LITERARY-CRITICAL DISCOURSE AS AN OPEN SYSTEM. | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2010. № 2 (10).

LITERARY-CRITICAL DISCOURSE AS AN OPEN SYSTEM.

Existence of various forms of criticism (journal, newspaper, television, network) is explained by the synthetical nature of literary criticism. The theory of criticism creates the concepts criticism as a science, criticism as literature, criticism as political journalism. From our point of view, critical discourse is synthetical. It was generated as a result of influence of art, scientific, publicist, rhetorical, advertising discourses. Synthetical character allowed criticism to expand forms, to adapt for a situation of loss of large reader's audience.Literary-critical discourse is a form of a broader mentative discourse. Critical judgement influences substantially and emotionally, supports and directs attention of the reader, forms certain knowledge (about these or those tendencies of literary / social life) and skills (attentive reading, estimation), forms intentions and actions of the reader, focuses on this or that literary production, corrects the choice. The author describes communicative conditions, which form communicative / rhetorical strategy of the critical statement.Humanitarian scientific discourse also influences literary criticism. The element of subjectivity caused the specificity of criteria of accuracy of critical understanding. At the same time criticism develops principles of scientific character.Implication, creativity, world modelling co-relate literary criticism and fiction. Modern criticism resists the status of a secondary, literature-subordinated instance. It wants an equal to literature status of the creator of senses, models of the world. Modern critics use traditions of literature as fiction for the purposes of personal self-presentation.Absence of categorical imperatives co-relates criticism and advertising. As well as in advertising, imperatives of criticism are focused by inquiries of the addressee, its needs and experiences. As well as advertising, criticism has pragmatic purposes. Literary-critical discourse is open to the influence of many other discourses, and this feature allows it to adapt in the situation of crisis: to penetrate into non-journal formats, to capture the maximum readers and partly to overcome the crisis of self-identity.

Download file
Counter downloads: 236

Keywords

scientific discourse, advertising discourse, mentative, literary-critical discourse, научный дискурс, ментатив, рекламный дискурс, литературно-критический дискурс

Authors

NameOrganizationE-mail
Govorukhina Yulia А.Tomsk State Universityyuliya_govoruhin@list.ru
Всего: 1

References

Хренов Н. Социопсихологические аспекты взаимодействия искусства и публики. М.: Наука, 1981.
Иванова Н. Сладкая парочка // Знамя. 1994. № 5.
Губайловский В. Неизбежность поэзии // Новый мир. 2004. № 2. URL: <http://magazines.russ/novyi_mi/2004/2/g11.html>
Степанян К. Нужна ли нам литература? // Знамя. 1990. № 12.
Кронгауз М. Несчастный случай для одинокой домохозяйки // Новый мир. 2005. № 1.
Тюпа В. Пролегомены к теории эстетического дискурса // Проблемы художественного языка. Самара, 1996.
Иванова Н. После. Постсоветская литература в поисках новой идентичности // Знамя. 1996. № 4.
Критика: последний призыв. Круглый стол // Знамя. 1999. № 12.
Пустовая В. Китеж непотопляемый // Октябрь. 2006. № 10.
Переяслов Н. Дочитавший же до конца спасется // Наш современник. 2001. № 2.
Шайтанов И. Профессия - критик // Вопросы литературы. 2007. № 4.
Т. ван Дейк Стратегии понимания // Новое в зарубежной лингвистике / Сост. В. Петрова. М., 1988. Вып. 23.
Лакшин В. Писатель, читатель, критик // Новый мир. 1965. № 4.
Сапаров М. Антиномия художественной критики // Творчество. 1975. № 1.
Поляков М. Поэзия критической мысли. М.: Сов. писатель, 1968.
Брюховецкий В. Критика как мышление и деятельность // Русская литература. 1984. № 4.
Чернец Л. «Как наше слово отзовется…»: Судьбы литературных произведений. М.: Высш. шк., 1995.
Биргит Менцель. Перемены в русской литературной критике: Взгляд через немецкий телескоп. Кельн, 2001. URL: <http://magazines.russ.ru/nz/2003/4/ment-pr.html>
Хализев В. Интерпретация и литературная критика // Проблемы теории литературной критики / Под ред. П. Николаева, Л. Чернец. М., 1980.
Кондаков И. Литературно-художественная критика в контексте культуры (вопросы методологии): Дис. … канд. филол. наук. М., 1983.
Бахтин М. К методологии гуманитарных наук // Бахтин М. Эстетика словесного творчества. М., 1979.
Тюпа В. Коммуникативные стратегии теоретического дискурса // Критика и семиотика. 2006. № 10.
 LITERARY-CRITICAL DISCOURSE AS AN OPEN SYSTEM. | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2010. № 2 (10).

LITERARY-CRITICAL DISCOURSE AS AN OPEN SYSTEM. | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2010. № 2 (10).

Download file