The magazine Tovarishch (1911/12): an experience of the development of a typological model of a periodical for pupils in Tomsk journalism at the beginning of the 20th century | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2016. № 6 (44). DOI: 10.17223/19986645/44/10

The magazine Tovarishch (1911/12): an experience of the development of a typological model of a periodical for pupils in Tomsk journalism at the beginning of the 20th century

The purpose of this article is to identify the typological specifics of the amateur pre-revolutionary magazine Tovarishch [Comrade] published by pupils of the First Siberian Commercial School in Tomsk in the 1911/1912 academic year. This unexplored edition is first given a research reflection. The article presents a brief history of research of pupil publications, discusses the reasons why student periodicals of Tomsk rarely become the subject of research. The initial description of the content and design of the magazine Tovarishch is made, the features of the magazine cover are specified, the topics and blocks of publications are analyzed. The study of the materials makes it possible to identify the main functions that the magazine performed: informative, recreational, educational, but mostly it was the function of personality's creative self-realization. The comparative analysis of the Tomsk magazine and pupil publications that appeared in the Russian capitals and cities of European Russia identified both common, characteristic of all Russian pupil magazines, and distinctive features that the Tomsk Tovarishch had. The magazine had typological features of pupil publications that researchers found: it was published by the pupils of senior classes of the First Siberian Commercial School in Tomsk, it was intended for a narrow audience interested in information related to the education and leisure of pupils. The magazine was called to implement the functions of informing, teaching, creative realization of pupils. Tovarishch combined the features of a literary almanac, an illustrated magazine and an academic publication, contained literary, journalistic, entertaining, educational and scientific genres. Like other pupil magazines, it reflected both the academic and the extracurricular lives of young people. The magazine was similar to the all-Russian editions not only in the genre and typology, but also in topics. A specific feature of the magazine is the lack of information on the participation of teachers in Tovarishch, while joint activities of pupils and teachers were characteristic of the early 20th-century editions. The magazine had no publication program, no editorial article, which would make it possible to determine its goals and objectives more precisely. The analysis of the features of the content and design of the magazine allows concluding that the publishers had done some work on the determination of the concept of the publication, its typological model. This model fit organically into the typological set of numerous publications for pupils existing in Russia, but for Tomsk it was pioneering and somewhat experimental: a school first published its own pupil magazine that did not repeat magazine models existing in Tomsk. The magazine allowed pupils, a new social stratum, to express themselves as publishers and authors.

Download file
Counter downloads: 149

Keywords

тип издания, журнал учащейся молодежи, сибирская дореволюционная журналистика, type of publication, periodical for pupils, Siberian pre-revolutionary journalism

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhilyakova Nataliya V.Tomsk State Universityretama@yandex.ru
Shevtsov Vyacheslav V.Tomsk State Universitytotleben@yandex.ru
Всего: 2

References

Мурзаев В. Техника школьного журнала // Русская школа. 1913. № 7-8.
Смирнов С. Ученические журналы и сборники // Вестн. воспитания. 1901. № 6-9.
Ученические журналы // Русская школа. 1901. № 12, отд. 2. С. 113.
Крайнева Н.И. Рукописные журналы и газеты учебных заведений дореволюционной России // Народное образование и педагогическая мысль России кануна и начала империализма (малоисследованные проблемы и источники). М., 1980.
Бессонов В.А. Нелегальные ученические библиотеки и издания в период революции 1905-1907 гг. // Центральный музей Революции: Музейное отражение роли культуры в условиях социализма: науч. тр. М., 1990.
Богословский П.С. О журналах пермских учащихся недавнего прошлого // Кунгурско-Красноуфимский край. 1925. № 8-10.
Копылов Д.И. Нелегальные рукописные журналы тобольской учащейся молодежи в годы первой русской революции // Земля Тюменская: сб. Тюм. обл. краевед. музея. Вып. 4. Тюмень, 1965.
Крайнева Н.И. Рукописные журналы и газеты XIX - 1-й четверти XX вв. // Проблемы источниковедческого изучения рукописных и старопечатных фондов: сб. научн. тр. Л., 1980. Вып. 2. С. 51-62.
Месеняшин И. Ученические журналы в годы первой русской революции // Народное образование. 1975. № 12.
Петряев Е.Д. Рукописная журналистика Сибири и Урала // Сиб. огни. 1968. № 9.
Еремин А. Т. Мировосприятие провинциальных гимназистов в начале XX в. (по материалам рукописного журнала «Школьные досуги») // Вестн. РГГУ. 2013. № 10 (111). С. 18-43.
Лярский А.Б. Школьные рукописные журналы и газеты конца XIX - начала XX века как фактор социализации // Вестн. Перм. ун-та. Сер. История. 2013. Вып. 2(22). С. 117-125.
Селедцова В.Н. Ученические издания XIX - первой трети XX века как средство развития творческих способностей учащихся: дис.. канд. пед. наук. Смоленск, 2003.
Рушанин В.Я. Печатные и рукописные издания Уральской учащейся молодежи в 18591917 годах. Челябинск, 2011.
Рушанин В.Я. Журналы и газеты учебных заведений Урала (вторая половина XIX - начала XX веков) // Вестн. ЮУРГУ. 2012. № 10 (269). Сер. Социально-гуманитарные науки, вып. 18.
Леденева Ж.А. К истории гимназической журналистики (по материалам российских педагогических журналов XIX - начала XX в.) // Вестн. ВГУ. Сер.: Филология. Журналистика. 2010. № 1. С. 144-149.
Борисов С.Б. Самодеятельные журналы учащихся // Живая старина. 2001. № 4. С. 2629.
Поздеев В.А. Рукописные журналы семинаристов начала XX века // Живая старина. 2001. № 4. С. 19-22.
Балашова Ю.Б. Школьная журналистика Серебряного века. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2007. 114 с.
Акопов А.И. Методика типологического исследования периодических изданий (на примере специальных журналов). Иркутск, 1985. 95 с.
Сводный каталог периодики Западной Сибири (1789-1959). Ч. 1. Журналы. Продолжающиеся издания. Новосибирск: ГПНТБ, 1972.
Косых Е.Н., Яковенко А.В. Повременная печать Сибири (вторая половина XIX века -февраль 1917 г.): Сводный указатель периодических и продолжающихся изданий. Томск: Ветер, 2011. 376 с.
Газанджиев С.Г. Постоянные компоненты газеты и журналы // Дизайн периодических изданий. М.: Изд-во МГУ, 2000. С. 20.
Муратов П.Д. Изобразительное искусство Томска // Изобразительное искусство Сибири. Персональный сайт одного из ведущих искусствоведов Сибири Павла Дмитриевича Муратова [Электронный ресурс]. URL: http://www.pdmuratov.org/iso_ tomska/5_iso_ tomska_ obschestwo_l_h.html
Маслова И.Е. Первое сибирское коммерческое училище // Государственный архив Томской области. Публикации [Электронный ресурс]. URL: http://gato.tomica.ru/publications/ region/ archive1990-1999/1992maslova8
 The magazine Tovarishch (1911/12): an experience of the development of a typological model of a periodical for pupils in Tomsk journalism at the beginning of the 20th century | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2016. № 6 (44). DOI: 10.17223/19986645/44/10

The magazine Tovarishch (1911/12): an experience of the development of a typological model of a periodical for pupils in Tomsk journalism at the beginning of the 20th century | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2016. № 6 (44). DOI: 10.17223/19986645/44/10

Download full-text version
Counter downloads: 1835