Modern Educational Phraseography: Innovative Parameters of a Paper Dictionary
The article aims to solve the problem of inducing interactivity in the text of a printed educational phraseological dictionary. The relevance of the problem is justified by the user request of today’s school students and confirmed by psychologists’ conclusions about the features of children’s memory and perception in the postindustrial information society. The features of innovative interactive dictionaries prepared by the Pskov Laboratory of Educational Lexicography are shown against the background of the achievements of Russian and foreign educational phraseography. The authors present to students the linguistic properties of idioms and their cultural background identified by the methods of historical-etymological, functional-semantic and linguocultural analysis in a series of interactive phraseological dictionaries, including: an entertaining etymological dictionary, a dictionary-workshop, a plot phraseological dictionary, and a game dictionary-quest. This variety of phraseographic genres is explained by the need to form a genre perception of the text and the role of phraseology in this text, which is also facilitated by the implementation of the principle of interactivity in the construction of dictionary entries. The text interactivity in educational phraseological dictionaries of all these genres is achieved through techniques of dialogization of a lexicographic text, its hypertext structuring and game manipulation. Methods of dialogization of a phraseographic text (lexical-syntactic and compositional) ensure the inclusion of the child-recipient in the study of the origin of phraseology together with the characters of plot dictionary entries and their authors, motivate the student to perform cognitive creative tasks and give real feedback with the authors of the dictionary in the format of e-mail communication. Hypertextuality as an integral property of an interactive dictionary, which also stimulates the reader’s cognitive activity, is implemented in the paper format of the dictionary by referring to various external sources of information, cross-references in dictionary entries, and the use of surprise navigators. Game technologies of a lexicographic text construction are used at all levels of phraseological units’ representation - from including phraseological game transformations in the characters’ dialogues, which is typical of modern speech, to structuring the entire information and cognitive field of the dictionary as a search and etymological game-quest. Thus, the feasibility of developing innovative educational dictionaries in accordance with the concept of their interactivity is proved: this will ensure the availability of the material and, at the same time, the completeness and academic reliability of the representation of phraseological units as units of language and facts of Russian culture.
Keywords
phraseology,
educational phraseography,
interactive dictionary,
dictionary entry,
hypertext macrostructure of dictionaryAuthors
Nikitina Tatiana G. | Pskov State University | cambala2007@yandex.ru |
Rogaleva Elena I. | Pskov State University | cambala2010@list.ru |
Всего: 2
References
Чумарина Г.Р. Сравнительная характеристика электронных и бумажных словарей в функциональном аспекте // Вестник Чувашского университета. 2009. № 4. С. 265-270.
Попутникова Л.А., Журавлева Н.Н. Бумажные словари : забыть нельзя использовать // Образовательная деятельность вуза в современных условиях : материалы междунар. науч.-метод. Конф. (Кааваево, 25-26 мая 2017 г.). Кострома : Костромская гос. с.-х. акад. 2017. С. 35.
Вихорева М.В., Мотина Т.М. Преимущества и недостатки бумажных и электронных словарей // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2019. № 3. С. 88-91.
Руденко С.А. Учиться понимать друг друга // Учительская газета. 2008. № 35. URL: http://www.ug.ru/archive/25737 (дата обращения: 10.02.2020).
Рогалёва Е.И. Современная учебная фразеография : теория и практика. Псков : ЛОГОС Плюс, 2014. 344 с.
Nuccorini S. Towards an ‘ideal’ Dictionary of English Collocations // A Practical Guide to Lexicography / ed. by P. Sterckenburg. Amsterdam : John Benjamin, 2003. P. 366-387.
Nuccorini S. Italian EFL learners’ collocational errors and English collocations dictionaries: a case study // Studi italiani di linguistica teorica e applicata. 2013. № 2 (XLII). C. 223-245.
Polguere A., Sikora D. Modele lexicographique de croissance du vocabulaire fonde sur un processus aleatoire, mais systematique // Enseigner le lexique, Recherches en didactique du franjais 5 / eds. by C. Garcia-Debanc, C. Masseron, C. Ronveaux. Namur : Presses Universitaires de Namur, 2013. C. 35-63.
Козырев В.А., Черняк В.Д. Учебные словари в современном лексикографическом пространстве // Коммуникация в поликодовом пространстве : лингвокультурологические, дидактические, ценностные аспекты : материалы междунар. науч. конф. (Санкт-Петербург, 13-15 мая 2015 г.). СПб. : С.-Петерб. политехи. ун-т Петра Великого, 2015. С. 112-114.
Загоровская О.В. О методологических основах подготовки современных учебных словарей русского языка для билингвов // Общая и учебная лексикография в условиях билингвизма : Теория. Методы исследования. Технологии : материалы нац. науч. конф. (Грозный, 23-25 октября 2019 г.). Грозный : Чеченский гос. пед. ун-т, 2019. С. 182-190.
Андронова Е.В. Об учебном словаре русской фразеологии для школьников // Известия Научно-координационного центра по профилю «Филология». Вып. VII. Воронеж : Воронеж. гос. пед. ун-т, 2009. С. 201-203.
Петренко Е.Е. Реализация компетентностного подхода в лексикографической концепции учебного фразеологического словаря // Инновационное образование и экономика. 2016. № 22. С. 38-43.
Баско Н.В. Культурологическая информация в учебном фразеологическом словаре для иностранцев // Филологические и социокультурные вопросы науки и образования : материалы II Междунар. науч.-практ. конф. (Краснодар, 23 октября 2017 г.). Краснодар : Кубанский гос. технолог. ун-т, 2017. С. 22-29.
Писарская Т.Р., Якименко Н.Е. Отражение аксиологического параметра фразеологических единиц (паремий, сравнений, перифраз) в учебных словарях для иностранцев // Новые горизонты русистики. 2019. № 7. С. 158-163.
Никитина Т.Г., Жуманиязов М.А. Лексика и фразеология в двуязычном сопоставительном словаре // Научный диалог. 2019. № 12. С. 70-83.
Бушуй Т.А. Основы современной теории контрастивной фразеографии // Вестник Челябинского государственного университета. 2010. № 29. С. 47-52.
Ботавина Е.Б. К вопросу о модернизации учебных словарей и практикумов (на материале современного немецкого языка) // Проблемы экономики, организации и управления в России и мире : материалы XVIII междунар. науч.-практ. конф. (Прага, Чехия, 11 октября 2018 г.). Прага : World Press s.r.o., 2018. C. 30-32.
Сафиуллина Г.Р. Сравнительная лексикография: практика составления русско-татарско-англо-испанского иллюстративного словаря для детей // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 6. С. 149-155.
Cowie A.P. Phraseological Dictionaries: Some East-West Comparisons // Phraseology. Theory, Analysis, and Applications / ed. by A.P. Cowie. Oxford : Clarendon Press, 1998. P. 209-226.
Hartmann R.R.K., James G. Dictionary of lexicography. London ; New York : Routledge, 2002. 176 p.
Swanepoel P. Dictionary Typologies: Pragmatic Approach // A Practical Guide to Lexicography / ed. by P. Sterckenburg. Amsterdam : John Benjamin, 2003. P. 44-69.
Гончарова В.В. Классификации / типологии современных словарей : справ. пособие. СПб. : Изд-во С.-Петерб. гос. экон. ун-та, 2018. 62 с.
Мокиенко В.М., Никитина Т.Г. Словарная разработка русской фразеологии // Studia Slavica Savariensia. 1994. № 2. С. 107-146. Современная учебная фразеография
Козырев В.А., Черняк В.Д. Фразеография в современном лексикографическом пространстве // Полипарадигмальные контексты фразеологии в XXI веке : материалы Междунар. науч. конф. Тула : Тульский гос. ун-т, 2018. С. 434-439.
Cambridge Idioms Dictionary. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. 505 p.
Oxford Dictionary of English Idioms / ed. by J. Ayto. Oxford : Oxford University Press, 2009. 416 р.
Dictionnaire Robert des Expressions et Locutions / ed. by A. Rey. Paris : Dictionnaires Le Robert, 2006. 500 p.
Dobrovol’skij D. Phraseologie im Worterbuch // Zeitschrift fur angewandte Linguistik. 2013. Bd. 58, № 1. S. 41-74.
Grzybek P., Jesensek V. Phraseology in Dictionaries and Corpora. Introductory Remarks // Phraseologie im Worterbuch und Korpus = Phraseology in dictionaries and corpora / V. Jesensek, P. Grzybek (eds). Maribor : Univerza v Mariboru, 2014. Р. 19-26.
Вершинина М.И. Идиомы в словарной части современной одноязычной энциклопедии «Business: The Ultimate Resource» // Известия Самарского научного центра РАН. 2014. Т. 16, № 2-3. С. 647-653.
Жуков В.П., Жуков А.В. Школьный фразеологический словарь русского языка. М. : Просвещение, 2013. 574 с.
Шанский Н.М., Зимин В.И., Филиппов А.В. Школьный фразеологический словарь русского языка. М. : Дрофа, 2007. 384 с.
Краснянский В.В., Розенталь Д.Э. Фразеологический словарь русского языка. М. : Мир и образование, 2017. 416 с.
Кохтев Н.Н., Розенталь Д.Э. Русская фразеология. М. : Рус. яз., 1990. 306 с.
Баско Н.В. Фразеологизмы в русской речи : словарь-справочник. М. : Флинта, 2009. 272 с.
Рогалёва Е.И., Никитина Т.Г. Фразеологический словарь : занимательные этимологические истории для детей. М. : ВАКО, 2019. 96 с.
Рогалёва Е.И., Никитина Т.Г. Фразеологический практикум. 3-4 классы. М. : ВАКО, 2012. 96 с.
Рогалёва Е.И., Никитина Т.Г. Сами с усами : веселый фразеологический словарь. М. : Изд. Дом Мещерякова, 2020. 192 с.
Зиновьева Е.И., Юрков Е.Е. Лингвокультурология. Теория и практика. СПб. : МИРС, 2009. 291 с.
Фелицына В.П., Мокиенко В.М. Русские фразеологизмы: лингвострановедческий словарь. М. : Рус. яз., 1990. 220 с.
Рогалёва Е.И., Никитина Т.Г. Путешествуем по России с русскими пословицами и поговорками. М. : Рус. яз. Курсы, 2019. 136 с.
Никитина Т.Г., Рогалёва Е.И., Бурешова Б., Рыковска М. Учебный словарь русской фразеологии на русском и чешском языках : учеб. пособие. Praha : Fraus, 2013. 272 c.
Никитина Т.Г., Рогалёва Е.И., Желибтер Т., Пёшо М.-П. Фразеологизмы в нашей речи : учебный словарь с комментариями на французском языке : учеб. пособие. Псков : ЛОГОС Плюс, 2015. 200 с.
Рогалёва Е.И., Никитина Т.Г. Ума палата : детский фразеологический словарь. М. : Изд. Дом Мещерякова, 2017. 160 с.
Морковкин В.В. Основы теории учебной лексикографии : автореф. дис.. д-ра филол. наук / Ин-т рус. яз. им. А.С. Пушкина. М., 1990. 72 с.