The space of "spiritual hunger" and of apostolic heroic deed: image of Siberia in memoirs of pre-revolutionary Orthodox clergy
A significant issue for the Siberian intellectuals of the 18th and 19th centuries of their self-determination in relation to Siberia as a special geographical and cultural space is discussed concerning representatives of local orthodox clergy. The topic reveals on the material of memoirs and correspondence of clergy which, being sources of a personal origin, reflect their authors' individual experience of staying in the territory of Siberia and their reflection about it. The attitude of clergy to Siberia is analyzed through three centuries: from petitions of the Tobolsk metropolitans of the 17th - early 18th centuries (Nectarios, Symeon, Herman, Philotheus) to memoirs and letters of the end of the 19th century. The emphasis is made on compositions of the 19th century: the author addresses to the traveling notes of Irkutsk archbishop Nil (Isakovich) and missionary An-drey Argentov, autobiographies of Irkutsk archbishop Veniamin (Blagonravov) and Yakut bishop Dionysius (Khitrov), and to the autobiography of monk Parfeniy (Ageev), a spiritual writer well-known in his time. Despite the genre and thematic diversity of sources and broad chronology, the works show some general tendencies which are the main subject of the article. Practically all the authors perceive their stays in Siberia as exile and punishment and express desire to leave it forever. The main evaluation of the Siberian space and stay in it in the compositions of the clergy remains almost invariable throughout all pre-revolutionary Siberian church history, it is a keen feeling of remoteness and isolation of Siberia, perception of oneself as of an exile who fell out of favor with the administration, severe climate, poverty of Siberian cities, actual absence of educated people, etc. Motives of emptiness (material and spiritual), dangers, unrealized mission prevail. All this allows to define Siberia as a space of "spiritual hunger". In their perception of Siberia, representatives of clergy differ little from the secular intellectuals. However, priests and missionaries are inclined to comprehend their ministry in Siberia in the religious aspect and to consider it as Providence. In this context negative evaluation and motives are counterbalanced by the positive program of not only survival, but also productive spiritual ministry in Siberia. This program is traced in the majority of the considered memoirs and epistolary sources, and its essence is the missionary apostolic ministry directed both on spiritual and cultural transformation and sacralization of the surrounding space and the people inhabiting it, and on one's own spiritual revival.
Keywords
образ Сибири,
хронотоп,
православное духовенство,
мемуары,
письма,
image of Siberia,
chronotope,
intellectuals,
orthodox clergy,
memoirs,
lettersAuthors
Melnikova Sofya V. | Irkutsk Regional State Universal Scientific Library n. a. I.I. Molchanov-Sibirsky | memuaristika@yandex.ru |
Всего: 1
References
Письма М.М. Сперанского к А.А. Столыпину // Русский Архив. 1871. Вып. 3. Стб. 431484.
Анисимов К.В. Проблемы поэтики литературы Сибири XIX - начала XX века: Особенности становления и развития региональной литературной традиции. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2005. 304 с.
Ромодановская Е.К. Эпистолярное наследие сибирских архиереев XVII века // Ромодановская Е.К. Сибирь и литература. XVII век. Новосибирск, 2002. 391 с.
Литературные памятники Тобольского архиерейского дома XVII века / подгот. текстов и коммент. Е.К. Ромодановская, О. Д. Журавель. Новосибирск, 2001. 439 с. (История Сибири. Первоисточники; вып. 10).
Письмо бывшего тобольского митрополита Филофея Лещинского (в схимонахах Федора) к Феофану Прокоповичу с просьбою о позволении выехать из Сибири на обещание в Киево-Печерскую Лавру / Филофей (Р.Б. Лещинский) // Киевские епархиальные ведомости. 1877. № 20. С. 545-547.
Переписка Высокопреосвященнейшего Вениамина, архиепископа Иркутского с Обер-прокурором Св. Синода К.П. Победоносцевым / Вениамин (В.А. Благонравов). Иркутск: Иркутское братство во имя святителя Иннокентия, 1916. 170 с.
Выписка из первого письма Дионисия от 6 сентября 1868 г. из Якутска // Невоструев К. Нечто об архипастырском путешествии преосвященного Дионисия, епископа Якутского из Якутска в Нижнеколымск в 1868-1069 гг. // Душеполезное чтение. 1872. Ч. 3. C. 93-100.
Автобиографические записки преосв. Дионисия, епископа Уфимского и Мензелинского / Дионисий (Д.В. Хитров) // Уфимские епархиальные ведомости. 1900. № 4. С. 95-105; № 5. С. 140-149; № 6. С. 176-183; № 7. С. 218-226 (О Сибири; № 5-7).
Нил (Исакович), архиеп. Путевые записки преосвященного архиепископа Нила / Нил (Н.Ф. Исакович). Ярославль, 1874. Ч. 1-2. 497 с.
Записки миссионера Алтайской духовной миссии, Кебезенского отделения, священника Сергия Ивановского за 1889 год / С. Ивановский // Томские епархиальные ведомости. 1890. № 11. С. 16- 28; № 12. С. 1-16.
Азадовский М.К. Поэтика «гиблого места»: (из истории сибирского пейзажа в русской литературе) // Азадовский М.К. Очерки литературы и культуры в Сибири. Вып. 1. Иркутск, 1947. 203 с.
Тюпа В.И. Мифологема Сибири: к вопросу о «сибирском тексте» русской литературы // Сибирский филологический журнал. 2002. № 1. С. 27-35.
Гудкова Е.Ф. Хронотоп Сибири в русской классической литературе XVII-XIX вв. [Электронный ресурс]. http://guuu7.narod.ru/HS.htm. (дата обращения: 10.03.2014).
Инок Парфений (Агеев). Автобиография монаха Парфения (бывшего в Молдавии раскольника, затем постриженика русского Пантелеймонова монастыря на Афоне) / Парфений (П. Агеев). М.: Индрик, 2009. 256 с.
Инок Парфений (Агеев). Странствия по Афону и Святой Земле / Парфений (П. Агеев). М.: Индрик, 2008. 272 с.
Путевые записки священника миссионера А. Аргентова в приполярной местности / А.И. Аргентов // Записки Сибирского отдела Русского географического общества. Исследования и материалы. СПб., 1857. Кн. 4, отд. 1. С. 1-59.
Житие Симеона Верхотурского. Ранняя редакция / публ. О.Д. Журавель // Литературные памятники Тобольского архиерейского дома XVII века. Новосибирск, 2001. C. 196-232, 377-386 (комментарий).
Журавель О.Д. Житие Симеона Верхотурского (к изучению литературного творчества Игнатия Римского-Корсакова) // Источники по русской истории и литературе: средневековье и новое время. Новосибирск, 2000. С. 73-93.
Пивоваров Борис, прот. История миссионерской деятельности Русской Православной Церкви и современность // Миссионерское обозрение. 1997. № 1(15). С. 20-23.
Автобиография высокопреосвященного Вениамина, архиепископа Иркутского и Нер-чинского / Вениамин (В.А. Благонравов). Иркутск: Иркут. центр. Братство, 1913. 51 с.
Труды православных миссий Восточной Сибири / Изд. Иркут. комитета православного миссионерского общества. Т. 1. (1862-1867). Иркутск, 1883. 560 с.
Письма Вениамина, архиепископа Иркутского к Казанскому архиепископу Владимиру (1862-1889 гг.) / предисл. и примеч. К.В. Харламповича / Вениамин (В.А. Благонравов). М.: Изд. Имп. общества истории и древностей российских при Московском университете, 1913. 247 с.