ильенко С.Г. Коммуникативно-структурная природа сложного предложения и проблема его лексикографического описания // Сложноподчиненное предложение в лексикографическом аспекте. - СПб., 2008. - С. 9-43.
Левина И.Н. Словарное описание идиолекта М.В. Ломоносова на синтаксическом уровне: изъяснительное предложение // Филологическое наследие М.В. Ломоносова. - СПб., 2013. - С. 317-360.
Ильенко С.Г., Левина И.Н. Лексико-синтаксический словарь русского языка: модели сложноподчиненного предложения. - СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2007. - 440 с.
Ильенко С.Г. Вопросы теории сложноподчиненного предложения в современном русском языке: дис.. д-ра филол. наук. - Л., 1964. - Ч. 3. - 993 с.
Ильенко С.Г. О лингвистических основах школьного курса синтаксиса // Обучение русскому языку в 7-8 классах. - М., 1973. - С. 6-36.
Скворцова Г.Л., Чумакова Г.Н. Русские глаголы: Тетрадь-словарь студента-иностранца. Первый сертификационный уровень. - 2-е изд. - М.: Рус. яз. курсы, 2007. - 200 с.
Малышев Г.Г. Глагол всему голова: учебный словарь русских глаголов и глагольного управления для иностранцев. - Вып. 1: Базовый уровень. - СПб.: Златоуст, 2005. - 144 с.; Вып. 2: Первый сертификационный уровень. - СПб.: Златоуст, 2006. -448 с.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. - 4-е, изд., доп. - М.: Азъ, 2009. - 955 с.
Красных В.И. Русские глаголы и предикативы: Словарь сочетаемости. - М.: Арсис лингва, 1993. - 226 с.
Русская грамматика. - М.: Наука, 1980. - Т. 2. - 710 с.
Левина И.Н., Филиппова Е.Д. Лексико-синтаксические модели с краткими прилагательными и категорией состояния в роли контактных слов // Сложноподчиненное предложение в лексикографическом аспекте. - СПб., 2008. - С. 323-343.
RULEC (Russian Learner Corpus, Русский учебный корпус). - URL: http:// www.web-corpora.net/RLC/rulec
Ильенко С.Г. Теоретические и прагматические предпосылки словаря // Ильенко С.Г., Левина И.Н. Лексико-синтаксический словарь русского языка: модели сложноподчиненного предложения. - СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2007. -С. 3-26.
Ляшевская О.Н., Шаров С.А. Частотный словарь современного русского языка на материалах Национального корпуса русского языка. - М.: Азбуковник, 2009. -1087 с.
 A lexico-syntactic dictionary of complex sentences for foreign students: theoretical and methodological guidelines | Voprosy leksikografii – Russian Journal of Lexicography. 2017. № 12. DOI: 10.17223/22274200/12/1

A lexico-syntactic dictionary of complex sentences for foreign students: theoretical and methodological guidelines | Voprosy leksikografii – Russian Journal of Lexicography. 2017. № 12. DOI: 10.17223/22274200/12/1

Download full-text version
Counter downloads: 700