Meaning and fate of rhetoric in the Christian medieval culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2012. № 1 (17).

Meaning and fate of rhetoric in the Christian medieval culture

The observed article is devoted to the analysis of theattitude towards rhetoric art, which was formed in the elite culture of the Middle Ages.Beginning the research, the author claims that it is necessary to take into consideration thosesocio-cultural conditions, in which the considered attitude was being formed. Only in that case it willbe possible to perceive it properly. The point is that early Christian intellectuals characterizing rhetoricnegatively often meant mainly its contemporary condition aside from its timeless essence.If we try to distinguish the medieval perception of that essence we will be to accept that it was notdifferent from the perception of art as such. According to it, eloquence was treated as at least ethicallyneutral phenomenon. There is no evil in its nature. Harm is done exclusively from its undue usage. St.Augustine, the founder of the church rhetoric, argued that misapplication of eloquence proper to thepagans should not be deemed as an obstacle for its right use by Christians.Nevertheless, discredit of rhetoric in late Antiquity, as well as specifics of its essence, determinedan ambivalent attitude towards it. Consideration of that attitude occupies the rest part of the paper. Itsnegative aspect manifested itself in postulating of refusal from rhetoric. However, it is necessary toadmit that the mentioned refusal was declared more often, than it was fulfilled in practice.The positive aspect of that attitude was connected with understanding of rhetoric importance inChurch teaching. The author finds its core in the tendency to bring about Christian adaptation ofeloquence, which was characteristic of the medieval culture. The adaptation consisted in conformationof rhetoric art to the imperatives of Christian speech ethics. In order to accomplish that aim it wasneeded to enter eloquence in the context of the Christian world-view, to set it on the new ideologicalfoundation.

Download file
Counter downloads: 147

Keywords

the Middle Ages, patristic, Christianity, rhetoric, Средние века, патристика, христианство, риторика

Authors

NameOrganizationE-mail
Karabykov Anton V.Omsk Law Institutemeavox@mail.ru
Всего: 1

References

Творения иже во святых отца нашего Василия Великого архиепископа Кесарии Кап- падокийской. Ч. 3. М.: Паломник, 1993. 496 с.
Библиотека в саду: Писатели Античности, Средневековья и Возрождения о книге, чтении, библиофильстве. М.: Книга, 1985. 255 с.
Тертуллиан. Избранные сочинения. М.: Изд. группа «Прогресс»: Культура, 1994. 448 с.
Успенский Б.А. Отношение к грамматике и риторике в Древней Руси // Литература и искусство в системе культуры. М., 1988. С. 208-224.
Максим Грек. Слова и поучения. СПб.: Тропа Троянова, 2007. 374 с.
Цветочки святого Франциска Ассизского. СПб.: Амфора. ТИД Амфора, 2006. 447 с.
Афанасий Великий. Избранные творения. М.: Храм святых бессребреников и чудотворцев Космы и Дамиана на Маросейке, 2006. 175 с.
Евсевий Памфил. Церковная история. М.: Спасо-Преображенский Валаамский монастырь, 1993. 446 с.
Пселл М. Ипертима Пселла слово, составленное для вестарха Пофоса, попросившего написать о богословском стиле // Античность и Византия. М., 1975. С. 161-171.
Григорий Палама. Триады в защиту священнобезмолвствующих// Добротолюбие. Москва; Харьков, 2001. С. 391-488.
Григорий Нисский. Догматические сочинения: в 2 т. Краснодар: Текст, 2006. Т. 2. 448 с.
Буркхардт Я. Век Константина Великого. М.: ЗАО «Центрполиграф», 2003. 367 с.
Диесперов А. Блаженный Иероним и его век. Приложение: Блаженный Иероним. Избранные письма. М.: Канон+, 2002. 400 с.
Ненарокова М.Р. Досточтимый Беда - ритор, агиограф, проповедник. М.: ИМЛИ РАН, 2003. 272 с.
Миллер Т.А. Михаил Пселл и Дионисий Галикарнасский // Античность и Византия. М., 1975. С. 140-155.
Дюби Ж. Европа в Средние века. Смоленск: Полиграмма, 1994 317 с.
Беда Достопочтенный. Церковная история народа англов. СПб.: Алетейя, 2001. 363 с.
Св. Иоанн Дамаскин. Точное изложение православной веры. Москва: Братство святителя Алексия; Ростов н/Д: Приазовский край, 1992. 446 с.
Григорий Богослов. Собрание творений: в 2 т. Минск: Харвест, Москва: АСТ, 2000. Т. 2. 688 с.
Карсавин Л.П. Символизм мышления и идея миропорядка в Средние века (XII- XIII века) // Карсавин Л.П. Монашество в Средние века. М., 1992. С. 158-175.
Бычков В.В. Литература как выразитель эстетического сознания Древней Руси // Литература и искусство в системе культуры. М., 1988. С. 129-135.
Исидор Севильский. Этимологии, или Начала: в 20 кн. Кн. 1-3: Семь свободных искусств. СПб.: Евразия, 2006. 352 с.
Св. Василий Великий. Беседы на Шестоднев. М.: Изд-во Московского Подворья Свято- Троицкой Сергиевой Лавры, 1999. 259 с.
Блаженный Августин. Христианская наука. СПб.: Библиополис, 2006. 508 с.
Петроний Арбитр. Сатирикон // Петроний Арбитр. Сатирикон; Апулей. Метаморфозы. М., 1991. С. 23-152.
Св. Мефодий Патарский. Полное собрание его творений. СПб., 1905. 287 с.
Тацит. Диалог об ораторах // Корнелий Тацит. Сочинения: в 2 т. Т. 1: Анналы. Малые произведения. Л., 1970. С. 378-402.
Плиний Старший. Естествознание. Об искусстве. М.: Ладомир, 1994. 941 с.
Тодоров Ц. Теории символа. М.: Дом интеллектуальной книги: Русское феноменологическое общество, 1998. 408 с.
 Meaning and fate of rhetoric in the Christian medieval culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2012. № 1 (17).

Meaning and fate of rhetoric in the Christian medieval culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2012. № 1 (17).

Download full-text version
Counter downloads: 1381