Programming Time Slots of the “Big Three” TV Channels: Weekday Broadcast | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/16

Programming Time Slots of the “Big Three” TV Channels: Weekday Broadcast

This article presents the results of a study of the programming strategy of Russia’s leading TV channels - Channel One, Russia 1, NTV - in different time slots. The relevance of the study is determined by the crucial role of dayparting in TV programming as well as the insufficient investigation of this strategy in Russian communicative studies. The relevance is also related to the leading position of TV in the whole structure of the Russian media system. Dayparting has always been considered one of the main programming techniques, which provides for homogeneous TV content targeted at certain segment of audience in various parts of the day. The authors’ main aim was to learn whether dayparting remains the leading programming strategy under the conditions of audience fragmentation and Ganges in media consumption habits, and what topics and genres are typical for each time slot. The authors also analyzed the leading competitive strategies - counterprogramming and blunting - in different time slots. The authors monitored the TV and radio programs from 21 to 27 October 2019. All content was typologized by topic and genre features. The following time slots were investigated: early morning (5:00 aM - 9:00 AM); late morning (9:00 AM - 1:00 PM); daytime (1:00 PM - 5:00 PM); pre-prime time (5:00 PM - 7:00 pM); prime time (7:00 PM -11:00 PM); post-prime time (11:00 PM - 2:00 AM); and overnight (2:00 AM - 5:00 AM). The study showed that dayparting remains the leading programming technique under the conditions of audience fragmentation and Ganges in media consumption habits in the digital age. The content, programmed in particular time slots, differs by genres and topics. Each time slot has priority formats of broadcasting: infotainment TV magazine for early morning; consumer programs in the genre of discussion or conversation for late morning; social and political journalism in the genre of conversation, interview or discussion for daytime; social and political discussions, feature films and series, entertainment programs for pre-prime and prime time. Post-prime time offers a greater variety of genres and topics: political and social journalism, educational programs and documentaries. Journalists turn to the genres of interview, essay, reportage, and others. The overnight slot of all the three TV channels is used for rotations of broadcasts. The systematization of the content has shown a correlation of genre and topic features, which may indicate the existing (but not theorized) formats typical for different time slots. With regard to programming strategies, two of the three TV channels blunt the competition in the morning, late morning and daytime, and all the three channels choose the counterprogramming strategy in the pre-prime, prime and post-prime time.

Download file
Counter downloads: 580

Keywords

television, TV journalism, content strategy, time slot, daypart, genre, format, content, counterprogramming

Authors

NameOrganizationE-mail
Dolgova Yulia I.Lomonosov Moscow State Universityyidolgova@gmail.com
Peripechina Galina V.Lomonosov Moscow State Universitychinag@yandex.ru
Tikhonova Olga V.Lomonosov Moscow State Universitytihonovao@list.ru
Всего: 3

References

Борецкий Р.А. Телевизионная программа: Очерк теории пропаганды. М. : Ком. по РВ и ТВ при Совете Министров СССР: Изд-во Моск. ун-та, 1967.
Зубок А.С. Телевизионный бизнес. М. : АНО Школа изд. и медиа бизнеса, 2012.
Коломиец В.П. (ред.) Телерекламный бизнес (информационно-аналитическое обеспечение). М. : Междунарный институт рекламы, 2001.
Еastman S.T., Ferguson D.A. Media Programming: Strategies and Practices. 9th Edition. Australia : Thomson/Wadsworth, 2013.
Mediascope предоставила РКН отчет по исследованию объема зрительской аудитории за 2019 год // Роскомнадзор / Mediascope. 2020. 17 февр. URL: https://mediascope.net/news/1097969/
Вартанова Е.Л., Коломиец В.П. (ред.). Телевидение в России в 2018 году: Состояние, тенденции и перспективы развития: отраслевой доклад. М. : Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям, 2019.
Вартанова Е.Л. (ред.). Телевидение в России в 2013 году: Состояние, тенденции и перспективы развития: отраслевой доклад. М. : Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям, 2014.
Полуэхтова И.А. Телевидение и его аудиторию в эпоху интернета. М. : Изд-во Моск. гуманит. ун-та, 2018.
Ли Хант. Основы телевизионного брендинга и эфирного промоушна. Нью-Йорк ; Москва, 2000-2001.
Вырковский А.В., Макеенко М.И. Региональное телевидение России на пороге цифровой эпохи. М. : МедиаМир, 2014.
Долгова Ю.И., Зыкова В.С. «Пятый канал»: стратегии программирования универсального вещателя «второго эшелона» // Вестник Московского университета. Сер. 10: Журналистика. 2017. № 6. С. 52-73.
Долгова Ю.И., Федорова В.С. Программирование универсальных телеканалов в условиях острой конкуренции (на примере «Первого канала» и «России 1») // МедиаАльманах. 2019. № 3. С. 64-74.
Толоконникова А.В. Особенности программирования «Первого канала» // Медиаскоп. 2008. Вып 2. URL: http://www.mediascope.ru/особенности-программирования-«первого-канала».
Полуэхтова И. А. Социокультурная динамика российской аудитории телевидения. М. : Аналитический центр «Видео Интернешнл», 2009.
Фирсов Б.М. Телевидение глазами социолога. М. : Искусство, 1971.
Beyers H. Dayparting Online: Living Up to Its Potential? // International Journal on Media Managemant. 2004. № 6 (1/2). Р. 67-73.
Stemen G.D. Patterns of television viewing in the United States (Broadcasting, TV Audience, Behavior BEHAVIOR). Ohio University, 1984.
Voorveld H.A.M., Viswanathan V. An Observational Study on How Situational Factors Influence Media Multitasking With TV: The Role of Genres, Dayparts, and Social Viewing // Media Pshychology. 2015. № 18 (4). Р. 499-526.
Вартанова Е.Л. Медиаэкономика зарубежных стран. М. : Аспект Пресс, 2003.
Алексеева Г.В., Футерман Е.Б. Специфика утреннего информационного блока на российских федеральных телеканалах // Медиасреда. 2019. № 15. С. 8-13.
Акопов А.З., Огнев К.К. Прайм-тайм ведущих каналов в борьбе за зрителя // Наука и мир. 2016. Т. 1, № 8 (36). С. 82-85.
Долгова Ю.И., Перипечина Г.В., Тихонова О.В. Контент-стратегии телеканалов «большой тройки»: тематика, жанры, форматы // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2019. № 61. С. 237-255.
Борецкий Р.А. Информационные жанры телевидения. М. : Гос. ком. по радиовещанию и телевидению при СМ СССР. Науч.-метод. отд., 1961.
Багиров Э.Г. (ред.) Жанры телевидения. М. : Гос. ком. по радиовещанию и телевидению при СМ СССР, І967.
Багиров Э.Г. Очерки теории телевидения. М. : Искусство, 1978.
Кузнецов Г.В., Цвик В.Л., Юровский А.Я. (ред.) Телевизионная журналистика. М. : Изд-во Моск. ун-та : Наука, 2005.
Moran A., Malbron J. Understanding the Global TV format. Bristol, Portland : Intellect Books, 2006.
Greeber G. The Television genre book. London ; New York : Bloomsbury publishing, 2015.
Федоров В.М. Англо-русский словарь по электронным СМИ. М. : Физматлит, 2008.
Квашина Т.А. Этнокультурные факторы телевизионного дискурса: компаративный анализ : дис.. канд. полит. наук. СПб., 2010.
Кузнецов Г.В. Так работают журналисты ТВ. М. : Аспект Пресс, 2004.
Долгова Ю.И., Перипечина Г.В. (ред.) Телевизионная журналистика. М. : Аспект Пресс, 2019.
 Programming Time Slots of the “Big Three” TV Channels: Weekday Broadcast | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/16

Programming Time Slots of the “Big Three” TV Channels: Weekday Broadcast | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/16

Download full-text version
Counter downloads: 1576