The Linguocultural Type “Student”: A Narrative Dimension
The aticle aims to study student narrative through which the linguocultural type “student” is considered. The analysis was based on narratives from the Internet, fiction, as well as on the results of the survey data. Overall, 7,786 episodes were analyzed. The use of conceptual, narrative and interpretative methods gave us an opportunity to characterize student narratives, highlight their varieties, and describe peculiarities of conceptual, figurative and value characteristics of the concept of the analyzed type in the context of the proposed classification. According to the research, narrative events give an opportunity to consider the linguocultural type “student” from the perspective of “planes of point of view” (according to V. Schmid), narratological instances, as well as plot reasons “considered as key points of the narrative” (according to V.I. Karasik). Typical student-life narratives go through the system modeling and then are divided into varieties such as simple (ordinary), comic, and instructive. The principle of functionality and the nature of the event are the basis for distinguishing types of student narratives. Simple (ordinary) student narratives are narrative texts about student life. By the nature of events, they can be united into thematic groups: the first exam period; preparation for exams; dormitory stories; celebration of significant dates; sporting events. Among ordinary narratives, there are special ones united by one motive of fate and its inevitability. These ordinary narratives contain situations of choice which lead to considerable changes in the student’s future life. Comic student narratives are based on funny episodes, funny incidents remembered for the comic element or black humour. Narratives with a comic effect are more often associated with passing an exam, with curious cases in a dormitory or during internship; they are presented in the genre of a joke, tale, staging, caricature, rhyme, aphorism, status for social networks. The comic conflict in humorous narratives is presented by the dyad “student-teacher”, “student-commandant”, etc. , which is resolved in favor of an original decision and way out. Instructive narratives occupy a special place in student life and are presented in the style of a parable based on an experiment. The instructive moment of the experiment for many students serves as a motive for certain actions (for example, prioritizing, changing lifestyles, etc.). In spite of difficult relationships between generations, points of view and preferences, the presence of a wise mentor (teacher, master, etc.) in the life of ambitious modern students allows them to rethink the value system and determine the main guidelines. Thus, the study of student language personality through a narrative dimension gives an opportunity to consider the investigated type comprehensively and to identify significant aspects which influence the student’s image and form their life story.
Keywords
linguocultural type,
narrative,
points of view,
plot,
fable,
reasonAuthors
Zharkynbekova Sholpan K. | Gumilyov Eurasian National University | zharkinbekova_shk@enu.kz |
Loginova Maria V. | Gumilyov Eurasian National University | mariatjo@mail.ru |
Всего: 2
References
Карасик В.И. Лингвокультурный типаж «русский нтеллигент» // Аксиологическая лингвистика: лингвокультурные типажи : сб. науч. тр. / под ред. В.И. Карасика. Волгоград, 2005. С. 25-61.
Дмитриева О.А. Лингвокультурные типажи России и Франции XIX века : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Волгоград, 2007. 40 с.
Ярмахова Е.А. Лингвокультурный типаж «английский чудак» : дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2005. 168 с.
Лутовинова О.В. Лингвокультурологические характеристики виртуального дискурса : дис.. д-ра филол. наук. Волгоград, 2009. 519 с.
Мурзинова И.А. Лингвокультурный типаж «британская королева» : дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2009. 193 с.
Попова С.В. Лингвокультурный типаж «школьная учительница»: субъектное позиционирование : дис.. канд. филол. наук. Астрахань, 2012. 209 с.
Уайт Х. Метаистория. (Историческое воображение в Европе XIX века). Екатеринбург : Изда-во Урал. ун-та, 2002. 528 с.
Данто А. Аналитическая философии истории. М. : Идея-Пресс, 2002. 292 с.
Greimas A.J., Courtes J. Semiotique: Dictionnaire raisonne de la theorie du langage. Paris, 1979. P. 249.
Пропп В.Я. Морфология сказки. M., 1969.
Томашевский Б.В. Теория литературы: Поэтика. Л. : Reprint : Letehworth, 1971.
Фрейденберг О.М. Миф и литература древности. М., 1978. С. 227-228.
Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975. С. 403-404.
Friedemann K. Die Rolle des Erzahlers in der Epik. Berlin, 1910. S. 26.
Stanzel Franz К. Theorie des Erzählens. Göttingen, 1979.
Labbock P. The Craft of Fiction. London, 1921.
Friedman N. Point of View in Fiction. The Development of a Critical Concept // Publications of the Modern Language Association of America. 1955. Vol. 70. P. 1160-1184.
Шмид В. Нарратология. М. : Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
Тюпа В.И. Нарратология как аналитика повествовательного дискурса («Архиерей» А.П. Чехова). Тверь : Твер. гос. ун-т, 2001. 58 с. (Литературный текст: Проблемы и методы исследования; Серия «Лекции в Твери»).
Женетт Ж. Повествовательный дискурс. М., 1998. Т. 2. С. 60-280.
Рикер П. Время и рассказ. М. ; СПб., 2000. Т. 1. С. 208-209.
Тюпа В.И. Очерк современной нарратологии. Новосибирск : Критика и семиотика. Вып. 5, 2002. С. 5-31.
Лотман Ю.М. Структура художественного текста. М., 1970. С. 283.
Силантьев И.В. Сюжет и смысл. М. : Языки славянской культуры, 2018. 112 с.
Силантьев И.В. Поэтика мотива / отв. ред. Е.К. Ромодановская. М. : Языки славянской культуры, 2004. 296 с. (Язык. Семиотика. Культура).
Неклюдов С.Ю. «Сценарные схемы» жизни и повествования // Русская антропологическая школа. Труды. М., 2004. Вып. 2. С. 26-36.
Неклюдов С.Ю. Мотив и текст // Язык культуры: Семантика и грамматика: К 80-летию со дня рождения академика Н.И. Толстого (1923-1996). М., 2004. С. 236-247.
Карасик В.И. Сюжетный мотив «бессмертия»: нарративное измерение концепта // Сибирский филологический журнал. 2017. № 4. С. 149-162.
Карасик В.И. Языковые мосты понимания. М. : Дискурс, 2019. 524 с.
Гофман А. Юноша с перчаткой. URL: https://e-libra.ru/read244356-yunosha-s-perchatkoy-rasskaz-studentki.html (дата обращения: 20.03.2019).
Великая культура. URL: http://velikayakultura.ru/russkiy-yazyk/funktsionalnosmyislovyie-tipyi-rechi-povestvovanie (дата обращения: 06.04.2019).
Карасик В.И. Языковая спираль: ценности, знаки, мотивы. Волгоград : Парадигма, 2015. 432 с.
Десна А.А. Грибники // Фрагменты студенческой биографии. М., 2011. С. 4-6. URL: http://www.e-reading.club/bookreader.php/1003147/Desna_-_Fragmenty_studencheskoy_biografii.html (дата обращения: 25.03.2019).
Дружинин В.Н., Савченко И.А. Анекдот как зеркало русской семьи // Психологическое обозрение. 1996. № 1 (2). С. 18-21.
Чиркова О.А. Поэтика современного народного анекдота : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1997. 20 с.
Карасик В.И. Анекдот как предмет лингвистического изучения // Жанры речи. Саратов : Колледж, 1997. С. 144-153.
Гришаева Л.И. Анекдот как способ фиксации социальных норм и моральноэтических ценностей социума // Вопросы филологии и методики преподавания иностранных языков. Омск, 1998. С. 107-118.
Слышкин Г.Г. Лингвокультурные концепты прецедентных текстов : автореф. дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 1999. 18 с.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
Ушаков Д.Н. Толковый словарь русского языка : в 4 т. / под ред. Д.Н. Ушакова. М. : Сов. энцикл., 1935. 1565 с. URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/ushakov/ 1101193/%D1%82%D0%B8%D0%BF (дата обращения: 25.03.2019).
Ефремова Т.Ф. Современный толковый словарь русского языка : в 3 т. М. : АСТ, Астрель, 2006. 1160 с.