The Magician and the Juggler in Nabokov’s Aesthetic and Artistic Frame (Based on Stories of the 1920s and the 1930s)
The article focuses on the study of the artist’s image in Nabokov’s Russian-language stories of the 1920s and the 1930s. The image of the artist in the article is compared with the images of the magician and the juggler considered in the context of the author’s aesthetic representations with the aim of clarifying the concept of Nabokov’s creative personality. Methods of structural, conceptual and style analysis are used to achieve the aim. The specificity of Nabokov’s artistic consciousness is revealed, the meaning of his aesthetic axiom is clarified: art is deception. This conclusion is made after analyzing the categories “manner”, “prism”, “key”. Deception in art is not a goal, but a tool, a technique by which the author shifts the usual perspective of the perception of reality and reveals its essential properties. The prismatic nature of art explains the duality of the figure of the creator as a deceiver, creator of illusion, and secretive. Further, these two aspects of creativity are revealed in the analysis of the images of the magician and the juggler. The author brings the images together, which confirms the common semantic field of the concepts “creativity” and “fokus” (Rus. for “magic trick” and “focus”). The latter includes the concepts “skill”, “deception”, “trick”, the motifs of fantasy, mystery, and transformation. Through these concepts the images of the magician and the juggler, the “multi-layered” images that distinguish them from middlebrow people, are revealed. Nabokov contrasts the magician and the juggler as true and imaginary artists, respectively. Both reformat reality, but the juggler only imitates life and fakes it. The magician creates a new world: detail in Nabokov’s works reflects the whole world, hence the attention to detail in his characters-artists and the inability to single out the main thing, to embed detail in the structure of the text in amateurs and graphomaniacs. The concept “creativity” in Nabokov’s oeuvre includes the concept “fokus” as distinct vision. As a result, the true artist and magician has a special gift of vision, discerning the innermost essence of phenomena, and insight often becomes a catalyst for inspiration. This brings the artist closer to grasping the secret meaning of life, which gives his works the property of a genuine reality. The juggler’s manipulations are based on optical illusion, and he is deprived of the elementary observation skill. The character’s mismatch with the role of the creator also shows the features of the narrative. Characters-artists often perform the function of storytelling, and jugglers exclusively play the role of a character in Nabokov’s works. Thus, the image of the juggler is one of the elements that denote Nabokov’s originality, emphasizing the artist’s independence from reality, but this image is contrasted with the image of the true creator like the juggler with the magician.
Keywords
Russian literature,
Vladimir Nabokov’s oeuvre,
concept of creative activity,
image of artist,
magician,
jugglerAuthors
Belousova Elena G. | Chelyabinsk State University | belouelena@gmail.com |
Всего: 1
References
Ермолин Е. Ключи Набокова: Пути новой прозы и проза новых путей // Континент. 2О06. № 127. С. 432-443. URL: http://magazines.russ.ru/continent/2006/L27/ee20.html (дата обращения 10.08.2019).
Найман Э. Литландия: аллегорическая поэтика «Защиты Лужина» // Новое лит. обозрение. 2002. № 2 (54). С. 164-203.
Набоков В.В. Собрание сочинений : в 4 т. М. : Правда, 1990.
Долинин А.А. Истинная жизнь писателя Сирина // Собр. соч. рус. периода : в 5 т. СПб., 1999. Т. 4. С. 9-42.
Апресян Ю.Д. Роман «Дар» в космосе Владимира Набокова // Известия РАН. Сер. Литература и язык. 1995. Т. 54, № 3. С. 3-18.
Люксембург А.М. Коварный конструктор игровых структур: организация набоковского метатекста в свете теории игровой поэтики // Набоковский сборник: искусство как прием. Калининград, 2001. С. 3-19.
Проффер К. Ключи к «Лолите». СПб. : Симпозиум, 2000. 301 с.
Александров В.Е. Набоков и потусторонность: метафизика, этика, эстетика. СПб. : Атейя, 1999. 312 с.
Сконечная О.Ю. Черно-белый калейдоскоп // В.В. Набоков: pro et contra : материалы и исследования о жизни и творчестве В.В. Набокова. СПб., 1997. С. 662-692.
Давыдов С. «Тексты-матрешки» В. Набокова. СПб. : Кирцидели, 2004. 158 с.
Аверин Б.В. Дар Мнемозины: романы Набокова в контексте русской автобиографической традиции. СПб. : Амфора, 2003. 399 с.
Мещанский А.Ю. Художественная концепция творческой личности в произведениях В. Набокова : автореф. дис.. канд. филол. наук. Архангельск, 2002. 26 с. URL: http://www.dissercat.com/content/khudozhestvennaya-kontseptsiya-tvorcheskoi-lichnosti-v-proizvedeniyakh-v-nabokova#ixzz5bvideUPx (дата обращения: 10.08. 2019)
Мирошникова Н.Н. Концепция «художника» в русских романах В. Набокова-Сирина 20-30-х годов : автореф дис.. канд филол. наук. М., 2005. URL: http://www.dissercat.com/content/kontseptsiya-khudozhnika-v-russkikh-romanakh-v-nabokova-sirina-20-30-kh-godov#ixzz5bv4ayXB3 (дата обращения: 10.08.2019).
Жиличева Г.А. Фигура фокусника в русской прозе 20-30-х гг. ХХ в. URL: https://psibook.com/literatura/figura-fokusnika-v-russkoy-proze-20-30-h-gg-hh-v.html (дата обращения: 10.08.2019).
Набоков В. Лекции по зарубежной литературе: Остен, Диккенс, Флобер, Джойс, Кафка, Пруст, Стивенсон. М. : Независимая газета, 1998. 512 с.
Рягузова Л. Метаязыковая концептуализация сферы «творчество» в эстетической и художественной системе В.В. Набокова : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Краснодар, 2000. 47 с. URL: http://www.dissercat.com/content/metayazykovayakontseptualizatsiya-sfery-tvorchestvo-v-esteticheskoi-i-khudozhestvennoi-sist#ixzz5bvY6rUdU (дата обращения: 10.08.2019).
Бойд Б. Владимир Набоков: русские годы: биография. СПб. : Симпозиум, 2010. 696 с.
Бойд Б. Владимир Набоков: американские годы: биография. СПб. : Симпозиум, 2010. 950 с.
Сент-Беев Ш.О. Из «Дневника» // Зарубежная эстетика и теория литературы XIX-XX вв.: трактаты, статьи, эссе / сост. Г.К. Косиков. М., 1987. С. 51-53.
Эйдинова В.В. Тынянов о «литературной личности» // Филологические науки. 1980. № 3. С. 74-78. URL: https://md-eksperiment.org/post/20170129-yu-tynyanov-o-literaturnoj-lichnosti (дата обращения: 10.08.2019).
Рахимкулова Г.Ф. Олакрез Нарцисса: Проза Владимира Набокова в зеркале языковой игры. Ростов н/Д : Изд-во Рост. ун-та, 2003. 320 с.
Белоусова Е.Г. Стилевая интенсификация в русской прозе рубежа 1920-1930-х годов : дис.. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2007. 317 с.
Гришакова М. Визуальная поэтика В. Набокова // Новое лит. обозрение. 2002. № 2 (54). С. 205-228. URL: http://www.ruthenia.ru/document/404860.html (дата обращения: 10.08.2019).
«Знаете, что такое быть знаменитым писателем?»: Из интервью 1950-1970-х годов / сост. и предисловие Н. Мельникова. URL: http://nabokovlit.ru/nabokov/intervyu/iz-intervyu-1950-1970.htm (дата обращения: 10.08.2019).
Набоков В. Интервью Алин Толми. URL: http://nabokov-lit.ru/nabokov/ in-tervyu/intervyu-tolmi-1969.htm (дата обращения: 10.08.2019).
Набоков В.В. Лекции по русской литературе: Чехов, Достоевский, Гоголь, Горький, Толстой, Тургенев. М., 1998. URL: http://nabokov-lit.ru/nabokov/kritikanabokova/nikolaj-gogol/nash-gospodin-chichikov.htm (дата обращения: 10.08.2019).
Набоков В. Интервью Г. Голду и Дж. Плимптону. URL: http://nabokov-lit.ru/nabokov/intervyu/intervyu-goldu-i-plimptonu-1966.htm (дата обращения: 10.08.2019).
Этимологический словарь русского языка: Русский язык от А до Я. М. : Юнвес, 2003. URL: http://www.endic.ru/semenov/Fokus-273.html (дата обращения: 10.08.2019).
Белоусова Е.Г. Сказочный ключ к «Волшебнику» В. Набокова // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2012. Вып. 68, № 21 (275). С. 15-21.