Revisiting Interpretations of Anton Chekhov’s Artistic Philosophy in Modern Humanitarian Research | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/9

Revisiting Interpretations of Anton Chekhov’s Artistic Philosophy in Modern Humanitarian Research

This article explores some literary criticism and theory works as well as philosophical and psychological academic texts by both Russian and foreign researchers revisiting various trends in studying Anton Chekhov’s artistic philosophy. Four areas of the research, aimed at analysing humans and their existence in Chekhov’s literary works, are identified, namely: examining the writer’s philosophical views and characters and defining him as a thinker addressing in his literature the human existence and its associated plight (works by O.I. Rodionova, A.G. Myslivchenko, et al.); reflecting on the moral and religious seeking in Chekhov’s artistic philosophy (monographs and articles by A.S. Sobennikov, N.V. Kapustin, G. Shefski, through comparison of his oeuvre with the most considerable Western European philosophies, e.g. existentialism (works by P.N. Dolzhenkov, I.I. Mikhaylov, T.B. Zaytseva, R.S. Spivak, et al.); thoroughly analysing poetic devices and attempting to experience existential situations in which the author immerses the reader (works by A.P. Chudakov, V.B. Kataev, S.A. Kibalnik, I.I. Plekhanova, N.E. Razumova, S. Lipke, et al.). Comparing these humanitarian research works has led to the rising interest of many scholars in the concept ‘existentiality’ in Chekhov’s prose and plays, which is interpreted differently depending on the researcher’s perspective. This interpretation process is inextricably linked with the inconsistent use of the concept ‘existentiality’ in modern humanities. This article offers an alternative take on the terms ‘existential’, ‘existential consciousness’, and ‘existentialism’, and re-positions Chekhov as an existential writer. This work concludes that ‘existentiality’ lies in spreading the idea of ‘being’ throughout the literary text, but not in some text fragments, irrespective of their significance. The concept also entails a basic connection of multi-scale and dissenting dualities, such as daily routine and existence, chaos and harmony, the carnal and the spiritual, the tragic and the comic, the lofty and the vile, happiness and suffering, freedom and need, etc. There has been considerable attention to the debates on the comparative approach and the existential and phenomenological approach to interpreting Chekhov’s works. This article demonstrates the benefits of the latter since it allows understanding the phenomenon of Chekhov’s oeuvre on a deeper scale and to study the mechanisms constituting meanings in his literary texts as well as the ways of conducting a dialogue between the reader and the work itself. Chekhov’s artistic philosophy with a focus on the concept ‘existential consciousness’ should be used as grounds in future studies. This offers a vivid image of not only Chekhov’s literary features but also the specifics of the literary process, given that ‘existential consciousness’ is actualized during transitional eras, one of which featured Chekhov as a thinker and a literary artist.

Download file
Counter downloads: 584

Keywords

Anton Chekhov, artistic philosophy, artistic consciousness, existentiality, existentialism, poetics, literary criticism and theory

Authors

NameOrganizationE-mail
Abramova Viktoriia S.Perm State Universityabramovavictoria@yandex.ru
Всего: 1

References

Шестов Л. Творчество из ничего // А.П. Чехов: Pro et contra: Творчество А.П. Чехова в русской мысли конца XIX - начала XX в. СПб., 2002. С. 566-598.
Родионова О.И. А.П. Чехов как мыслитель: Религиозные и философские идеи : автореф. дис.. канд. филос. наук. М., 2013. 18 с.
Мысливченко А.Г. К вопросу о мировоззрении А.П. Чехова // Вопросы философии. 2012. № 6. С. 95-105.
Линков В.Я. Скептицизм и вера Чехова. М., 1995. 80 с.
Капустин Н.В. О библейских цитатах и реминисценциях в прозе Чехова конца 1880-х - 1890-х годов // Чеховиана: Чехов в культуре ХХ века: Статьи, публикации, эссе. М., 1990. С. 17-26.
Капустин Н.В. Рассказ А. П. Чехова «Студент»: преодоление жанрового канона // Жанрологический сборник. Елец, 2004. Вып. 1. С. 79-88.
Собенников А. С. «Правда» и «справедливость» в аксиологии Чехова // Чеховиана. Мелиховские труды и дни. М., 1995. С. 27-34.
Собенников А.С. Оппозиция дом - мир в художественной аксиологии А.П. Чехова и традиция русского романа // Чеховиана: Чехов и его окружение. М., 1996. С. 144149.
Собенников А.С. «Между “есть Бог” и “нет Бога”.»: (о религиозно-философских традициях в творчестве А.П. Чехова). Иркутск, 1997. 224 с.
Собенников А.С. Чехов и христианство. Иркутск : изд-во Иркут. ун-та, 2000. 84 с.
Schefski H. Chekhov and Tolstoyan philosophy // New Zealand Slavonic Journal. 1985. P. 81-88.
Sherbinin J. W. De Chekhov and Russian Religious Culture: The Poetics of the Marian Paradigm. Evanston, IL : Northwestern University Press, 1997. P. 189.
Kirjanov D.A. Chekhov and the Poetics of Memory. Studies on Themes and Motifs in Literature. N.Y. : Peter Lang. 2000. P. 193.
Swift M.S. Biblical Subtexts and Religious Themes in Works of Anton Chekhov. Middlebury Studies in Russian Language and Literature. N.Y. : Peter Lang. 2004. P. 196.
Долженков П.Н. Чехов и позитивизм. М. : Скорпион, 2003. 218 с.
Сухих И.Н. Проблемы поэтики А.П. Чехова. Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1987. С. 184 с.
Зингерман Б.И. Театр Чехова и его мировое значение. М. : Наука, 1988. 521 с.
Бочаров С.Г. Чехов и философия // Филологические сюжеты. М., 2007. С. 328346.
Тамарли Г.И. Синхронный диалог Чехова с культурой. Таганрог : Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та им.А.П. Чехова, 2014. 107 с.
Михайлов И.И. Экзистенциальный модус творчества А.П. Чехова : автореф. дис. канд. филос. наук. Екатеринбург, 2002. 22 с.
Спивак Р.С. В полемике с христианством: Чехов - экзистенциалист // Филолог. 2004. № 5. URL: http://philolog.pspu.ru/module/magazine/do/mpub_5_93 (дата обращения: 12.05.2019).
Спивак Р.С. Чехов и экзистенциализм // Философия Чехова : междунар. науч. конф., 27 июня - 2 июля 2006 г. Иркутск, 2008. С. 16-31.
Зайцева Т.Б. Художественная антропология А.П. Чехова: экзистенциальный аспект (Чехов и Киркегор) : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2015. 42 с.
Чудаков А.П. Поэтика Чехова. М. : Наука, 1971. 290 с.
Катаев В.Б. Проза Чехова: проблемы интерпретации. М. : Изд-во МГУ, 1979. 327 с.
Кибальник С.А. Художественная феноменология Чехова // Русская литература. 2010. № 3. С. 31-38.
Липке Ш. Антропология художественной прозы А.П. Чехова: неизреченность человека и архитектоника произведения : автореф. дис.. канд. филол. наук. Томск, 2017. 23 с.
Разумова Н.Е. Творчество А.П. Чехова в аспекте пространства. Томск : Том. гос. ун-т, 2001. 521 с.
Плеханова И.И. Человек времени в прозе А.П. Чехова («Степь» и «Скучная история») // Философия Чехова : междунар. науч. конф., 27 июня - 2 июля 2006 г. Иркутск, 2008. С. 131-145.
Плеханова И.И. Вопрос духовной эволюции чеховского героя: психологический детерминизм и резонанс со временем // Философия Чехова : междунар. науч. конф., 26 июля 2011 г. Иркутск, 2012. С. 127-141.
Семенова С.Г. Экзистенциальное сознание в прозе русского зарубежья: (Гайто Газданов и Борис Поплавский) // Вопросы литературы. 2000. Май - июнь. С. 67-106.
Созина Е.К. Динамика художественного сознания в русской прозе 1830-1850-х годов и стратегия письма классического реализма : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2001. 36 с.
Заманская В.В. Экзистенциальная традиция в русской литературе ХХ века: Диалоги на страницах столетий : учеб. пособие. М. : Флинта: Наука, 2002. 302 с.
Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления. М., 1993. 448 с.
Рубинштейн С.Л. Человек и мир. М. : Наука, 1997. 190 с.
Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем : в 30 т. Сочинения : в 18 т. Письма : в 12 т. М. : Наука, 1974-1983.
Абрамова В.С. Опыт экзистенциально-феноменологического анализа прозы А.П. Чехова // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Литературоведение. 2009. № 6 (2). С. 11-17.
 Revisiting Interpretations of Anton Chekhov’s Artistic Philosophy in Modern Humanitarian Research | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/9

Revisiting Interpretations of Anton Chekhov’s Artistic Philosophy in Modern Humanitarian Research | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/9

Download full-text version
Counter downloads: 1576