Cities’ Public Pages of the Social Network VKontakte: Features of Attracting the Audience and Presenting Information | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/16

Cities’ Public Pages of the Social Network VKontakte: Features of Attracting the Audience and Presenting Information

The article analyzes the public pages of provincial cities - centers of regions, which are information resources based on user-generated content, and reveals their role and impact on public opinion in modern society. The author’s definition of the city’s public page is given; the existing typologies are considered. Also, at this stage, the content of entertainment communities was analyzed, and it was concluded that they cannot be equated with public pages with news content. Further, the author’s type-forming features of cities’ public pages were developed; various principles of informing and communicating in them were considered. In particular, there is a division into public pages of large cities, for example, Moscow, public pages of provincial centers of the regions, and public pages of small settlements. As belonging to the most numerous type, public pages of a provincial city - center of a region - were analyzed on the example of Saransk. By the method of continuous sampling, messages posted on these pages for April 2020 were considered, and a qualitative analysis of their content was carried out. Quantitative analysis (calculation of audience response rates) was made on the basis of almost 300 texts for six days in April 2020; the texts were determined by a random sample. The city’s public pages perform informative, communicative, and socially transformative functions; they unite citizens to solve problems and provoke discussion. After analyzing the audience response, the author has found out that the public page Saransk | Doska Pozora [Saransk | Board of Shame] has the highest ERday, while the number of posts per day does not exceed or is less than their number in other communities. The largest number of subscribers is in the Privet, seychas, Saransk [Hello, Now, Saransk] public, and at the same time it ranks second in terms of audience response. Posts with a positive emotional connotation prevail here, and posts always have a photo or a video. The earliest created public was Saransk | Doska Pozora. It also has features that distinguish it from the rest; therefore, it can serve as a universal model of a competitive public page in demand among the city’s audience and can perform functions of traditional sociopolitical media. Its essential difference is the efficiency of posting information on this resource. People’s news, posted in cities’ public pages, become news feeds for journalistic materials in traditional media. However, now they have simultaneously become a significant independent media resource. That is, there was a timely reorganization of the urban space, an important lacuna of which became public pages on social networks; the pages grew from primitive sizes to large public communities with a “fourth power” capable of causing a social explosion. Even without being media, they focus on engaging consumers and increasing their response due to the presented opportunity to solve everyday problems, consolidate society and administrative power to solve important social issues.

Download file
Counter downloads: 88

Keywords

public page, community, social network, audience, content, information, media

Authors

NameOrganizationE-mail
Dementieva Kseniya V.Ogarev Mordovia State Universitydementievakv@gmail.com
Всего: 1

References

Верник А.Г. Теория социальных медиа в работах Маршала Маклюэна // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 23 (352). Филология. Искусствоведение. Вып. 92. С. 10-12.
Маклюэн Г.М. Понимание медиа: внешние расширения человека. М. : Кучково поле, 2003. 464 с.
Ефимов Е.Г. Роль социальных сетей в развитии студенческих сообществ (на примере сообщества «Подслушано. ВолгГТУ») // Проблемно-информационный подход к реализации методов современного образования: вопросы теории и практики : материалы XIII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Образование на грани тысячелетий». Нижневартовск, 2018. С. 60-62.
Пустовалов А.В., Бугрова А.Р. Социальная сеть «ВКонтакте» как площадка дистрибуции городских новостей (на примере городских медиа Соликамска) // Город и медиа : материалы Международной научно-практической конференции. Пермь, 2018. С. 178-189.
Мельничук И.В. Специфика контента новостных городских пабликов в социальной сети (на примере «ВКонтакте») // Медиасреда. 2017. № 12. С. 193-198.
Морозова А.А. Тематическая классификация сообществ в социальной сети «ВКонтакте» как нового средства массовой информации // Современная медиасфера: практика трансформации, теоретическое осмысление, институциональные перспективы : материалы I Междунар. науч.-практ. конф. Минск, 2017. С. 160-166.
Золотухин А.А., Мажарина Ю.Н. Паблик СМИ как SMM и комьюнити-площадка // Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с международным участием. Екатеринбург, 2017. С. 40-45.
Щепилова Г.Г., Мамедов Д.З. Публичные страницы «ВКонтакте»: контентные стратегии // МедиаАльманах. 2019. № 4 (93). С. 46-56.
Битков Л.А. Дивный новый мир социальных сетей, или Как публичные страницы убивают гражданскую журналистику и рождают нишевые сообщества // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 20 (311). С. 22-24.
Петрова Е.И. Интернет-СМИ и социальные сети: этапы конвергенции // Коммуникативные исследования. 2014. № 2 (2). С. 128-133.
Развитие городского паблика в социальных сетях // Tesla Target. 14.06.2018. URL: https://teslatarget.ru/blog/razvitie-gorodskogo-pablika-v-socialnyh-setyah/(дата обращения: 01.05.2020).
Гуревич С.М. Газета вчера, сегодня, завтра: учеб. пособие для вузов. М. : Аспект Пресс, 2004. 289 с.
Типология периодической печати / под ред. М.В. Шкондина, Л.Л. Реснянской. М. : Аспект Пресс, 2007. 236 с.
Давыдов И. Массмедиа российского Интернета: Основные тенденции развития и анализ текущей ситуации // Русский журнал. 28.09.2000. URL: http://old.russ.ru/politics/20000928_davydov.html (дата обращения: 01.08.2020).
Лукина М.М., Фомичева И.Д. СМИ в пространстве Интернета. М. : Факультет журналистики МГУ им. М.В. Ломоносова, 2005. 87 с.
Матисон Д. Медиа-дискурс. Анализ медиа-текстов: пер. с англ. Харьков : Гуманитарный Центр, 2013. 264 с.
Носовец С.Г. СМИ в социальной сети «ВКонтакте»: структурная и содержательная специфика // Коммуникативные исследования. 2014. № 2 (2). С. 245-255.
Пустовалов А., Градюшко А., Нигматуллина К. Городские СМИ vs районные паблики // Журналист. № 3. 27.02.2019. URL: https://jrnlst.ru/community-media (дата обращения: 01.05.2020).
Титова В.В., Вакорин М.П. Анализ коммуникативного взаимодействия пользователей на основе социальных сетях // Управление социальными инновациями : сборник научных статей. 2019. С. 320-324.
Саранск | Доска Позора. URL: https://vk.com/doska_pozora_saransk (дата обращения: 01.05.2020).
САРАНСК Online. URL: https://vk.com/saransk_overhear (дата обращения: 01.05.2020).
Привет, сейчас, Саранск. URL: https://vk.com/saransk_photo (дата обращения: 01.05.2020).
Подслушано САРАНСК. URL: https://vk.com/pmr13 (дата обращения: 01.05.2020).
Третьякова Е.О. Маркетинговое продвижение товара (услуг) в социальных сетях // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2014. № 3 (35). С. 59-60.
Маршалл А. Основы экономической науки. М. : Эксмо, 2007. 832 с.
Маслоу А. Мотивация и личность СПб. : Питер, 2019. 400 с.
Guilford J. P. Personality. New York : McGraw-Hill, 1959. 562 p.
Рубинштейн С. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 2002. 720 с.
Рузманова Ю. Как работают известные паблики во «ВКонтакте» // The Village. 10.10.2016. URL: https://www.the-village.ru/village/business/how/247127-pabliki-vkontakte (дата обращения: 01.05.2020).
Столица С. URL: https://stolica-s.su/(дата обращения: 01.05.2020).
Уразова С.Л. Социальные сети как форма общественного диалога и массовых коммуникаций // Известия Уральского федерального университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2016. Т. 150, № 2. С. 26-33.
Лаптев В.В. Изобразительная статистика: Введение в инфографику. СПб. : Эйдос, 2012. 180 с.
Известия Мордовии. URL: https://izvmor.ru/(дата обращения: 01.05.2020).
Про Город Саранск. URL: https://pg13.ru/(дата обращения: 01.05.2020).
Инфо-РМ. URL: https://info-rm.com/(дата обращения: 01.05.2020).
Администрация городского округа Саранск. URL: https://vk.com/saranskadm (дата обращения: 01.05.2020).
«Яговорю, что мы реально можем сделать!» // Администрация городского округа Саранск. URL: https://vk.com/@meriya_saranska-ya-govoru-chto-my-realno-mozhem-sdelat (дата обращения: 06.01.2021).
 Cities’ Public Pages of the Social Network VKontakte: Features of Attracting the Audience and Presenting Information | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/16

Cities’ Public Pages of the Social Network VKontakte: Features of Attracting the Audience and Presenting Information | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/16

Download full-text version
Counter downloads: 340