Perception of musical sound: metaphorical representation in language and discourse | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2015. № 4 (36).

Perception of musical sound: metaphorical representation in language and discourse

In the article, discursive variation of metaphorical models that operate in the category of sound is considered. Natural processes of semiosis in the design of perceptual events can be revealed by comparing the data obtained in the analysis of the semantics of language units that denote perceptual phenomena within the language system or a particular discursive field. This paper describes ways of language conceptualizing of music. Linguistic reflection of musical sound is a more complex phenomenon than reflection of auditory perception, since the art of music represents a fragment of the semios-phere. In this case, this system is less discrete and, hence, there is a problem of intersemiotic translation. Studying the mechanisms of transmission of verbal musical sense becomes possible within the framework of the cognitive approach. Natural language, being a primary modeling system, possesses an instrument of overcoming discretization at the level of the semantic continuum; it is metaphorical conceptualization. Research of metaphorical representation of musical sound shows that it is metaphor that allows expressing a musical sense. Analysis of metaphoric conceptualization, identification of metaphorical models, evaluation, emotive and symbolic meanings allow defining the attitude of native speakers to musical sound. The study of the linguistic metaphorical meaning of language units allows revealing common linguistic ways to transfer musical sound, and the analysis of discursive representations makes it possible to determine the dynamics of discursive meanings. Results of the analysis show that in the discourse of musical criticism there are the same metaphorical models as in the sphere of language metaphor ("Music - the world of the person", "Music -the world of the nature"); however, one more model functions here in which musical sound is comprehended as a physical object: "Music - the world of artifacts". We believe that it is related to the communicative purpose of this discourse, i.e. orientation to intersemiotic translation. And if in the sphere of linguistic metaphors the main task is an indirect characteristic of the subject of musical sound, their musical abilities and performance skills, discourse focuses on meanings of a piece of music. The object of evaluation is all the music, as a complete text, and certain types of musical sound are comprehended as signs of the text. In addition, musical meanings of the work are closely related to its story. In the discourse of music criticism, the sound of a musical work is not assessed as suggestive, assessment of performance techniques is not actualized; yet, on the other hand, the creative component, reinterpreted with reliance on other forms of art, comes to the forefront. Unlike the field of language, where the musical sound is estimated ambivalently, in this discursive field, it is only evaluated positively.

Download file
Counter downloads: 759

Keywords

перцепция, аудиальное восприятие, музыкальное звучание, концептуальная метафора, семиотические системы, языковая метафора, дискурсивная метафора, perception, auditory perception, musical sound, conceptual metaphor, semiotic systems, language metaphor, discursive metaphor

Authors

NameOrganizationE-mail
Mishankina Natalya A.Tomsk Polytechnic University, Tomsk State Universityn1999@rambler.ru
Zheleznyakova Anna N.Tomsk Polytechnic Universitybibikova@tpu.ru; bibanya@mail.ru
Всего: 2

References

Величковский Б.М. Современная когнитивная психология. М.: Изд-во МГУ, 1982.
Рябцева Н.К. Язык и естественный интеллект. М.: Academia, 2005.
Солсо Р.Л. Когнитивная психология / пер. с англ. М.: Тривола, 2002.
Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб.: Искусство-СПБ, 2000.
Резанова З.И. Дискурсивные картины мира // Картины русского мира: современный ме-диадискурс. Томск: ИД СК-С, 2011. С. 15-97.
Шелякин М.А. Наблюдения над лексико-грамматическими особенностями глаголов звучания в // Филологические науки. 1962. № 4. С. 49-54.
Тихонов А.Н. О глаголах звучания в русском языке // Краткие сообщения по русскому языку и литературе: (К 75-летию Е.Д. Полеванова). Самарканд, 1967. Ч. 2. С. 197-218.
Васильев Л.М. Семантика русского глагола (глаголы речи, звучания и поведения). Уфа: Изд-во Башк. ун-та, 1981.
Карунц Р.Г. К специфике словообразовательных гнезд глаголов звучания // АПРС. Ташкент: Укитувчи, 1982. С. 362-365.
Падучева Е.В. Динамические модели в семантике лексики. М.: Языки славянской культуры, 2004. С. 401-425.
Рахилина Е.В. Звуки Му // Проблемы грамматики и типологии: сб. ст. памяти В.П. Не-дялкова (1928-2009) М., 2010. С. 283-302.
Воронин С.В. Синестезия и звукосимволизм // Психолингвистические проблемы семантики. М., 1983. С. 120-131.
Рузин И. Г. Природные звуки в семантике языка: (Когнитивные отражения именования) // Вопросы языкознания. 1993. № 6. С. 17-28.
Шляхова С.С. Типы и функции ономатопов в русской речи: автореф. дис.. канд. фи-лол. наук. Л., 1991.
Шляхова С.С. «Гул языка»: о проекте русского фоносемантического словаря // Проблемы истории, филологии, культуры. 2009. № 24. С. 603-608.
Вершинина М.Г. Диалектная звуковая картина мира: зоофоносфера (на материале пермских говоров) // Филологические науки: Вопросы теории и практики. 2013. № 11. С. 58.
Мишанкина Н.А. Феномен звучания в интерпретации русской языковой метафоры: дис. канд. филол. наук. Томск, 2002.
Мишанкина Н.А. Метафорические модели звучания в русской языковой картине мира // Метафорический фрагмент русской языковой картины мира: ключевые концепты. Воронеж, 2003. С. 43-81.
Мишанкина Н.А. Метафорические модели звучания // Картины русского мира: аксиология в языке и тексте / ред. З.И. Резанова. Томск, 2005. С. 164-194.
Бразговская Е.Е. Вербализация музыки как межсемиотический перевод // Критика и семиотика. 2014/1. С. 30-47.
Камышева О.С. Метафорическое обозначение музыки и музыкантов в художественной речи // Вестник ЮУрГУ. 2008. № 16. С. 78-82.
Камышева О.С. Метафоры со сферой-источником «музыка» в поэтической картине мира Г.У. Лонгфелло // Вестн. Нижегород. гос. лингв. ун-та им. Н.А. Добролюбова. 2014. Вып. 25. С. 29-40.
Лакофф Д., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: Едиториал УРСС, 2004.
Железнякова А.Н. Метафорические образы звучания в музыкальной критике // Вестн. науки Сибири: электрон. науч. журн. / Томский политехнический университет. 2014. № 3 (13). С. 93-99.
Большой толковый словарь русского языка. / под ред. С.А. Кузнецова. СПб.: Норинт, 1998;
Ожегов С.И. Словарь русского языка / под ред. Н.Ю. Шведовой. М.: Рус. яз., 1987.
Елистратов В.С. Словарь русского арго (материалы 1980-1990 гг.). М.: Азбуковник: Русские словари, 2000.
Словарь русского языка: в 4 т. / АН СССР, Ин-т русского языка. 3-е изд., стер. М.: Рус. яз., 1985. Т. 1.
 Perception of musical sound: metaphorical representation in language and discourse | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2015. № 4 (36).

Perception of musical sound: metaphorical representation in language and discourse | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2015. № 4 (36).

Download full-text version
Counter downloads: 2493