The “Plyushkin Plot” in Olga Slavnikova's A Dragonfly Enlarged to the Size of a Dog
The article deals with the role of the “Plyushkin plot” in the novel A Dragonfly Enlarged to the Size of a Dog (1997) by the modern author Olga Slavnikova. This plot allows Slavnikova to update the principles of Gogol's poetics in her novel in order to depict a materialized person. This logic of continuity between the classic and the modern author determines their convergence in the complex of anthropological and ontological problems. These problems are focused on determining the boundaries of the human in the world and are comprehended in the oppositions of the living and the dead, the ideal and the material, the mortal and the immortal, the created and the divine. Following Gogol, Slavnikova actively uses the categories of corporeality and spatiality, which metaphorically reflect the relationship of man and the world. In the spatial organization of the plots of the main characters in the novel, Gogol's principle of portraying the gap between body and soul, which defines the identification of “human corporeality” with “soulless materiality”, is presented. The mortal semantics of “domestic corporeality” in Slavnikova's novel draws the image of a dead place of human existence in the plane of earthly life. In this context, on the one hand, there is a violation of the ontologically obvious hierarchy between the natural (living) and the nonnatural (dead). On the other hand, the dead end of turning the body into a thing (when a person seeks to overcome the finiteness and imperfection of the living (natural)) is exposed. Plyushkinism as a type of an unbalanced attitude to things, to their place and role in human life is inherent in all the characters of the novel. In her novel, Slavnikova reveals not only the doom of a person who rushes to things in search of immortality but also the doom of a thing, which, having lost its symbolic meaning, only has a material status in this situation. The antithesis of living and dead things in the novel is associated with the space-time images connected with the representation of things: an orderly collection of things (a still-life) and a disorderly pile-up (a bunch). The microplot of “collecting things” associated with the gene of Plyushkinism exposes people's never-realized ambitions in ordering the material world; people only create chaos by gathering heaps of trash around them. It is through this micro-plot that the complex nature of the relationship between the material, bodily, spiritual, and the humanly personal in human nature is expressed. In general, Slavnikova retains the bidirectionality of the “Plyushkin plot”, on the one hand, interpreting the thing as a starting point for the meaning of human existence, on the other hand, viewing a person as the one who brings meaning to the existence of a thing, who acts as a mediator between the physical and metaphysical dimensions and fulfills the creator's plan.
Keywords
Н.В. Гоголь,
О. Славникова,
плюшкинский сюжет,
вещный мир,
N.V. Gogol,
O. Slavnikova,
Plyushkin plotAuthors
Bal Vera Yu. | Tomsk State University | balverbal@gmail.com |
Всего: 1
References
Немзер А. С. Замечательное десятилетие русской литературы. М. : Захаров, 2003. С. 79-108.
Немзер А.С. Современный диалог с Гоголем // Новый Мир. 1994. № 5. С. 208-225.
Черняк М.А. С Гоголем на дружеской ноге: юбилейные заметки // Знамя. 2009. № 6. URL: http://magazines.russ.ru/znamia/2009/6/ch14-pr.html (дата обращения: 14.04.2019).
Сугай Л.А. Гоголь и русский символизм : дис.. д-ра филол. наук. М., 2000. 670 с.
Клягина Л.Р. Н.В. Гоголь и русский авангард : дис. канд. филол. наук. Екате ринбург, 2002. 215 c.
Пудова Т.В. Гоголевский текст в современной русской прозе. Слупск, 2014. 228 с.
Паперный В.М. Гоголевская традиция в русской литературе начала XX века: (A.A. Блок и А. Белый истолкователи Н.В. Гоголя) : дис. канд. филол. наук. Тарту, 1982. 224 с.
Горских Н.А. Н.В. Гоголь и Ф. Сологуб: Поэтика вещного мира : дис. канд. филол. наук. Томск, 2002. 207 с.
Васильева М.А. Н.В. Гоголь в творческом сознании М.А. Булгакова : дис. канд. филол. наук. Томск, 2002. 228 с.
Рыбальченко Т.Л. Гоголь и гоголевский художественный мир в творческом сознании В. Отрошенко // Образы Италии в русской словесности: По итогам 2-й Междунар. науч. конф. Междунар. науч.-исслед. центра «Russia - Italia» - «Россия - Италия», Томск - Новосибирск, 1-7 июня 2009. Томск, 2011. С. 269-293.
Меладшина Ю.В. Гоголевский текст в романе В.А. Шарова «Возвращение в Египет: Выбранные места из переписки Николая Васильевича Гоголя (второго)» : дис. канд. филол. наук. Пермь, 2019. 228 с.
Янушкевич А.С. Традиция жанрового стиля Н.В. Гоголя в русской прозе 19201930-х гг. // XX век: Литература. Стиль. Екатеринбург, 1999. Вып. 4. C. 34-48.
Янушкевич А.С. «Записки сумасшедшего» Н.В. Гоголя в контексте русской литературы 1920-1930-х гг. // Поэтика русской литературы: к 70-летию Ю.В. Манна. М., 2001. С. 193-212.
Янушкевич А.С. Стилистические мифологемы Гоголя в пространстве русской литературы 1920-1930-х гг. // Текст. Поэтика. Стиль: Книга, посвященная юбилею В.В. Эйдиновой. Екатеринбург, 2004. С. 88-110.
Янушкевич А.С. Повесть Н.В. Гоголя «Нос» в контексте русской культуры 19201930-х гг. // Н.В. Гоголь и славянский мир (русская и украинская рецепции). Томск, 2008. Вып. 2. С. 313-329.
Янушкевич А.С. Поэма Н. В. Гоголя «Мертвые души» в пространстве русской культуры 1920-1930-х гг. // Гоголь и время : сб. ст. Томск, 2005. С. 138-143.
Рыбальченко Т.Л. Человек пишущий и человек живущий в повести Н. В. Гоголя «Шинель» и рассказе М. Шишкина «Урок каллиграфии» // Н. В. Гоголь и славянский мир (русская и украинская рецепция) : сб. ст. Томск, 2008. Вып. 2. С. 329-340.
Баль В.Ю. Образ Чичикова в современной русской прозе // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. № 49. С. 147-168.
Рыбальченко Т.Л. Телесный дискурс как источник фантастического в рассказах Ю. Буйды: проблема гоголевского влияния // Н. В. Гоголь и славянский мир (русская и украинская рецепция) : сб. ст. Томск, 2010. Вып. 3. С. 384-480.
Симон Г.А. Глава II Соотношение добра и зла в мифологической картине мира Н. Садур (§ 2.1. Эстетика «ужасного» в репрезентации хрупкой красоты мира: «гоголевский» текст Н. Садур») // Художественная репрезентация антиномии «добро / зло» в творчестве Н. Садур : дис. канд. филол. наук: Улан-Удэ, 2014. С. 45-66.
Марон А. Формы выражения авторского сознания в драматургии Николая Коляды : дис.. д-ра филол. наук. Жешув, 2016. Гл. IV: Интертекстуальность драматургии Н. Коляды. С. 141-184.
Шлейникова Е.Е. «Башмачкин» О. Богаева как драматургический римейк // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Т. 8, № 27. С. 97-102.
Ципуштанова М.А. Гоголевский текст в творческой рецепции Николая Коляды (пьеса «Старосветская любовь») // Вестник Удмуртского университета. 2012. Вып. 4. С. 43-45.
Описать происходящие в наши дни события можно только гоголевским языком, полагают современные прозаики. URL: http://www.bigbook.ru/articles/detail.php?ID=6473 (дата обращения: 14.04.2019).
Ольга Славникова: «Народ тоже виноват». URL: http://bigbook.ru/smi/ detail.php?ID=11906 (дата обращения: 14.04.2019).
Ольга Славникова: «Ген Толстого есть у каждого русского романиста». URL: http://www.yppremia.ru/novosti/olga_slavnikova_gen_tolstogo_est_u_kazhdogo_russkogo_r omanista/ (дата обращения: 14.04.2019).
Белый Андрей. Мастерство Гоголя. М. ; Л., 1934. 321 с.
Бочаров С.Г. Вокруг «Носа» // Сюжеты русской литературы. М. : Языки русской литературы, 1999. С. 98-121.
Третьяков Е.О. Философия и поэтика четырех стихий в творческой системе Н.В. Гоголя : дис. канд. филол. наук. Томск, 2014. 297 с.
Карасев Л.В. Вещество литературы. М. : Языки славянской культуры, 2001. 400 с.
Кривонос В.Ш. «Мертвые души» Гоголя и становление новой русской прозы. Воронеж, 1985. 159 с.
Хомук Н.В. Тело и телесность в «Мертвых душах» Н. В. Гоголя // Н. В. Гоголь и славянский мир (русская и украинская рецепции). Томск, 2010. Вып. 3. С. 210-257.
Ямпольский М. Демон и лабиринт (диаграммы, деформации, мимесис). М. : Новое литературное обозрение, 1996. 335 с.
Хайдеггер М. Бытие и Время. М. : Ad Marginem, 1997. 451 с.
Манн Ю.В. Поэтика Гоголя: Вариации к теме. М., 1996. Гл. 7: Эволюция одной гоголевской формулы. С. 329-340.
Кривонос В.Ш. Плюшкин в «Мертвых душах»: три сюжета // Н. В. Гоголь и славянский мир (русская и украинская рецепции). Томск, 2010. Вып. 3. С. 171-200.
Топоров В. Н. Апология Плюшкина: вещь в антропоцентрической перспективе // Топоров В.Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в области мифопоэтического: Избранное. М., 1995. С. 71-112.
Подорога В. А. Мимесис: Материалы по аналитической антропологии литературы. Т. 1: Н. Гоголь, Ф. Достоевский. М. : Культурная революция: Логос, Logos-altera, 2006. 688 с.
Печерская Т.И. Пространственно-семиотическая функция картин в поэме Н.В. Гоголя «Мертвые души» // Сибирский филологический журнал. 2009. № 2. С. 12-22.
Эпштейн М. Реалогия (Вещеведение). URL: http://ec-dejavu.ru/r/Realogy.html (дата обращения: 01.02.2019).
Фролова Г. А. Проза Ольги Славниковой: специфика пространственно временной организации : автореф. дис.. канд. филол. наук. Казань, 2017. 19 с.
Фролова Г. А. Проза Ольги Славниковой: специфика пространственно временной организации : дис.. канд. филол. наук. Казань, 2017. 162 с.
Розанов В. В. Легенда о Великом инквизиторе Ф. М. Достоевского: Опыт критического комментария // Розанов В. В. Мысли о литературе. М., 1989. С. 41-157.
Баль В.Ю. Мотив «живого портрета» в повести Н.В. Гоголя «Портрет»: текст и контекст : дис.. канд. филол. наук. Томск., 2011. 203 с.
Гаврилкина М. Ю. Концепция пустоты в прозе О. Славниковой : дис.. канд. филол. наук. Иркутск, 2013. 176 с.
Славникова О. Стрекоза, увеличенная до размеров собаки. М. : АСТ : Астрель, 2012. 571 с.
Этимологический словарь Фасмера. URL: https://vasmer.lexicography.online/ з/захолустье (дата обращения: 01.02.2019).
Гаврилина О. В. Чувство природы в женской прозе конца XX века : дис.. канд. филол. наук. М., 2010. 216 с.
Гоголь Н. В. Мертвые души // Полн. собр. соч. : в 14 т. М., 1951. Т. 6. 624 с.
Ранчин А.М. «Червяк» в коконе, или Воскрешение Плюшкина: Замысел «Мертвых душ» Н. В. Гоголя и его воплощение // Литература. 2009. № 7. 1-15 апр. URL: http://lit.1september.ru/view_article.php?ID=200900709 (дата обращения: 01.02.2019).
Мароши В. В. Архетип Арахны: мифологема и проблемы текстообразования : автореф. дис.. канд. филол. наук. Екатеринбург, 1996. 22 с.
Макарян О. Ольга Славникова. Вязкий рок повседневности. URL: http://rara-rara.ru/menu-texts/olga_slavnikova_vyazkij_rok_povsednevnosti (дата обращения 01.02.2019).
Мухин А. С. Архитектура как архетипическое проявление институций культурного сознания : автореф. дис.. д-ра филол. наук. СПб., 2014. 53 с.
Краткая энциклопедия символов. URL: http://www. symbolarium.ru/index.php/ Раковина (дата обращения: 01.02.2019).
Лотман Ю.М. Куклы в системе культуры // Избранн^іе статьи : в 3 т. Таллин, 1992. Т. 1. С. 377-380.
Бочаров С.Г. Загадка «носа» и тайна лица // О художественных мирах. М., 1985. С. 180-212.
Болотникова О. Н. Семантика и функции двери и окна в художественном мире Н.В. Гоголя : автореф. дис.. канд. филол. наук. Томск, 2017. 24 с.