Dante Gabriel Rossetti and Vyacheslav Ivanov: Plato's motive of souls reunion and intermedial poetics
The article is devoted to the problem of studying Russian symbolism mythopoetics, and it can be used for future studies of the philosophical motives in Russian literature of the Silver Age. It is based on the analysis of Plato's androgynous motive of two souls reunion in the works of the poet and theorist of Russian symbolism Vyacheslav Ivanov (1866-1949). This philosophical motive can be seen in his first book of poems Pilot Stars (1903), and it has a polygenetic nature. According to the article, the sources for the motive are not only philosophies of Plato and Vladimir Soloviev but also poetry of Dante, Goethe, Novalis and Zhukovsky. The English poet and Pre-Raphaelite artist Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) was influenced by Plato and Dante, and his works became the source for using the motive in Ivanov's poetry. The problem "Ivanov and Rossetti" needs a special consideration, as it is an important problem for modern comparative studies and history of Russian literature. Ivanov's poem "The Mirror of Eros" from the book Pilot Stars is in the centre of the article. Ivanov used an epigraph from Rossetti's sonnet, and Rossetti's poems are considered to be a source for Ivanov. The article also studies facts form Ivanov's biography and the so-called "London episode" of his life in 1899-1900, his correspondence with Lidia Zinovieva-Annibal, books from his private library, influence of V.S. Soloviev's philosophy and the meaning of Pre-Raphaelites for Russian Symbolism. The article describes common sources of the theory of the mystic love for Rossetti and Ivanov: Plato's philosophy and works by Dante Alighieri. The influence of Russian religious philosophy on aesthetic and cultural projects of the Silver Age is also studied in the article. The author of the article reveals the phenomenon of univer-salization of the creative mind, which includes the metaphysical and mythopoetic discourses of the poetic thinking. The androgynous motive of souls reunion in the cycle of Rossetti's sonnets "Willowwood" and his sonnet "Severed Selves" are analysed in the article. The transformation of this motive is studied in Ivanov's poem "The Mirror of Eros". A hypothesis is made that Ivanov's sonnet "Love" could have been created under the influence of Rossetti's poetry. The article also describes the intermedial nature of Ivanov's and Rossetti's poetry. Intermediality is considered as the principle of interaction between the languages of painting and poetry in Ivanov's works. The article demonstrates that the basis of the symbolic language in the poems by Ivanov is images of Rossetti's poetry and paintings. The article shows how the poetic thinking of the symbolist poet correlates with the philosophic and aesthetic principles of Rossetti's works. It is proved that the poems by the symbolist poet have a poly-genetic character and they refer to the traditions of Plato, Dante, Soloviev, Rossetti and others at the same time. A conclusion is made that Rossetti's works could have influenced greatly on the formation of the motive of souls reunion in the poetry of Ivanov.
Keywords
Вяч. Иванов,
Данте Габриэль Россетти,
философия Платона,
мотив воссоединения душ,
английские прерафаэлиты,
русский символизм,
Данте Алигьери,
философия В. Соловьева,
интермедиальность,
мифопоэтика,
Vyacheslav Ivanov,
Dante Gabriel Rossetti,
Plato's philosophy,
motive of souls reunion,
English Pre-Raphaelites,
Russian Symbolism,
Dante Alighieri,
Soloviev's philosophy,
intermediality,
mythopoeticsAuthors
Titarenko Svetlana D. | Saint Petersburg State University | svet_titarenko@mail.ru |
Всего: 1
References
Ханзен-Леве А. Русский символизм: Система поэтических мотивов. Ранний символизм. СПб. : Академический проект, 1999. 512 с.
Иванов Вяч. Собрание сочинений / под ред. Д.В. Иванова, О. Дешарт. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1979. Т. 3. 896 с.
Ханзен-Леве А. Русский символизм. Система поэтических мотивов: Мифопоэтический символизм. Космическая символика / пер. с нем. СПб. : Академический проект, 2003. 816 c.
Davidson P. The poetic imagination of Vyacheslav Ivanov: A Russian Symbolist's perception of Dante. Cambridge, 1989. 320 p.
Асоян А.А. Данте и русская литература. Свердловск : Изд-во Урал. ун-та, 1989. С. 121-143.
Устинова В.А. Традиции Платона и Данте в поэтическом сознании Вячеслава Иванова // Europa Orientalis. 2002: 2. Vol. 21. С. 321-338.
Вячеслав Иванов, Лидия Зиновьева-Аннибал: Переписка: 1894-1903. М. : Новое литературное обозрение, 2009. Т. 1. 752 c.
Богомолов Н.А. Вяч. Иванов в 1903-1907 годах: Документальные хроники. М. : Изд-во Кулагиной-Intrada, 2009.
Обатнин Г.В. Иванов-мистик (Оккультные мотивы в поэзии и прозе Вяч. Иванова (1907-1919)). М. : Новое литературное обозрение, 2000.
Шишкин А.Б. «Пламенеющее сердце» в поэзии Вячеслава Иванова: К теме «Иванов и Данте»// Вячеслав Иванов: Материалы и исследования. М., 1996. С. 333-352.
Цимборска-Лебода М. Эрос в творчестве Вячеслава Иванова: На пути к философии любви. Томск ; Москва : Водолей Publishers, 2004.
Иванов Вяч. Собрание сочинений / под ред. Д. В. Иванова, О. Дешарт. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1971. Т. I. 872 c.
Данте Алигьери. Божественная комедия. Ч. 1: Ад. В переводе русских писателей. СПб., 1897.
Кружков Г. «Мы - двух теней скорбящая чета»: Лондонский эпизод 1899 года по письмам Вяч. Иванова и Л. Д. Зиновьевой-Аннибал // Новое литературное обозрение. 2000. № 43. С. 235-260.
Шишкин А.Б. Краткая летопись жизни и творчества Вяч. Иванова. 2011. URL: http://www.v-ivanov.it/o_vyach_ivanove/ letopis_zhizni_i_tvorchestva/ (дата обращения: 4.09.2017).
Венгерова З.А. Новые течения в английском искусстве // Вестник Европы. 1895. № 5. С. 192-235.
Иванов Вяч. Собрание сочинений / под ред. Д. В. Иванова, О. Дешарт. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1974. Т. 2. 852 c.
Жаткин Д.Н. Данте Габриэль Россетти и Серебряный век русской литературы (А.А. Блок, члены литературного общества «Аргонавты») // Вестник Бурятского государственного университета. 2015. № 10. С. 106-110.
Титаренко С.Д. Блок и прерафаэлиты: (О некоторых визуальных источниках и природе трансформаций архетипического образа Вечной Женственности) // Александр Блок: Исследования и материалы. М., 2011. <Т. 4>. С. 113-141.
Познанская А. Прерафаэлиты в России // Прерафаэлиты. Викторианский авангард. Из собрания галереи Тейт, коллекций Великобритании и США. М., 2013. С. 180-187.
Воронов З. <Венгерова З.А.> Прерафаэлитское движение в Англии // Северный вестник. 1896. № 4, отд. 1. С. 109-130.
Венгерова З.А. Литературные характеристики. СПб., 1897. Кн. 1.
Венгерова З.А. Поэт-художник. Данте Габриэль Россетти // Новый мир. 1900. № 47. С. 446-447.
Проскурякова М.А. Творчество прерафаэлитов в оценке А. Бенуа // Uropean Social Science Journal. 2012. № 1 (17). С. 358-362.
Брюсов В.Я. К истории символизма // Литературное наследство. М. : Наука, 1937. Т. 27-28. С. 268-274.
Бахтин М.М. Вячеслав Иванов // Собр. соч. М., 2000. Т. 2. С. 318-328.
Hueffer F. Memoir of Dante Gabriel Rossetti // Rossetti D.G. Ballads and Sonnets in one volume. Leipzig, 1882. P. 7-24.
Соколова Н.И. Творчество Д.Г. Россетти в контексте «средневекового возрождения» в викторианской Англии. М. : Московский пед. гос. ун-т, 1995.
Силард Л. Дантов код русского символизма // Силард Л. Герметизм и герменевтика. СПб., 2002. С. 162-205.
Соколова Н. И. Данте и Д. Г. Россетти // Англия и Россия: Диалог двух культур. Теоретические проблемы литературных связей. Воронеж, 1994. С. 130-145.
La vita nuova : (The new life) / by Dante Alighieri; translated and illustrated by photogravures after paintings by Dante Gabriel Rossetti; with the fifth canto of Dante's Inferno ; [translated by H.W. Longfellow], and Rossetti's two illustrations thereto. London : G. Routledge & Sons, [191?].
Treuherz J., Prettejohn E., Becker E. Dante Gabriel Rossetti. With 190 illustrations, 140 in colour. N. Y. : Thames & Hudson, 2003.
Полонский В.В. Русский Данте конца XIX - первой половины XX в.: Опыты рецепции и интерпретации классики до и после революционного порога // Литературоведческий журнал. 2015. № 37. С. 111-130.
Обатнин Г.В. Материалы к описанию библиотеки Вяч. Иванова // Europa Orien-talis. 2002: 2. Vol. 21. Р. 261-343.
Вячеслав Иванов, Лидия Зиновьева-Аннибал: Переписка: 1894-1903. М. : Новое литературное обозрение, 2009. Т. 2. 568 c.
Россетти Д.Г. Дом Жизни = The House of Life: Поэзия, проза [на рус. и англ. яз.] / пер. с англ. СПб. : Азбука-классика, 2005. 558 с.
Минц З.Г., Обатнин Г.В. Символика зеркала в ранней поэзии Вяч. Иванова: (Сборники «Кормчие звезды», Прозрачность») // Минц. З.Г. Блок и русский символизм: избр. тр. : в 3 кн. СПб., 2004. Т. 3. С. 123-128.
Иванов Вяч. Венок сонетов: Из книги «Любовь и Смерть». Посвящается Л.Д. Зиновьевой-Аннибал // Аполлон. 1910. № 5 (февраль). С. 65-73.
Поэтический мир прерафаэлитов: Новые переводы = The Poetic World of Pre-Raphaelites. New Translations. М. : Центр книги Рудомино, 2013. 372 с.
Цимборска-Лебода М. Экфрасис в творчестве Вяч. Иванова // Экфрасис в русской литературе: Тр. Лозаннского симпозиума. М., 2002. С. 53-70.
Лахманн Р. Память и литература: Интертекстуальность в русской литературе XIX-XX веков. СПб. : Петрополис, 2011. 400 с.
Лебедева О.Б., Янушкевич А.С. В.А. Жуковский и А.В. Никитенко о Сикстинской мадонне Рафаэля: типология экфрасиса как репрезентант эстетического сознания // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. № 46. С. 124-151.