Marina Tsvetaeva's literary prose: poetics against the background of tradition | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2017. № 47. DOI: 10.17223/19986645/47/10

Marina Tsvetaeva's literary prose: poetics against the background of tradition

The article studies the poetics of Marina Tsvetaeva's literary essays. It deals with such themes as Tsvetaeva's standpoint in the literary life of the 1910s, her outlook on nature and criticism objectives, relationship of the critic and the poet, and implementation of theoretical views in critical practice. The study was conducted in order to identify the links between Tsvetaeva's patterns and literary methods and the traditions of Russian modernist critics of the early 20th century. The objective of the study was achieved by involving structural, semiotic and biographical methods alongside with the elements of linguistic analysis of a literary and critical text as well as other interdisciplinary approaches required for the contemporary study of literary and critical text. Both Tsvetaeva's essays and her correspondence revealed after 2001 served as sources of information. The structure of the article is based on the following principle: at first, Tsvetaeva's view of criticism and critics is reconstructed, and then her theoretical position towards the characteristic methods of poetics of literary essays is described. The article provides a number of examples to argue Tsvetaeva's commitment to literary criticism as well as her negative attitude to formal approach, vulgar and biographical, historical and genetic research methods of literary creativity. To achieve the objective, structural, semiotic and biographical methods were used alongside with the elements of linguistic analysis of a literary and critical text. Both Tsvetaeva's essays and her correspondence served as sources of information. It has been proved that Tsvetaeva seems to have taken the literary discourse outside the existing framework of institutional conditions and recognized the exclusive right to criticize the poetry only of a "real" poet while professional criticism was deprived of the usual status in literature. Her critical work is associated with the category of responsibility that was important for Tsvetaeva. Detours on aesthetic themes are typical of the poetics of her essays. Having analysed Tsvetaeva's essays, the author concludes that her spirit is strongly manifested in her criticism. Its peculiarity is expressed in the offensive tone of indisputable and irresistible confidence. Tsve-taeva's essays evolve a number of trends in the modernist criticism of the early 20th century (in the text she introduces her memoirs, personal experience and the emotions she got from a piece of art). Another form of Tsvetaeva's communication with the traditions of modernism is the semantic and structural stress on the importance of other people's texts, the special role of the poetic word in the essay, rhetoric of oppositions, and appeal to the possibilities of the genre of parallels. The findings are essential for the study of poetics criticism of the 20th century and works by Marina Tsvetaeva.

Download file
Counter downloads: 217

Keywords

авторское начало, эссе, литературная критика, модернизм, Марина Цветаева, цитатность, риторика противопоставлений, параллель, Marina Tsvetaeva, modernism, literary criticism, essay, author's spirit, citationality, opposition rhetoric, parallel

Authors

NameOrganizationE-mail
Krylov Viacheslav N.Kazan (Volga region) Federal Universitykrylov77@list.ru
Всего: 1

References

Мейкин Майкл. Марина Цветаева: поэтика усвоения. М.: Дом-музей Марины Цветаевой, 1997.
Цветаева М.И. Письма 1905-1923. М.: Эллис Лак, 2012.
Войтехович Р.С. Три заметки на тему «Цветаева и Волошин // Марина Цветаева: Личные и творческие встречи, переводы ее сочинений: Восьмая цветаевская международная научно-тематическая конференция. М., 2001: URL: http:// brb.silverage.ru/zhslovo/sv/tsv/?id=30&r=about
Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического анализа. М.: Наука, 1981.
Бройтман С.Н. Историческая поэтика. М.: РГГУ, 2001.
Руженцева Н.Б. Прагматическая и речевая организация русского литературно-критического эссе XX века: автореф. дис.. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2001.
Салова Г.С. Информативные потенции цитаты в литературно-критическом тексте // Разновидности и жанры научной прозы: Лингвостилистические особенности. М., 1989. С. 106- 119.
Ничипоров И.Б. Оппозиция эпоса и лирики в призме художнического зрения: О статье М. Цветаевой «Эпос и лирика современной России». URL: http://www.portal-slovo.ru/philology/37235.php
Штейнгольд А.М. Анатомия литературной критики: (Природа, структура, поэтика). СПб.: Дмитрий Буланин, 2003.
Кудрова И.В. Марина Цветаева - рецензент поэтической книги («Световой ливень» и «Поэт-альпинист») // Русский литературный портрет и рецензия: Концепции и поэтика. СПб., 2000. С. 106-113.
Рузавин Г.И. Методологические проблемы аргументации // Вопр. философии. 1994. № 12. С. 107-114.
Цветаева М.И. Письма 1928-1932. М.: Эллис Лак, 2015.
Бродский о Цветаевой: интервью, эссе. М.: Независимая газета, 1997.
Стадников Г.В. О специфике писательской литературной критики // Зарубежная литературная критика. Л., 1985. С. 3-20.
Белинский В.Г. Сочинения: в 3 т. Т. 2: Статьи и рецензии 1841-1845. М.: ОГИЗ, 1948.
Мережковский Д.С. Эстетика и критика: в 2 т. Т. 1. Москва: Искусство; Харьков: Фолио, 1994.
Крылов В.Н. Поэт и критик (М. Цветаева и В. Брюсов) // Если душа родилась крылатой: Вопросы цветаевского музееведения. Особенности восприятия творчества М. Цветаевой современными читателями и учеными: материалы VII Междунар. Цветаевских чтений в Елабуге. Елабуга, 2015.
Канунова Ф.З., Янушкевич А.С. Своеобразие романтической эстетики и критики В.А. Жуковского // Жуковский В.А. Эстетика и критика. М., 1985.
Казаркин А.П. Русская литературная критика XX века. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2004.
Жуковский В.А. Эстетика и критика. М.: Искусство, 1985.
Цветаева М.И. Письма 1924-1927. М.: Эллис Лак, 2013.
Цветаева М. Собрание сочинений: в 7 т. Т. 5: Автобиографическая проза. Статьи. Эссе; Переводы. М.: Эллис Лак, 1994.
Шевеленко И.Д. Литературный путь Цветаевой: Идеология - поэтика - идентичность автора в контексте эпохи. М.: Новое лит. обозрение, 2015.
Зельдович М.Г. В поисках закономерностей: О литературной критике и путях ее изучения. Харьков: Изд-во Харьков. ун-та, 1989.
Казнина О.А. Проза Марины Цветаевой // Русская литература 1920-1930-х годов: Портреты прозаиков: в 3 т. Т. 1, кн. 2. М., 2016. С. 807-829.
Ляпон М.В. Проза М. Цветаевой: Опыт реконструкции речевого портрета автора. М.: Языки славянских культур, 2010.
Кудрова И.В. Просторы Марины Цветаевой: Поэзия, проза, личность. СПб.: Вита Нова, 2003.
Купченко В. Образ М. Волошина в прозе М. Цветаевой // Wiener Slawistischer Almanach. Sonderband 32. Wien, 1992. S. 161-170.
Maciejewski Z. Proza Maryny Cwietajewej jako program i portret artysty. Warszawa: Panstwowe wydawnictwo naukowe, 1982.
Karlinsky S. Marina Cvetaeva. Her life and Art. Berkeley and Los Angeles University of California Press 1966; русский перевод: Карлинский Саймон. Марина Цветаева: ее жизнь и творчество. М.: Дом-музей Марины Цветаевой, 2015.
 Marina Tsvetaeva's literary prose: poetics against the background of tradition | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2017. № 47. DOI: 10.17223/19986645/47/10

Marina Tsvetaeva's literary prose: poetics against the background of tradition | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2017. № 47. DOI: 10.17223/19986645/47/10

Download full-text version
Counter downloads: 3374