Etymology and semantics of Altai demonyms: materials for a linguocultural dictionary
The paper considers the problems of lexicographic description of demonyms of Altai linguoculture. The problem is posed in connection with the development of principles for the compilation of glossaries of a linguocultural dictionary based on the material of precedent folklore texts. The study of etymology and analysis of the inner form of the word allows to accurately formulate lexical meanings of concept words and thereby eliminate the problem of synonymy of lexemes, in particular demonyms, broadly represented in the mythology of the Altaians. On the basis of the analysis of etymology and inner form, the lexical meanings and semantics of Turkisms (kormos, jutpa, jelbis, ttitinek, turgak) and Mongolisms (aldachy, buk, jetker, kolchin) are determined. The study of the etymology of this group of words is connected with the problem of borrowings and cultural and language contacts of different ethnic groups in Central Asia. Etymological facts allow to disclose the history of the development of meaning in words representing mythological concepts, to discover associative links that are fixed in the minds of people. Etymological and historical components of demonym concepts, determined by the inner form of the word, are associated with the conceptual components of their lexical meanings. The considered Turkisms have a clear inner form that underlies their lexical meanings. These names contain motivational attributes: "the demon's ability to act" (turgak 'standing, forcing to stop', jutpa 'swallow, devourer'), "demon's feature" (kormos 'invisible evil spirit'), "demon's ability to transform into a natural phenomenon" (jelbis 'master spirit, evil spirit', ttitinek 'evil spirit coming with the wind'). Modern speakers of the Altai language and bearers of folklore understand the inner form of these words badly, which is explained by the narrowness of the use of mythological discourse. They were better understood in the past, at the time of wide existence of myths. Demons jetker, buk, aldachy, kolchin have their lexical correspondences in Mongolian languages and are identified as borrowings based on existing etymological data. The relation to the Mongolian languages is indicated in the lexeme jetker and kolchin by the derivational morphemes -ker and -chin. The lexemes buk and jetker fully coincide in appearance with minor phonetic differences: in the Buryat language - shudkher, Kalmyk - chutker, Tuvan - chetcher. Demon kolchin is used in the nominative metaphorical function in the colloquial speech of the speakers in the sense of 'an ugly demon, a ghost', 'an evil spirit' (about a person). The considered Mongolisms in the Turkic languages may be late borrowings, since the sound form and the semantics of the corresponding Turkic word coincide with the Mongolian; besides, there are no such words in the ancient Turkic language. The associative-figurative components of these concepts appear in the transition of nominations to the conceptosphere of man. Pejorative evaluation components 'evil', 'malicious', 'ugly', 'unknown, invisible', accompanying their denotative meanings, allow their common usage in relation to a person. The principles of analysis of the cultural concept, tested on the material of demonyms, can be applied to the study of other thematic groups of cultural vocabulary. Ethnolinguistic and cognitive-stylistic approaches to the analysis of discursively marked concepts give new opportunities for studying the specificity of culturally significant vocabulary and for revealing their role in participating in the world-modeling.
Keywords
лексикография,
лингвокультурологический словарь,
тюркские языки Сибири,
алтайский язык,
демонология,
внутренняя форма слова,
этимология,
lexicography,
linguocultural dictionary,
Turkic languages of Siberia,
Altai language,
demonology,
inner form of word,
etymologyAuthors
Oynotkinova Nadezhda R. | Institute of Philology of the Siberian Branch of Russian Academy of Sciences | kadynda@ngs.ru |
Всего: 1
References
Орлова О.В. Когнитивно-стилистический анализ текстовых концептов в контексте современных лингвоконцептологических исследований // Вестн. Том. гос. унта. - 2009. - Вып. № 326. - С. 34-37.
Неклюдов С.Ю. Образы потустороннего мира в народных верованиях и традиционной словесности // Восточная демонология: От народных верований к литературе / отв. ред. Н.И. Никулин, А.Р. Садокова. - М., 1998. - С. 6-43. [Электронный ресурс]. - URL: http://www.ruthenia.ru/folklore/neckludov8.htm/
Толковый словарь тувинского языка / под ред. Д.А. Монгуша. - Новосибирск: Наука, 2003. - Т. 1: А-Й. - 596 с.
Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. - М.: Языки русской культуры, 1997. - 824 с.
Карасик В.И. Лингвокультурные концепты: подходы к изучению // Социолингвистика вчера и сегодня: сб. обзоров / РАН. ИНИОН. Центр гуманит. науч.-информ. исслед. отд. языкознания. - Сер. Теория и история языкознания / отв. ред. Н.Н. Трошина. - М., 2004. - С. 132-163.
Черемисов К.М. Бурят-монгольско-русский словарь / под ред. Ц.Б. Цыдемдамбаевой. - М.: Гос. изд-во иностр. и нац. словарей, 1951. - 852 c.
Наделяев В.М., Насилов Д.М., Тенишев Э.Р., Щербак А.М. Древнетюркский словарь. - Л.: Наука, 1979. - 677 c.
Севортян Э.В. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на гласные / АН СССР. Ин-т языкознания. - М.: Наука, 1974. -768 с.
Севортян Э.В. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на букву 'Б' / АН СССР. Ин-т языкознания. - М.: Наука, 1978. - 349 c.
Севортян Э.В., Левитская Л.С. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на буквы 'Ж', 'Ж', 'Й' / авт. слов. ст. Э.В. Севортян, Л.С. Левитская. - М., 1989. - 292 c.
Юдахин К.К. Киргизско-русский словарь: в 2 кн. Ок. 40 000 слов. - Фрунзе; Гл. ред. киргиз. сов. энцикл., 1985. - Т. 1. - 503 c.
Санжеев Г.Д., Орловская М.Н., Шевернина З.В. Этимологический словарь монгольских языков: в 3 т. / Институт востоковедения РАН; гл. ред. Г.Д. Санжеев; ред. Л.Р. Концевич, В.И. Рассадин, Я.Д. Леман. - М.: ИВ РАН, 2015. - Т. 1: A-E. -224 с.
Рассадин В.И. Очерки по истории сложения тюрко-монгольской языковой общности. Ч. 1: Тюркское влияние на лексику монгольских языков. - Элиста: Изд-во Калм. ун-та, 2007. - 165 с.
Сравнительно-историческая грамматика тюркских языков: Пратюркский язык-основа. Картина мира пратюркского этноса по данным языка / отв. ред. Э.Р. Тенишев, А.В. Дыбо. - М.: Наука, 2006. - 908 с.
Анохин А.В. Материалы по шаманству у алтайцев: (Собранные во время путешествий по Алтаю в 1910-1912 гг. по поручению Русского комитета для изучения Средней и Восточной Азии) / предисл. С.Е. Малова. - Л.: Изд-во РАН, 1924. - 152 c.
Хакасский героический эпос: «Ай-Хуучин» / запись и подгот. текста, пер., вступ. ст., примеч. и коммент., прил. В.Е. Майногашевой. - Новосибирск: Наука. Сиб. изд.-полигр. и книготорг. предпр. РАН, 1997. - 479 с. - (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 16).
Алтай баатырлар (Алтайские богатыри) / сост. С.С. Суразаков. - Горно-Алтайск: Горно-Алт. отд-ние Алт. кн. изд-ва, 1958. - Т. 3. - 380 c.
Хисамитдинова Ф.Г. Словарь башкирской мифологии. - Уфа: ИИЯЛ УНЦ РАН, 2011. - 152 с.
Каруновская Л.Э. Из алтайских верований и обрядов, связанных с ребенком // Сб. Музея антропологии и этнографии. - Л., 1927. - Т. 6. - С. 19-36.
Бутанаев В.Я., Монгуш Ч.В. Архаические обычаи и обряды саянских тюрков. - Абакан: Изд-во ХГУ им. Н.Ф. Катанова, 2005. - 200 c.
Баскаков Н.А. Очерк грамматики ойротского языка // Ойротско-русский словарь. - Горно-Алтайск, 2005. - С. 219-312.
Яданова К.В. Поверья теленгитов о вихре - туунек (по материалам экспедиций в Кош-Агачский район Республики Алтай) // Изучение историко-культурного наследия народов Южной Сибири: сб. науч. тр. / под ред. В.И. Соёнова, В.П. Ойношева. - Горно-Алтайск, 2007. - Вып. 6. - С. 129-137.
Потапов Л.П. Алтайский шаманизм. - Л.: Наука, 1991. - 321 с.
Потанин Г.Н. Очерки Северо-Западной Монголии. - Вып. 4. - СПб., 1883. -1026 c.
Доронин Д.Ю. Тургак: демоны пути в алтайской мифологии // Демонология как семиотическая система: Тез. докл. IV междунар. науч. конф., Москва, 15-17 июня 2016 г. / сост. и ред. Д.И. Антонов, О.Б. Христофорова. - М., 2016. - С. 28-39.
Манжигеев И.А. Бурятские шаманистические и дошаманистические термины. - М.: Наука, 1978. - 126 с.
Алтай алкыштар (Алтайские благопожелания) / сост. К.Е. Укачина, Е.Е. Ямаева. - Горно-Алтайск: Ак Чечек, 1993. 144 c. (на алт. яз.).
Басангова Т.Г. Демонологические персонажи в фольклоре калмыков // Новые исследования Тувы. - 2011. - № 2-3. - С. 269-278.
Кенин-Лопсан М. Алгыши тувинских шаманов. - Кызыл: Новости Тувы, 1995. - 528 c.
Самдан З.Б. Тувинские мифы и сказки: система образов и поэтико-стилевые особенности // Гуманитарные науки в Сибири. - 2003. - № 3. - С. 95-102.
Неклюдов С.Ю. Какого роста демоны? // In Umbra: Демонология как семиотическая система: альм. - Вып. 1 / отв. ред. и сост. Д.И. Антонов, О.Б. Христофорова. - М.: РГГУ, 2012. - С. 85-122.
Татаринцев Б.И. Этимологический словарь тувинского языка. - Новосибирск: Наука. Сиб. предприятие РАН, 2000. - Т. 1 (А-Б). - 344 c.
Поппе Н.Н. Монгольский словарь Мукаддимат ал-Адаб. - Ч. 1-2. - М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1938. - 452 с.