From paper to online dictionary: Development of user’s lexicographical culture
The article discusses the structure of the digital lexicographical culture and contrasts two perspectives: the perspective of a lexicographer of a digital dictionary and the perspective of a user of this dictionary. The digital dictionary culture is examined from a user’s perspective, and dictionary skills are considered as a response to the expansion of the functionalities of digital resources. If lexicographers increase the number of open access online dictionaries and deliberately overload their entries with additional content, one needs to understand what competences users should master to select a reliable dictionary and to retrieve required information effectively. In the current literature on dictionary use, the most important criteria of a good dictionary for users are authority, reliability, and up-to-date content. Integration of multimedia features in the dictionary entry is less important for users. These criteria are discussed in the article for eight open-access French dictionaries with different types of online interface: bilingual (Yandex, Google, Multitran, Reverso) and monolingual (Wiktionnaire, Larousse, Robert, Trésor de la langue française informatisé). The criterion of reliability as the most valued is specified in the article for French dictionaries. A comparative analysis of the microstructure of these dictionaries reveals that five dictionaries satisfy the criteria of authority and reliability. If these criteria are not sufficient for selecting a dictionary, the reasons for selection might be based on expanding affordances of digital dictionaries. The entry in an authoritative online dictionary with reliable and up-to-date content includes optional elements or elements that are not characteristic for printed dictionaries. By expanding their functionalities, online dictionaries are becoming more than only a reference tool, as they have been in print-only days, but are turning into educational resources and resources for linguistic research. Exhaustive examples and hyperlinks to external resources included in a dictionary entry allow the users to form linguistic corpora for synchronic and diachronic studies. Expanding affordances that digital dictionaries give to users entails expanding the digital lexicographical culture. Users need linguistic competences to select a reliable digital dictionary, and pragmatic competences enable them to successfully deal with the reference as well as educational or research dictionary resources for diverse tasks they require. The article concludes that digital dictionary skills are necessary for users in order to use all affordances provided by lexicographers, and these skills should be purposefully taught. The complexity of dictionary functionalities requires a mediator that would engage in the dialogue between the lexicographer and the user, and would share with them the responsibility for the effective dictionary use. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
institutional/collaborative dictionary,
layered interface,
dictionary didacticsAuthors
Sheypak Svetlana A. | RUDN University | sheypak_sa@pfur.ru |
Всего: 1
References
Карпова О.М. Изменение современной лексикографической парадигмы в цифровую эпоху (на материале словарей английского языка) // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2022. № 2. С. 6-12.
Голубкова Е.Е. Новый облик современной лексикографии: будет ли существовать словарь через 20 лет? // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2014. № 20. С. 73-80.
Балканов И.В. К вопросу организации макроструктуры онлайн-словаря // Военно-филологический журнал. 2021. № 3. С. 41-50.
Воронцова И.А. Современные практики англоязычной онлайн-лексикографии // Верхневолжский филологический вестник. 2022. № 1. С. 186-194.
Дрожащих Н.В., Башмакова А.Ю. Учебный мультимодальный словарь историко-культурологического типа в преподавании иностранного языка // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2021. № 1. С. 43-61.
Иванова Н.К., Кузьмина Р.В. Методология составления цифрового словаря омографичных имен собственных и апеллятивов (на материале словарей LPD, EPD, OED) // Вопросы лексикографии. 2022. № 23. С. 5-30.
Томилова А.И. Современный словарь псевдоэквивалентов французского и русского языков // Вопросы лексикографии. 2024. № 31. С. 63-80.
Скуратов И.В. Спорные вопросы русской и французской лексикографии XXI века // Верхневолжский филологический вестник. 2020. № 2. С. 232-237.
Schryver De G.M., Chishman R., Da Silva B. An overview of Digital Lexicography and directions for its future: An interview with Gilles-Maurice de Schryver // Calidoscópio. 2019. № 3. Р. 660-683.
Tarp S., Gouws R. Reference skills or human-centered design: Towards a new lexicographical culture // Lexikos. 2020. № 1. Р. 1-29.
Козырев В.А., Черняк В.Д. Современные ориентации отечественной лексикографии // Вопросы лексикографии. 2014. №. 1. С. 5-15.
Черняк В.Д., Козырев В.А. Словари XXI века: общие очертания лексикографического пространства // Лексикография цифровой эпохи: сборник материалов Международного симпозиума (24-25 сентября 2021 г.) / отв. ред. Е.А. Юрина, С.С. Земичева. Томск: ТГУ, 2021. C. 11-13.
Алимпиева Л.В. Принцип учета интересов различных категорий пользователей двуязычного словаря // Научное обозрение. Педагогические науки. 2020. № 6. C. 43-46.
Влавацкая М.В. "User's needs" как требования к составлению англо-русского учебного комбинаторного словаря // Вопросы лексикографии. 2013. № 2. С. 32-40.
Прохорова А.А., Безукладников В.К., Лизунова Л.Р. Исследование понятия и структуры лингвоцифровой компетенции студента // Язык и культура. 2022. № 58. С. 236-260.
Lew R. From paper to electronic dictionaries: Evolving dictionary skills // Lexicography and dictionaries in the information age. Selected papers from the 8th ASI-ALEX international conference / ed. by D.A. Kwary, N. Wulan, L. Musyahda. Surabaya: Airlangga University Press, 2013. P. 79-84.
Márkus K.P., Dringó-Horváth I. Developing dictionary skills through monolingual and bilingual English dictionaries at tertiary-level education in Hungary // Lexikos. 2023. Т. 33. Р. 350-381.
Корнилов О.А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. М.: КДУ, 2019. 350 с.
Tallarico G. Le dictionnaire bilingue d'apprentissage: grammaire et directionnalite // Ela. Etudes de linguistique appliquee. 2018. № 1. Р. 101-116.
Гак В.Г., Ганшина К.А. Новый французско-русский словарь. 14-е изд. М.: Русский язык: Дрофа, 2010. 1160 с.
Boonmoh A. Use of Dictionaries and Online Tools for Reading by Thai EFL Learners in a Naturalistic Setting // Lexikos. 2021. Т. 31. P. 239-258.
Dziemianko A. On the use (fulness) of paper and electronic dictionaries // Electronic Lexicography / ed. by S. Granger, М. Paquot. Oxford: Oxford University Press, 2012. P. 319-341.
Kosem I. et al. The image of the monolingual dictionary across Europe. Results of the European survey of dictionary use and culture // International Journal of Lexicography. 2019. № 1. P. 92-114.
Lew R., Kaźmierczak R., Tomczak E., Leszkowicz M Competition of definition and pictorial illustration for dictionary users' attention: An eye-tracking study // International Journal of Lexicography. 2018. № 1. Р. 53-77.
Dziemianko A. Colours in online dictionaries: A case of functional labels // International Journal of Lexicography. 2015. № 1. Р. 27-61.
Larousse: Dictionnaire de franjais. URL: https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue (дата обращения 15.07.2024).
Le Robert: Dico en ligne. URL: https://dictionnaire.lerobert.com (дата обращения: 15.07.2024).
CNRTL: Le portail lexical. URL: https://www.cnrtl.fr/portail/(дата обращения: 15.07.2024).
Reverso: dictionnaire français-russe. URL: https://dictionnaire.reverso.net/francais-russe/(дата обращения: 15.07.2024).
Reverso Corporate Translator. URL: https://www.corporate-translation.reverso.com (дата обращения: 15.07.2024).
Мультитран: Французско-русский словарь. URL: https://www.multitran.com (дата обращения: 15.07.2024).
Wiktionnaire: Le dictionnaire libre. URL: https://fr.wiktionary.org/wiki/Wiktionnaire:Page_d'accueil (дата обращения: 15.07.2024).