Tomsk Old Believers' dictionary'' project (based on everyday life texts of old believers' community) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2012. № 4 (20). DOI: 10.17223/19986645/20/5

Tomsk Old Believers' dictionary'' project (based on everyday life texts of old believers' community)

At present when dialectic differences gradually become extinct the study of everyday life speech of the book legacy of old believers is an important and promising task as they have preserved the elements of old culture of writing and regional national dialects in their ''isolated'' community. The arising interest of linguists to the given problem has recently lead to the formation of a new scientific field - ethnic-confessional linguistics. S.E. Nikitina defined the task of this field as studying both traditional linguistic tasks such as revealing the dialectic composition of old believers' communities and places of their exodus and the comparatively new ones such as revealing linguistic stereotypes of the religious sphere. That is why collecting, processing and publishing old believers' manuscripts as well as composing various dictionaries on their basis is of special importance. A collection of old believers' manuscripts including not only official and cheti but also domestic and practical texts on paper and birchbark was formed during the expeditions to the North of Tomsk Region in 1980-1990s. The biggest manuscripts were diaries: the so called ''island chronicler'' (19561975, 14 sheets, birchbark) and ''Easter book'' (1956-1975, 14 sheets, birchbark). The first one written by a man presents everyday life texts about weather and domestic chores of the commoners for the period of 8 years while the second one written by a woman describes only the festive week with some additions about the important events of the previous year. The scriptures speech is vivid and metaphorical. Graphics, lexical units and grammatical forms are archaic based on church-bookish style. The nominative composition is interesting and diversified. The author has started to work on lexicographic processing of the given unique old believers' material. The article presents the examples of three variants of dictionaries. The first one is a dialectic dictionary of differential type. This dictionary presents non-equivalent ethnographic lexicon (кулемка, хиуз), lexical dialectisms (баской), formal (облак, овторник) and semantical variants of Russian words (остров). The second type of dictionaries describes only purely confessionally important vocabulary and phraseology (сестрица, отче, мясопуст, получить смерть) including church Slavisms (глаголить, десница), the names of orthodox celebrations, etc., which require encyclopedic explanation. The third type is a full dictionary of Tomsk chronicler made according to the cluster principle, i.e. all the words of a definite root found in the manuscript are included in one article: мороз, немороз, морозик, морозить, заморозить, заморозка, etc. Each type has its own source-knowing capabilities.

Download file
Counter downloads: 147

Keywords

lexicography, everyday life texts, ethnic-confessional linguistics, old believers, лексикография, бытовые тексты, этноконфессиональная лингвистика, старообрядчество

Authors

NameOrganizationE-mail
Starikova Galina N.National Research Tomsk State Universitygstarikova@yandex.ru
Всего: 1

References

Иванцова Е.В. Лингвоперсонология: Основы теории языковой личности. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2010. 160 с.
Толстова Г.А. Полуустав в XXI веке (письма Агафьи Лыковой в собрании Красноярского краевого краеведческого музея). Красноярск: Тренд, 2008. 80 с.
Старикова Г.Н. Пространственно-временные координаты жизни старообрядческой общины (на материале «Островного летописца») // Классическая филология в Сибири: Материалы VII Всерос. науч. конф. «Актуальные проблемы классической филологии и сравнительно-исторического языкознания» и регионального научно-методического совета по классической филологии / под ред. Л.Т. Леушиной. Томск, 2011. С. 111-121.
Старикова Г.Н. «Женские записки» старообрядческой коллекции: к проблеме единства содержания и формы текста // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер.: История, филология. 2011. Т. 10, вып. 9: Филология. С. 35-39.
Старикова Г.Н. Дневник старца общины как лингвистический источник // Тр. Том. гос. объед. ист.-архит. музея. Томск, 1995. Т. 9. С. 145-149.
Мальцев А.И. «Книга пасхалная» - берестяной старообрядческий дневник за 19561975 гг. // История русской духовной культуры в рукописном наследии XVI-XX вв. Новосибирск, 1998. С. 263-272.
Приль Л.Н. «Островной летописец» // Тр. Том. гос. объед. ист.-архит. музея. Томск, 1995. Т. 8. С. 183-222.
Никитина С.Е. Этноконфессиональная лингвистика? // Этнолингвистика. Ономастика. Этимология: Материалы междунар. науч. конф., Екатеринбург, 8-12 сентября 2009. Екатеринбург, 2009. С.197-199.
Никитина С.Е., Кукушкина Е.Ю. ДОМ в свадебных причитаниях и духовных стихах: опыт тезаурусного описания. М.: ИЯз РАН, 2000. 216 с.
Никитина С.Е. Человек и социум в народных конфессиональных текстах. М.: ИЯз РАН, 2009. 353 с.
Юмсунова (Моррис) Т.Б. Речевой портрет староверов Орегона младшего поколения // Этнолингвистика. Ономастика. Этимология: Материалы междунар. науч. конф., Екатеринбург, 8-12 сентября 2009. Екатеринбург, 2009. С. 302-304.
Самойлова Ю.В. Лексические особенности русского говора старообрядцев села Николаевск: штат Аляска, США: автореф. дис.. канд. филол. наук. Магадан, 1999. 23 с.
Козина О.М. Говоры старообрядцев-семейских Бурятии: генезис, диалектный тип: автореф. дис.. канд. филол. наук. Улан-Удэ, 2004. 21 с.
Очерки по истории и культуре староверов Эстонии. I. Тарту, 2004. 318 с.
Матанцева М.Б. Архаическая лексика в говорах старообрядцев (семейских) Забайкалья: автореф. дис.. канд. филол. наук. Барнаул, 1999. 22 с.
Юмсунова Т.Б. Лексика говора старообрядцев (семейских) Забайкалья. Новосибирск, 1992. 286 с.
Сморгунова Е.М. Лингвистические проблемы в археографических исследованиях (языковые особенности русского старообрядческого населения // Русские письменные и устные традиции и духовная культура. М., 1982. С. 72-90.
 Tomsk Old Believers' dictionary'' project (based on everyday life texts of old believers' community) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2012. № 4 (20). DOI: 10.17223/19986645/20/5

Tomsk Old Believers' dictionary'' project (based on everyday life texts of old believers' community) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2012. № 4 (20). DOI: 10.17223/19986645/20/5

Download full-text version
Counter downloads: 1912