A Learner's Dictionary of Russian for Specific (Technical) Purposes for Students from China: Macroand Microstructure, Linguodidactic Potential
The current article focuses on the grounds for the project of a learner's terminological dictionary in the professional Russian language. In accordance with the principles of lexicography, the article consistently covers the main issues of dictionary design: choice of a dictionary type depending on its purposes and the addressee; explanation of the dictionary's macrostructure (information about the dictionary, glossary composition, navigation information, "access to the dictionary"), planning of the dictionary's microstructure (structure of the dictionary entry, ways of semanticizing lexicographic units, labels). The proposed dictionary is intended for students from China who are in their first and second year of study on basic educational programs of a technical profile (bachelor's level) in Russian universities. The urgency of creating the proposed dictionary is driven by the constantly increasing number of students from China who want to receive a higher technical education in Russia, and also by a special difficulty for Chinese students to study Russian and to be taught in Russian. The sources of the content for the dictionary should be the lexical minimums in the basic disciplines of basic engineering training: Engineering Graphics, Mathematics, Materials Science, Mechanics, Physics, Chemistry; 100 basic terms for each discipline. To increase the effectiveness of learning Russian as a foreign language (professional sphere), the dictionary should include Chinese translations of terms, a list of terms in Chinese in the alphabetical order of their pinyin transcription and a list of terms in Russian arranged thematically: by disciplines and by the main topics of these disciplines. Thus, the macrostructure of the proposed dictionary is represented by the following elements: Introduction, Chinese Foreword, Dictionary Entries (about 600), Alphabetical Index, Alphabetical Index in Chinese, Thematic Index. The microstructure of the proposed dictionary (dictionary entry) includes the following elements: (1) the headword zone - the headword (word, collocation) indicating the stress; the form of the headword in the genitive singular; translation of the headword into Chinese; (2) the interpretation zone - a short interpretation of the meaning of the term; (3) the illustrative zone - 1 or 2 contexts illustrating the use of the term and reflecting its inflections and compatibility. The linguodidactic potential of the proposed vocabulary is that working with it will allow students to master the terms of the relevant disciplines, understand their meaning in Russian, correlate them with terms in their native language; it will also enable students to be prepared for reading texts on the disciplines they have, for listening to lectures, working in practical classes and performing laboratory works, formulating answers to theoretical questions, actively using terms in spontaneous dialogues and monologues.
Keywords
учебная лексикография,
словарь терминов,
макроструктура словаря,
микроструктура словаря,
русский язык как иностранный,
профессиональный язык,
learner's lexicography,
dictionary of terms,
macrostructure of dictionary,
microstructure of dictionary,
Russian as a foreign language,
professional languageAuthors
Kazakova Olga A. | Tomsk Polytechnic University | kazakovaoa@tpu.ru |
Kraevskaya Irina O. | Tomsk Polytechnic University | kr.sobaka@gmail.com |
Frik Tatyana B. | Tomsk Polytechnic University | tfrik@tpu.ru |
Всего: 3
References
Иванцова Е.В. Лексикографическое представление речи индивида: тип словаря и его реализация в словарной практике // Вопросы лексикографии. 2013. № 2 (4). С. 5-18.
Козырев В.А., Черняк В.Д. Современные ориентации отечественной лексикографии // Вопросы лексикографии. 2014. № 1 (5). С. 5-15.
Левенталь И.В. Лингвистическая типология толкований слов в одноязычном учебном словаре русского языка для иностранцев : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2014. 256 с.
Насер Ф. Дипломатическая терминология русского языка и ее семантиза-ция в учебном двуязычном словаре : дис.. канд. филол. наук. Воронеж, 2013. 185 с.
Савченкова И.Н. Локально ориентированный учебный словарь русского языка для иностранцев: принципы построения и структура : дис.. канд. филол. наук. Ростов-н/Д, 2012. 250 с.
Григоренко О.В., Руденя Ж.И. Современные направления в практике создания учебных словарей русского языка // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 1 (270). С. 169-172.
Гак В. Г. О некоторых закономерностях развития лексикографии (учебная и общая лексикография в историческом аспекте) // Актуальные проблемы учебной лексикографии. М. : Рус. яз., 1977. С. 11-27.
Щерба Л. В. Опыт общей теории лексикографии // Избранные работы по языкознанию и фонетике. Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1958. Т. I. С. 54-91.
Влавацкая М.В. «User's needs» как требования к составлению англорусского учебного комбинаторного словаря // Вопросы лексикографии. 2013. № 2 (4). С. 32-40.
Софронова Т.М., Фельде О.В. Прототип двуязычного электронного глоссария пирологической терминологии // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 345. С. 38-43.
Максимчук Н.А. О проблемах терминографирования опорных единиц общеобязательного научного знания // Современные проблемы лексикографии : материалы конф. / отв. ред. О.Н. Крылова. СПб. : Нестор-История, 2015. С. 120-121.
Герд А.С. Основы научно-технической лексикографии (как работать над терминологическим словарем). Л. : Изд-во ЛГУ, 1986. 73 с.
Супрун А.Е. Некоторые свойства учебного словаря и словарь для обучающего // Проблемы учебной лексикографии и обучение лексике. М. : Рус. яз., 1978. С. 46-53.
Васильева Г.М., Левина И.Н. Лексико-синтаксический словарь сложноподчиненных предложений для иностранных студентов: теоретические и методические ориентиры // Вопросы лексикографии. 2017. № 12. С. 5-23.
Кудашев И. С. Проектирование переводческих словарей специальной лексики. Helsinki : Helsinki University Translation Studies, 2007. 443 с.
ГайсинаМ.Э. Интерпретационная зона статьи «Словаря синонимов сибирского говора» // Вопросы лексикографии. 2013. № 1 (3). С. 34-44.
Крысин Л.П. Зонный принцип организации словарной статьи в толковых словарях // Современные проблемы лексикографии : материалы конф. / отв. ред. О.Н. Крылова. РАН. СПб. : Нестор-История, 2015. С. 111-112.
Жеребило Т.В. Микроструктура словарей лингвистических терминов // Фундаментальные исследования. 2015. № 2-1. С. 194-199.
Закирова Е.С. Лексикографическое описание технических терминов: современный подход // Известия Московского государственного технического университета «МАМИ». 2012. № 2. С. 316-324.
Морковкин В.В. Идеографические словари. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1970. 71 с.
Мишанкина Н.А. Семантико-прагматический потенциал термина в гносеологическом аспекте // Вопросы когнитивной лингвистики. 2017. № 1. С. 123-130.
Словарь русского языка: в 4 т. / под ред. А.П. Евгеньевой. 4-е изд., стереотип. Т. 1: А-Й. М. : Рус. яз.; Полиграфресурсы, 1999. 702 с.
Большой китайско-русский онлайн-словарь. URL: https://bkrs.info/ (дата обращения: 24.04.2018).
Мельников А.Г., Ху Вэньсяо, Лю Битао. Материаловедение. Словарь терминов и определений. Томск : Изд-во ТПУ, 2015. 77 с.
Кочергин И.В. Очерки лингводидактики китайского языка. М. : Вост. книга, 2012. 184 с.
Словарь русского языка : в 4 т. / РАН, Ин-т лингвистич. исследований; под ред. А.П. Евгеньевой. 4-е изд., стереотип. Т. 2: К-О. М. : Рус. яз. ; Полиграфресурсы, 1999. 736 с.
Батраева О.М. Профессиональный аспект подготовки иностранных студентов технического вуза: место интерактивных методов в языке специальности (из опыта работы) // Педагогическое образование в России. 2016. № 11. С. 7-14.
Ядав Р., НестероваН.Г., Верма К.С. Принципы определения лексического минимума для программы обучения русскому языку иностранцев как проблема учебной лексикографии // Вопросы лексикографии. 2017. № 12. С. 106-124.
Бочарникова О.Н. Обучение иностранных студентов-социологов терминологической лексике русского языка в аспекте профессионального общения: дис.. канд. пед. наук. М., 2006. 231 с.
Шаталова Л.С. Тезаурусный подход при создании учебного терминологического словаря // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Вопросы образования: языки и специальность. 2013. № 1. С. 129-134.
Чайникова Г.Р. Структура учебного терминологического словаря как средства формирования иноязычной лексической компетенции // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2015. № 2. С. 93-97.
Серова Т.С., Чайникова Г.Р. Функции учебного терминологического словаря как средства формирования иноязычной речевой лексической компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). С. 139-145.