The Communicative-Pragmatic Aspect of the Use of Paradoxes in Oscar Wilde’s Comedy An Ideal Husband | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/3

The Communicative-Pragmatic Aspect of the Use of Paradoxes in Oscar Wilde’s Comedy An Ideal Husband

The article investigates the communicative-pragmatic aspect of the use of paradoxes in Oscar Wilde’s comedy An Ideal Husband. Here, paradox is viewed as an utterance syntactically represented by a phrase, one or several sentences which deny commonly accepted opinions and stereotypes. It is alogical, contradictory and interprets well-known and familiar things in an unusual way. The research has demonstrated that, in the play, paradoxical utterances are used, predominantly, in speech acts of two characters - Lord Goring and Mrs. Cheveley. As a rule, they use paradoxes in situations of speech conflict and, less frequently, in situations of non-conflict speech interaction. In a one-way speech conflict situation paradoxes help Lord Goring resist the oppression of his farther Lord Caversham, who employs a confrontation strategy in conversations with his son. The paradoxes distort the meaning or reduce the axiological and pragmatic significance of Lord Caversham’s utterances, which, as a rule, are critical or evaluating remarks, directive questions and categorical statements distinguished by subjectivity and bias. Some of Lord Goring’s paradoxes make the judgments, opinions and propositions of his father appear comic, thus, their correctness, seriousness or acceptability are denied. A mutual speech conflict is realized in interaction between Lord Goring and Mrs. Cheveley. Both the interlocutors are involved in confrontation and use the speech strategy of dominance in order to take the leading role in dialogue. The implementation of the dominance strategy is accomplished through a skillful use of paradoxical utterances. By means of paradoxes, the characters justify their own opinions and actions, deny the sincerity, acceptability and expediency of the interlocutor’s views and propositions, give (negative) assessment of their opponents’ personality and behavior. Paradoxical utterances are also employed in speech situations of non-confrontational nature within the framework of the dominance strategy (Mrs. Cheveley and Sir Robert Chiltem) and, to a lesser degree, the cooperation strategy (Lord Goring and Sir Robert Chiltern). In the first case, paradoxes function as hints manifesting the speaker’s communicative intention to show her superiority based on the possession of some special knowledge in order to impact the emotions and actions of the interlocutor. In the second case, paradoxes are aimed at defusing a tense situation and forming an empathetic connection between the speakers. Quite often, the semantic content of paradoxes is determined by the communicative situation of their usage and the speaker’s personality. Paradoxes are created in a certain communicative context and lose their relevance when taken out of this context. They also express a character’s subjective opinion which is often formed under the influence of strong (negative) emotions, or reflect a character’s worldview and philosophy of life.

Download file
Counter downloads: 634

Keywords

paradox, Oscar Wilde, communicative intention, humorous effect, resistance to oppression, speech conflict, speech strategy, dominance strategy

Authors

NameOrganizationE-mail
Golubeva Tatiana. M.Nizhny Novgorod State Technical University named after R.E. Alekseevgtm77@mail.ru
Всего: 1

References

Аникст А.А. Оскар Уайльд и его драматургия // Уайльд О. Пьесы. М., I960. URL: www.philology.ru/literature3/anikst-60a.htm (дата обращения 25.01.2019).
Широкова Л.М. Природа парадокса (постановка проблемы) // Вестник Нижегородского госуниверситета им. Н.И. Лобачевского. 2014. № 3 (1). С. 275-279.
Соколянский М.Г. Оскар Уайльд: Очерк творчества. Одесса : Лыбидь, 1990. 200 с.
Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А.Н. Николюкина. М. : Интелвак, 2001. 1598 с.
Бутакова А.Д. Семантические парадоксы в условиях языковой игры (на материале периодики) : дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2015. 171 с.
Семен Г.Я. Лингвистическая природа и функционирование стилистического приема парадокса: (на материале англ. яз.) : дис. канд. филол. наук. Одесса, 1986. 197 с.
Береснева А.В. Структурно-функциональные особенности парадоксальных высказываний в немецком языке : дис.. канд. филол. наук. М., 2009. 176 с.
Тармаева В.И. Фразеологический парадокс в свете когнитивной лингвистики. // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2014. № 4 (30). С. 4360.
Темяникова Э.Б. Когнитивная структура парадокса: на материале английского языка : дис.. канд. филол. наук. М., 1998. 186 с.
Заботина Е.Н. Когнитивное моделирование структур парадокса в современных английских скетчах : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2012. 171 с.
Шпекторова Н.Ю. К вопросу о литературно-художественном парадоксе (на материале произведений О. Уайльда) // Вопросы лексикологии, лексикографии и стилистики романо-германских языков. Самарканд, 1975. С. 218-225.
Тумбина О.В. Контраст и парадокс в повествовательной прозе Оскара Уайльда: К характеристике творческого метода писателя : дис.канд. филол. наук. СПб., 2004. 191 с.
Киссел Ю.Я. Окказиональное использование фразеологических единиц в произведениях Б. Шоу и О. Уайльда. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1975. 100 с.
Дживанян А.А. Лингвистические и логико-когнитивные параметры алогических образований в художественном тексте (на материале английского языка) : автореф. дис.канд. филол. наук. М., 1991. 20 с.
Пигаркина Е.А. Парадокс как средство смыслообразования в художественном тексте (на материале произведений О. Уайльда) : дис.. канд. филол. наук. Тверь, 2017. 163 с.
Третьякова В.С. Конфликт как феномен языка и речи // Известия УрГу. 2003. № 27. С. 143-152.
Wilde O. The Importance of Being Earnest and Other Plays. Oxford University Press, 1998. P. 368.
Постевая Е.В. Юмористический эффект в драматических диалогах: парадокс и диссонанс между репликами персонажей // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2017. № 24 (28). С. 167-177.
Grice H.P. Logic and Conversation. William James Lectures. 1989. P. 3-143.
Larsen E. Wit as a Weapon: Political Joke in History. London: Frederoick Muller Ltd. 1980. P. 107.
Hassan B.A. The Pragmatics of Humor: January 25th Revolution and Occupy Wall Street // Mediterranean Journal of Social Science. 2013. № 4 (2). Р. 551-562.
Kohl N. Oscar Wild: the Works of a Conformist Rebel. Cambridge : Cambridge University Press, 2011. P. 450.
Баранов А.Н. Намек как способ косвенной передачи смысла // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные труды Международной конференции «Диалог 2006». М. : РГГУ, 2006. С. 46-51.
Шляхов В.И, Паремузашвили Э.Э. Намеки как фигуры косвенной коммуникации // Вестник МАСПРЯЛ. 2012. С. 17-31.
Beckson K.E. Oscar Wilde: The Critical Heritage. London : Routledge, 1997. P. 434.
Федоренко Н.Т., Сокольская Л.И. Афористика // Лингвистика афоризма : хрестоматия : учеб. пособие / под ред. Е.Е. Иванова. Минск : Выш. шк., 2018. 303 с.
 The Communicative-Pragmatic Aspect of the Use of Paradoxes in Oscar Wilde’s Comedy <i>An Ideal Husband</i> | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/3

The Communicative-Pragmatic Aspect of the Use of Paradoxes in Oscar Wilde’s Comedy An Ideal Husband | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/3

Download full-text version
Counter downloads: 1576