Reading'' and image of Rome in Russian poetry of 1800-1840s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2013. № 5 (25). DOI: 10.17223/19986645/25/10

Reading'' and image of Rome in Russian poetry of 1800-1840s

The paper describes the history of the formation of the world-image of Rome as a mental text, as a representation of the concept ''universal responsiveness'' of the Russian language culture in the Russian artistic consciousness, in the Russian poetry of the 1810-1840s. In the first part of the paper the basic parameters of the discovery of Rome as the symbol of this world-image. The Russian palindrome Rome-world captures the process of development of the Italian space as literary, virtual, dreamlike by the Russian poetry (poems by I. Kozlov, D. Venevitinov, N. Gogol). Woven of poetic cliches (Goethe, Byron, Madame de Stael), Zhukovsky's romantic philosophy of ''elevation of the soul'', the names of Raphael and Tasso, it was an all-romanticist topos of ''a wondrous dream'', a fantasy, a vision. Rome and Italy were seen as almost synonymous. Gradually, through the generalized image of Italy the Russian poetry of the 1820s draws the world-image of Rome as a historical reality. The parallels Moscow - ''the Third Rome'', St. Petersburg - Rome tell about the immersion in Roman history. Rome becomes a representative of the Russian public consciousness of the era of ''civil exaltation". So from Batyushkov to Gogol the Russian language culture forms the concept of ''reading Rome''. The poetry of the 1820s elaborates on this idea as on the idea of spiritual and mental enlightenment of Rome. Images of the Roman antiquity, the names of Roman historians, the orator Cicero, the poet Ovid determine the allusion subtexts of the Decembrist poetry (K. Ryleev, F. Glinka, W. Kuchelbecker, P. Katenin), create the peculiar atmosphere of a Roman political masquerade. Pushkin's poem ''To Licinius'', the message of A.A. Shishkov ''To Metellus'', the role masks of famous figures of Roman history and culture in ''Arzamas'', the shadows of Tasso and Ovid offer new features of the world-image of Rome. This material determines the content of the second part of the paper. The poetry of the 1830s in the atmosphere of the ''era of stagnation'' actualizes the image of Rome as a symbol of the loss of ideals and hopes. At the same time the poets of the salon of Zinaida Volkonskaya and visitors of her Roman villa outline the route of the Russian poetry to the world image of the visible Rome, Rome as a ''reality with a heart''. Poetry of E. Baratynsky and S. Shevyrev is the prologue to the understanding of Rome as a society and a philosophical model of existence. The route to the prose introduces the Roman carnival element as the element of people's lives to the genetic code of the Russian poetic culture. The 1840s is a new stage in the poetic reading of Rome. This was the route to the real picture of the world-image. From the burlesque poem by Ivan Myatlev ''Sensations and comments of Mrs. Kurdyukova abroad...'' to the poetic cycle of Apollon Maikov ''Sketches of Rome'' the Russian poetry made its way to the domestication of Rome, to its depicting in faces and scenes. The Eternal City is a symbol of eternal life. The poem ''Rome'' by P. Vyazemsky was a kind of resume of the journey of the Russian poetry in the reading and the image of Rome-world. Russian Poetry of the 1810-1840s successively opened Rome and its world-image as a polysemantic local text, and at the same time in the process it revealed the idea of ''universal responsiveness'' of the Russian literature.

Download file
Counter downloads: 155

Keywords

«всемирная отзывчивость», мирообраз Рима, римская история, полисемантика локального текста, русская поэзия 1800-1840-х гг, Russian poetry of 1810-1840s, world-image of Rome, poetic reading and depicting

Authors

NameOrganizationE-mail
Yanushkevich Alexandr S.Tomsk State Universityasyanush50@yandex.ru
Всего: 1

References

Баратынский Е.А. Полное собрание стихотворений / вступ. ст. И.М. Тойбина; сост., подгот. текста и примеч. В.М. Сергеева. Л., 1989. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
"Арзамас": сб.: в 2 кн. / под общ. ред. В.Э. Вацуро и А.Л. Осповата. М.,1994.
Пушкин А.С. Полное собрание сочинений: в 10 т. М., 1962-1963. Т. 1-2.
Тютчев Ф.И. Полное собрание стихотворений / вступ. ст. Н.Я. Берковского; сост., под-гот. текста и примеч. А.А. Николаева. Л., 1987. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Поэты 1820-1830-х годов: в 2 т. / вступ. ст. и общ. ред. Л.Я. Гинзбург; биогр. справки, сост., подгот. текста и примеч. В.Э. Вацуро (т. 1) и В.С. Киселева-Сергенина (т. 2). Л., 1972. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Поэты-декабристы. Стихотворения / вступ. ст. Н.Я. Эйдельмана; сост. и биогр. справки Н.Г. Охотина. М., 1986. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Глинка Ф.Н. Избранные произведения / вступ. ст., подгот. текста и примеч. В.Г. Базано-ва. Л., 1957. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Вяземский П.А. Стихотворения / вступ. ст. Л.Я. Гинзбург; сост., подгот. текста и примеч. К.А. Кумпан. Л., 1986. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Батюшков К.Н. Сочинения: в 2 т / сост., подгот. текста, коммент. А.Л. Зорина. М., 1989.
Джулиани Рита. Рим в жизни и творчестве Гоголя, или Потерянный рай. М., 2009.
Крюкова О.С. Образ Рима в русской поэзии XIX века // Лингвистика и культурология: К 50-летию проф. А.П. Лободанова. М., 1999.
Автухович Т.Е. Рим в русской поэзии первой половины XIX века: эмблема - аллегория -символ - образ // Образ Рима в русской литературе. Рим; Самара, 2001.
Гоголь Н.В. Полное собрание сочинений / изд. АН СССР, 1940-1952. Т. 11.
Кюхельбекер В.К. Избранные произведения / вступ. ст., сост., примеч. Н.В. Королевой. М.; Л., 1967. Т. 1. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Веневитинов Д.В. Стихотворения. Проза / изд. подгот. Е.А. Маймин, М.А. Чернышев. М., 1980. (Лит. памятники).
Козлов И.И. Стихотворения / сост., вступ. ст. и примеч. В.И. Сахарова. М., 1979.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л., 1984. Т. 26.
Русская стихотворная пародия / вступ. ст., подгот. текста и примеч. А.А. Морозова. Л., 1960. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Янушкевич А.С. Рецептивные модели римского карнавала в русском травелоге 18201840-х гг. // Образы Италии в русской словесности. Томск, 2011.
Мятлев И.П. Стихотворения. Сенсации и замечания госпожи Курдюковой / вступ. ст. и сост. Н.А. Коварского; подгот. текста и примеч. Н.А. Коварского и Е.П. Бахметьевой. Л., 1969. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
Майков А.Н. Избранные произведения / вступ. ст. Ф.Я. Приймы; сост., подгот. текста и примеч. Л.С. Гейро. Л., 1977. (Большая серия «Библиотеки поэта»).
 Reading'' and image of Rome in Russian poetry of 1800-1840s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2013. № 5 (25). DOI: 10.17223/19986645/25/10

Reading'' and image of Rome in Russian poetry of 1800-1840s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2013. № 5 (25). DOI: 10.17223/19986645/25/10

Download full-text version
Counter downloads: 1424