Detection and intensification regularities while protocols to work of Automated Educational Systems processing with the synthesis of Cognitive Maps of Diagnosis Knowledge | Problems of Governance. 2013. № Том 6. Выпуск 9.

Detection and intensification regularities while protocols to work of Automated Educational Systems processing with the synthesis of Cognitive Maps of Diagnosis Knowledge

This paper presents a management problem of a training trajectory to automated educational system by retrieval regularities among statistical data about user actions. A model is submitted which describing the data and knowledge on which the standardized protocol data will be preprocessed and based on them the main hypothesis about further output feedback of training system will be proved. A list of key hypotheses in the form of competent questions is introduced. For integration and concentration of the intermediate results of the revealed regularities analysis it is offered to use the cognitive map of diagnosis knowledge (CMDK) mechanism. The features of the synthesis of the card and its basic features are considered. These data are a base for situational CMDK synthesizing, which can be not only in computer memory, but also as an interactive service with the visualization capabilities to enhance the identified patterns. The article also regards the possibility of CMDK applications combined with methods of artificial intelligence. It is emphasized need binding between CMDK and expert evaluation mechanism, between CMDK and ontology-based form describing educational situation. Also the prospects of cognitive maps for creation systems with intelligent human-computer interaction are discussed

Download file
Counter downloads: 327

Keywords

Automated Educational Systems, Cognitive Maps of Diagnosis Knowledge, training trajectory analysis, statistical regularities detection, автоматизированные обучающие системы, когнитивные карты диагностики знаний, анализ траектории обучения, выявление закономерностей

Authors

NameOrganizationE-mail
Uglev V.A.Branch of Siberian Federal University (Zheleznogorsk)uglev-v@yandex.ru
Всего: 1

References

Углев В.А. Комплексное управление процессом дистанционного обучения в автоматизированных обучающих средах нового поколения // Дистанционное обучение в современном обществе: педагогика, технологии, организация: матер. III Междунар. конф. «Полатовские чтени
Загоруйко Н.Г. Прикладные методы анализа данных и знаний. -Новосибирск: ИМ СО РАН, 1999. - 270 с.
Зенки А.А. Когнитивная компьютерная графика. - М.: Наука, 1991. - 192 с.
Девятков В.В. Системы искусственного интеллекта: учеб. пособие. - М.: МГТУ, 2001. - 352 с.
Гаврилова Т.А., Хорошавский В Ф. Базы знаний интеллектуальных систем. - СПб.: Питер, 2001. - 384 с.
Джексон П. Введение в экспертные системы: пер. с англ. -М.: Вильямс, 2001. 624 с.
Углев В.А. Использование механизма нечёткой логики и семантических сетей для подготовки информации по оценке степени освоения учебного материала // Нейроинформатика, ее приложения и анализ данных: XVII Всерос. семинар. - Красноярск, 2009. - С. 161-163.
Рубан А.И. Методы анализа данных: учеб. пособие. - 2-е изд. -Красноярск: КГТУ, 2004. - 319 с.
Заде Л. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений. Математика: пер. с англ. - Вып. 3. -М.: Мир, 1976. - 168 с.
Углев В.А. Применение когнитивных карт диагностики знаний для оптимизации процесса обучения в автоматизированных средах // Информатизация образования-2010: педагогические аспекты создания информационно-образовательной среды: матер. междунар. науч.-практ.
Uglev V.A., Samrina F.I. Assessment competence in Automated Education Systems with the means of Cognitive Map of Diagnostic Knowledge // Interactive Systems and Technologies: the Problem of Human-Computer Interaction. - Vol. IV: Collection of scientific p
Углев В.А. О специфике индивидуализации обучения в автоматизированных обучающих системах // Философия образования. - 2010. -№ 2. - С. 68-74.
Дейт К.Дж. Введение в системы баз данных: пер. с англ. -7-е изд. - М.: Вильямс, 2001. - 1072 с.
Uglev V. A. Intellectual Control Algorithm Interaction improvement by the Users Education Process of the Automation Education Systems // International Siberian Conf. on Control and Communications (SIBCON). - Krasnoyarsk, 2011. - P. 143-146.
Углев В.А., Устинов В.А., Добронец Б.С. Системный подход к процессу обучающего компьютерного тестирования // Информационные технологии. - 2008. - № 4. - С. 81-87.
Углев В.А. Автоматизированные обучающие системы и компьютерное тестирование: системный кризис и перспективы развития // Модернизация российского образования: тренды и перспективы. - Ч. 2. - Краснодар: Премьер, 2011. - С. 3-18.
Тарасенко Ф.П. Прикладной системный анализ: учеб. пособие. -М.: КноРус, 2010. - 224 с.
Винер Н. Кибернетика или управление и связь в животном и машине. - М.: Советское радио, 1968. - 218 с.
 Detection and intensification regularities while protocols to work of Automated Educational Systems processing with the synthesis of Cognitive Maps of Diagnosis Knowledge | Problems of Governance. 2013. № Том 6. Выпуск 9.

Detection and intensification regularities while protocols to work of Automated Educational Systems processing with the synthesis of Cognitive Maps of Diagnosis Knowledge | Problems of Governance. 2013. № Том 6. Выпуск 9.

Download full-text version
Counter downloads: 661
Download file