Audiovisual media consumption of the digital generation: The trend towards deep listening in the pandemic | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19986645/77/12

Audiovisual media consumption of the digital generation: The trend towards deep listening in the pandemic

The article presents the results of a study of the consumption of audiovisual content on the Internet, in particular vodcasts in the Russian-speaking part of YouTube, by representatives of the Russian digital generation. Today, YouTube controls almost a third of the internet traffic in the world. More than 65% of viewers say they experience YouTube content as real life. For two COVID-19 years, we have seen a continued increase in interest in podcasting in Russia. YouTube media bloggers started making podcasts, but not just audio podcasts, but so-called vodcasts, that is, video bloggers audiovisually broadcast the process of recording a podcast on YouTube. There are several possible reasons for this trend: Joe Rogan’s impressive popularity, the desire to try oneself in a new format, a tribute to fashion, the audience’s request for longer and deeper content, etc. Based on the analysis of media preferences of the control group of representatives of the “digital tribe”, an attempt was made to explore the content strategies of 59 Russian-language vodcasts on the site of the Russian-language YouTube, as well as their social media. The material of the study allows determining one of the vectors for the development of digital audiovisual content for deep and long listening during the pandemic. Comparative analysis was carried out on 23 audience, content, economic and other indicators. Based on the results of the study, it is possible to single out the audience’s request for long pseudo-deep content, as opposed to super-short audiovisual forms (TikTok, Reels on Instagram, Watch on Facebook, etc.). In vodcasting, most bloggers only take the fashionable name “podcast”, just some associative idea of the form, for their shows and interviews, thus trying to create an atmosphere of a confidential, unhurried, “intimate” and deep conversation, which is mainly inherent in radio or auditory communication methods. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 72

Keywords

media consumption, podcasts, YouTube, Generation Z, media transformation

Authors

NameOrganizationE-mail
Kruglova Lyudmila A.Lomonosov Moscow State Universityabiljo@mail.ru
Всего: 1

References

Батаева Я.Д., Тен А.С., Жаксылыкова К.З., Есенова К.А. Педагогическая модель flipped classroom // Известия Чеченского государственного педагогического университета. Серия 1: Гуманитарные и общественные науки. 2020. Т. 33, № 4 (32). С. 76-79.
Яшина А.Р. Медиапотребление в период пандемии: рекламный мир и новые черты аудитории // MEDIAОбразование: медиа как тотальная повседневность : материалы V Международной научной конференции, Челябинск, 24-25 ноября 2020 г. / под ред. А.А. Морозовой. Челябинск, 2020. С. 151-157.
Жижина М.В. Новый контекст медиа в условиях пандемии // Организационная психология: люди и риски : материалы XI Международной научно-практической конференции, Саратов, 24-25 апреля 2020 г. / под ред. Л.Н. Аксеновской. Саратов, 2020. С. 190-196.
Архипова А.С., Радченко Д.А., Козлова И.В. и др. Пути Российской инфодемии: от Whatsapp до следственного комитета // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6 (160). С. 231-265. doi: 10.14515/monitoring.2020.6.1778
Давыдов С.Г. Двенадцать статей о девятнадцатом КОВИДЕ: первая волна иссле дований медиа и коммуникаций в условиях пандемии // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6 (160). С. 224-230. doi: 10.14515/monitoring.2020.6.1845
Куницына Н.В. Интервью - ток-шоу - подкастинг: классика жанра в контексте медийных трансформаций // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2021. Т. 2, № 2 (35). С. 140-147. doi: 10.51965/2076-7919_2021_2_2_140
Корнеева Е.А. Трансформация Youtube-блогинга в подкастинг // Проблемы современного радиовещания : материалы VII межвузовской студенческой научнопрактической конференции, Москва, 27 мая 2021 г. М., 2021. С. 50-53.
Круглова Л.А. Тренды пандемии: подкастинг, водкастинг, Qubhouse // Диалог культур в медиапространстве: материалы Международного научного онлайн-семинара, 23 апреля 2021 г. Ставрополь, 2021. С. 95-100.
Круглова Л.А., Мамедов Д.З. Проблемы подкастинга в России // Вестник Новосибирского государственного университета Серия: История, филология. 2021. Т. 20, № 6. С. 156-167.
Круглова Л.А. Российские аудиоподкасты: становление и специфика развития // МедиаАльманах. 2018. № 1 (84). С. 89-101.
Щепилова Г.Г., Круглова Л.А. Телеканалы и социальные сети: специфика взаимодействия // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2018. № 3. С. 3-16.
Медиасистема России : учебник для студентов вузов / под ред. Е. Л. Вартановой. М. : Аспект Пресс, 2020. 424 с.
Strauss W., Howe N. Generations: the history of America's future, 1584 to 2069. New York : William Morrow and Company Inc., 1991. 538 р.
Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1 // On the Horizon. 2001. № 9 (5). Р. 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816
White D.S., Cornu A.L. Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement // First Monday. 2011. № 16 (9). URL: http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/3171/3049
Вьюгина Д.М. Интернет в ежедневном медиапотреблении цифрового поколения России // Медиаскоп. 2018. Вып. 3. URL: http://www.mediascope.ru/2475 doi:10.30547/mediascope.3.2018.11
Вьюгина Д.М. Особенности медиапотребления цифрового поколения России // Медиаскоп. 2017. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2386
 Audiovisual media consumption of the digital generation: The trend towards deep listening in the pandemic | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19986645/77/12

Audiovisual media consumption of the digital generation: The trend towards deep listening in the pandemic | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19986645/77/12

Download full-text version
Counter downloads: 344