Artistic connections of A. Beardsley and D.H. Lawrence | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 53. DOI: 10.17223/19986645/53/14

Artistic connections of A. Beardsley and D.H. Lawrence

The article is devoted to the research of the artistic connections of two English authors: Aubrey Vincent Beardsley and his unfinished novel Under the Hill, or the History of Venus and Tannhauser (1894-1898), as well as his illustrations for the drama Salome by Oscar Wilde and the poem Atalanta in Calidone by Algernon Charles Swinburne, and David Herbert Lawrence and the novel The White Peacock (1911). The work used the poetological, intertextual methods and the intermedial approach. The research showed the significance of the peacock's image for the both artists and for the era of the modern style in general. The references of Beardsley's graphic works Atalanta and Cul de Lampe to Salome in Lawrence's novel The White Peacock are analyzed through a comparison of the impressions of the characters Cyril Beardsall, Emily Saxton and George Saxton. The novels of Beardsley and Lawrence are juxtaposed from the point of view of common motives and images of the protagonists created with the help of intermedial links with graphics. In Lawrence's novel, Beardsley's drawings, which the main characters look through in the album, are created through the fixation of the sensations and emotions of Cyril, Emily and George, who perceive them. Intermedial interactions are carried out by transferring the emphasis from the description of the sheets to the description of the subjective impression of them. Beardsley's drawings have an impact on the artistic style of the watercolorist Cyril, who is the main narrator. The image of Emily, created with the eyes of the narrator and the author himself, is closer to the images of Bern-Jones than to the images of Beardsley. Therefore, the heroine is frightened of ironic, satirical and androgynous images in the drawings of Salome. For George, Beardsley's drawings are an attempt to substantiate his emotional feelings to Letty he is in love with, and she will soon get engaged to another man, and also express her sensual desires. Lawrence uses parallelism between the graphic means of Beards-ley's graphic lines and the character's feelings: George's "thin sharp sense" is compared to Letty and the curved lines in Beardsley's drawings. Different reactions of the characters to Beardsley's drawings and their connection with sexual desire form the myth of Beardsley in early modernism. The motives of water and bathing in Lawrence's novel are considered as visual motives and add to the reminiscences of Beardsley and his novel. Beardsley's motive of nondiscrimi-nation and the fusion of male and female beginnings in Lawrence's novel is connected with the motive of naturalistic, sensual pleasure. Imaginary settings and the aesthetic-erotic image of Tannhauser in Beardsley's novel Under the Hill correspond with the naturalism of nature and the symbolism of male images of Cyril and George.

Download file
Counter downloads: 148

Keywords

художественные связи, Бердсли, Лоуренс, «Белый павлин», модерн, интермедиальность, интертекстуальность, artistic connections, Beardsley, Lawrence, The White Peacock, Art Nouveau, intermediality, intertextuality

Authors

NameOrganizationE-mail
Novokreshchennykh Irina A.Perm State Universityira-tabunkina@mail.ru
Всего: 1

References

Михальская Н.П. Роман Д.Г. Лоуренса «Влюбленные женщины» // Ученые записки МГПИ им. В.И. Ленина. 1967. Т. 280: Вопросы зарубежной литературы. С. 78-95.
Табункина И.А., Шестакова А.С. Мотив луны в романе Д.Г. Лоуренса «Белый павлин» // Мировая литература в контексте культуры. 2016. Вып. 5 (11). С. 231-239.
Проскурнин Б.М. Английская литература 1900-1914 годов (Дж.Р. Киплинг, Дж. Конрад, Д.Г. Лоуренс): текст лекций. Пермь, 1993. 96 с.
Beardsley A. Under the Hill // Wilde O. Salome. Beardsley A. Under the Hill. L. : Creation Books, 1996. P. 65-123.
Бычков В.В. Малая история византийской эстетики. Киев : Путь к истине, 1991. URL: http://krotov.info/lib_sec/02_b/ bych/kov_02.htm (дата обращения: 30.10.2012).
Бердслей О. Многоликий порок: История Венеры и Тангейзера, стихотворения, письма / сост. Л. Володарская. М. : Эксмо-пресс, 2001. 368 с.
Табункина И.А. Комментарий к картине Клода Лоррена в романе Обри Бердсли «Под Холмом» в контексте эстетического движения конца XIX века // Мировая литература в контексте культуры. 2015. Вып. 4 (10). С. 151-159.
Ковалева О.В. О. Уайльд и стиль модерн. М. : Едиториал УРСС, 2002. 168 с.
The Literary Notebook of Thomas Hardy. Vol. 2 / ed. by Lennart A. Bjork. London ; Basingstoke : The Macmillan Press Ltd., 1985. 591 p.
Бердслей О. Шедевры графики / сост. И. Пименова. М. : Эксмо, 2002. 216 с. (Шедевры графики).
Ботвинник М.Н. Аталанта. Калидонская охота // Мифы народов мира: энцикл. : в 2 т. М., 1980-1982. Т. 1. C. 120, 615.
Бердслей О. Рисунки. Проза. Стихи. Афоризмы. Письма. Воспоминания и статьи о Бердслее / сост. А. Басманов. М. : Игра-техника, 1992. 288 с.
Лоуренс Д.Г. Собрание сочинений : в 7 т. М. : Вагриус, 2006-2008.
Lawrence D.H. The White Peacock. URL: http://gutenberg.net.au/ebooks07/ 0700641h.html (дата обращения: 14.10.2016).
The Letters of Aubrey Beardsley / ed. by H. Maas. L. : Rutherford, Fairleigh Dickinson university press, 1970. 472 p.
Raby P. Aubrey Beardsley and the Nineties. L.: London Houser, Great Eastern Wharf Parkgate Road, 1998. 117 p.
Вязова Е. Гипноз англомании: Англия и «английское» в русской культуре рубежа XIX-XX веков. М. : НЛО, 2009. 576 с.
Стернин Г.Ю. Русская художественная культура второй половины XIX - начала XX в. М. : Сов. художник, 1984. 296 с.
Табункина И.А., Бочкарева Н.С. Образы вымышленных художников в романе Обри Бердсли «Под Холмом» // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2016. Вып. 2 (34). С. 101-112. URL: http://rfp.psu.ru/abstracts/2.2016/ tabunkina_bochkareva.pdf. doi 10.17072/2037-6681-2016-2-101-112.
Burdett O. The Beardsley Period: An essay in perspective. Hardcover, 1969.
Бочкарева Н.С., Табункина И.А. Художественный синтез в литературном наследии Обри Бердсли. Пермь, 2010. 254 с.
Хорольский В.В. Эстетизм и символизм в поэзии Англии и Ирландии рубежа XIX-XX веков. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1995. 144 с
Bade P. Aubrey Beardsley. N.Y. : Parkstone Press Ltd, 2001. 96 р.
Михальская Н.П. Д.Г. Лоуренс: поэтика романа и ее отношение к живописи // Проблемы зарубежной литературы XIX-XX веков. М., 1974. С. 119-131.
Антонова К.Н. Художественный мир прозы Д.Г. Лоуренса 1910-х годов: интермедиальный аспект : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2011. 174 с.
Господарева М.В. Первый роман Дэвида Лоуренса // Ученые записки Курского государственного университета. 2015. № 2 (34). URL: http://scientific-notes.ru/index.php?page=6&new=39 (дата обращения: 04.10.2015).
Тикунова С.Г. Взаимодействие структурных и содержательных характеристик художественного текста и его заглавия: на материале английского языка : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2005. 24 с.
Ивашева В.В. Литература Великобритании XX века. М. : Высш. шк., 1984. 488 с.
Бушманова Н.И. Проблема интертекста в литературе английского модернизма: проза Д.Х. Лоуренса и В. Вулф : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 1996. 32 с.
Аникин Г.Н., Михальская Н.П. История английской литературы. 2-е изд., пере-раб. и испр. М. : Высш. шк., 1985. 431 с.
Михальская Н.П. Литературно-критические взгляды и теория романа Дэвида Герберта Лоуренса // Учен. зап. МГПИ им. В.И. Ленина. 1967. Т. 280: Вопросы зарубежной литературы. С. 33-77.
Аникст А.А. История английской литературы. М. : Учпедгиз, 1956. 483 с.
Жантиева Д.Г. Английская литература от первой до второй мировой войны // История английской литературы : в 3 т. М., 1958. Т. 3. С. 350-447.
Лоуренс Д.Г. Терзание плоти: Роман и новеллы / пер. с англ. ; вступ. ст. Р.О. Олдингтона ; худож. В. Лапин. М. : Локид, 1996. 393 с. (Ураган любви).
Михальская Н.П. Дэвид Герберт Лоуренс: роман и чувства // Лоуренс Д.Г. Сыновья и любовники / пер. с англ. Р. Облонской. СПб., 2010. С. 5-22.
Ingersoll E. «What's in a Name?»: Naming Men in Lawrence's Novels // D.H. Lawrence Review. 2012. Vol. 37, № 1.
Gu M. D. Lawrence childhood traumas and the problematic form of The White peacock // D. H. Lawrence review. 1992. Vol. 24, Iss. 2. P. 127-144.
Cushman K. Jack Stewart. Color, Space, and Creativity: Art and Ontology in Five British Writers [review] // D.H. Lawrence Review. 2011. Vol. 36, № 1.
Stewart J. The Vital Art of D. J. Lawrence: Vision and Expression. Carbondale, IL : Southern Illinois University Press, 1999. 251 p.
Sproles K.Z. Shooting The White peacock: victorian art and feminine sexuality in D.H. Lawrence's first novel // Criticism. 1992. Vol. 34, Iss. 2. Р. 237-259.
Jiang Jiaguo. D.H. Lawrence's Concept of Marriage Reflected in The White Peacock // Foreign Literature Studies. 2010. Vol. 32, Iss. 6. P. 90-97.
Dean P. 'A great kick at misery': D. H. Lawrence's sense of tragedy // English. 2015. Vol. 64, № 246. P. 207-221. doi:10.1093/english/efv014.
Mason Н.А. D.H. Lawrence and The White Peacock // Cambridge Quarterly. 1977. P. 216-231. URL: http://camqtly.oxfordjournals.org/ (дата обращения: 16.11.2016).
Richards B.A. botanical mistake in Lawrence's The White Peacock // Notes and Queries. 1989. June. Vol. 36, Iss. 2. P. 202.
Storch M. The lacerated male: ambivalent images of women in the White peacock // D.H. Lawrence Review. Summer 1989. Vol. 21, Iss. 2. P. 117-136.
Mason Н.А. Lawrence in Love // Cambridge Quarterly. 1969. P. 181-200. URL: http://camqtly.oxfordjournals.org/ (дата обращения: 16.11.2016).
Стырник Н.С. Творчество Д.Г. Лоуренса в рецепции западного литературоведения // Наукові записки Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Серія літературознавство. 2010. Вип. 1 (61). Частина перша. URL: http://nauka.hnpu.edu.ua/sites/default/files/fahovi%20vudannia/2010/Literaturoznavstvo_nau kovi_zapusku_61_1/13.html (дата обращения: 18.11.2016).
 Artistic connections of A. Beardsley and D.H. Lawrence | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 53. DOI:  10.17223/19986645/53/14

Artistic connections of A. Beardsley and D.H. Lawrence | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 53. DOI: 10.17223/19986645/53/14

Download full-text version
Counter downloads: 3905