Experience of understanding the axiological world image in phraseology: a structural organization (based on Russian, Ukrainian, English and German) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/6

Experience of understanding the axiological world image in phraseology: a structural organization (based on Russian, Ukrainian, English and German)

The article is devoted to the reconstruction of the axiological world image (AWI) with the actualization of its structural organization in phraseology on the material of Russian, Ukrainian, English and German. The AWI is positioned as an understanding by a person of the world, fragments of this world and the status of the person in this world through an assessment categorization of values and non-values in opposition. The object of the study is the AWI in phraseology. The subject of the study is phraseological units representing values. The description of values is realized using the method of parametric analysis of the semantic structure of the phraseological unit (PhU) with the accentuation of the estimated macrocomponent, and the method of thematic fields, that is, through phraseosemantic fields, groups and subgroups. Phraseological axiological opposition is interpreted as the unity of the two blocks represented by PhUs: the first consists of PhUs, the semantics of which correlates with values, and the second of PhUs whose semantics correlates with non-values. This methodology allows outlining the parametric model of the AWI and establish the value orientations of a person / ethnos in phraseology: freedom (29.1%), health (27.4%),family (10.7%), money (9.2%), success (5.9%), love (4.7%), honesty (3.4%), law (3%), friendship (1.9%), peace (1.7%), beauty (1.5%), justice (1.5%). The quantitative indicators of PhUs that represent the value determine the importance of the value. Thus, the most significant values in the Russian AWI are health and freedom, in Ukrainian freedom and health, in English success, freedom and health, in German money, freedom and health. In the ethnoses under consideration, social values dominate, which proves the relevance of the "human - society" format to the individual. Phraseological universals of the AWI structure are determined by the associative character of human thinking and are associated with the psychophysiological features of a person, categories of space and time, appearance and habits of animals, sensual image of color and symbolic meanings of color, fixed in world practice; typical characteristics of phenomena and states of nature. Differences in the AWI are due to the national specificity of culture (way of life, perception of the environment, etc.) of the speakers of the compared languages. The analysis of the value structure shows that values express the phenomenon of personal and social significance, thus confirming the thesis of the uniqueness of the perception of value, of experiencing it by a separate subject (the speaker of a certain language in the research), of filling it with socially significant meaning (universal in the research), which personifies the existence of the unique and the common in the AWI. The prospect of research lies in revealing pragmatic features of the social, vital, legal, moral, aesthetic, material levels of the AWI in the phraseology of various languages with the establishment of correlative and non-correlative zones.

Download file
Counter downloads: 247

Keywords

оценочная категоризация, фразеологическая аксиологическая оппозиция, фразеологическая единица, ценность, ценностная картина мира, estimated categorization, phraseological axiological opposition, phraseological unit, value, axiological world image

Authors

NameOrganizationE-mail
Krasnobaieva-Chernaya Zhanna V.Vasyl' Stus Donetsk National Universityzh.krasnobaieva@gmail.com
Всего: 1

References

Апресян Ю.Д. Исследования по семантике и лексикографии. Т. 1: Парадигматика. М. : Школа «Языки славянских культур», 2009. 568 с.
Арутюнова Н.Д. Аномалии и язык: (К проблеме языковой картины мира) // Вопросы языкознания. 1987. №3. С. 3-19.
Огуй О.Д. Мовна картина свпу: проблема оргашзацл складниюв // Мовознавство. 2013. № 4. С. 15-26.
Wierzbicka A. Semantics, Culture and Cognition, Universal Human Concepts in Culture Specific Configuration. New York ; Oxford : Oxford University Press, 1992. 487 p.
Зализняк А.А., Левонтина И.Б., Шмелев А.Д. Константы и переменные русской языковой картины мира. М. : Языки славянских культур, 2012. 696 с.
Корнилов О.А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. М. : ЧеРо, 2003. 349 с.
Русатвський В.М. Мовна картина свпу в етнокультурнш парадам // Мовознавство. 2004. №4. С. 3-7.
Маслова В. Когнитивная лингвистика. Минск : ТетраСистемс, 2005. 256 с.
Степанов Ю. Константы: Словарь русской культуры: Опыт исследования. М. : Академический проект, 2001. 990 с.
Бабаева Е.В. Отражение ценностей культуры в языке // Язык, коммуникация и социальная среда. Воронеж, 2002. Вып. 2. С. 25-34.
Виноградов С.Н. Парадигматика языка как модель оценочной деятельности // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. Филология и искусствоведение. 2009. № 1 (2). С. 14-18.
Маслова В.А. Лингвокультурология: [учеб. пособие для студентов высших учебных заведений]. М. : Академия, 2001. 208 с
Сергеева Л.А. Проблемы оценочной семантики. М. : Изд-во Моск. гос. обл. унта, 2003. 140 с.
Телия В.Н. Русская фразеология: Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М. : Школа «Языки русской культуры», 1996. 288 с.
Карасик В. И. Культурные доминанты в языке // Языковая личность: культурные концепты: [сб. науч. тр.]. Волгоград ; Архангельск, 1996. С. 3-16.
Герасимович О.В. Восточнославянская семантическая аксиология (вера, надежда, любовь). Минск : Беларуская навука, 2013. 249 с.
Емельянова О.А. Об одной модели выражения ценностных представлений в современном английском языке (Life is about people) // Вестник СПбГУ. Сер. 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2015. Вып. 2. С. 105-112.
Сулейманова Я.О. Ценностная картина мира русской культуры в паремиологическом контексте (на материале пословиц с компонентами-наименованиями природных стихий) // Universum: Филология и искусствоведение: электрон. научн. журн. 2017. № 6 (40). URL: http://7universum.com/ru/philology/archive/item/4930 (дата обращения: 08.11.2017).
Федосюткина Н.С. Слова-ценности как средство доступа к ценностной картине мира: Экспериментальное исследование : дис.. канд. филол. наук. Курск, 2005. 160 с.
Фокина М.А. Категория прецедентности в массмедийном дискурсе и ценностная картина мира современной молодежи // Язык. Текст. Дискурс. Ставрополь, 2014. Ч. 2, вып. 12. С. 58-68.
Фразеологический словарь русского языка / [под ред. А.И. Молоткова]. М. : Сов. энцикл., 1987. 543 с.
Словник фразеологізмів української мови / [уклад. В.М. Білоноженко, І.С. Гнатюк, В.В. Дятчук та ін.]. Киiв : Наукова думка, 2003. 1104 с.
Oxford Dictionary of Idioms / [ed. by J. Siefring]. Oxford : Oxford University Press, 2004. 340 p.
Schemann H. Deutsche Idiomatik: Wörterbuch der deutschen Redewendungen im Kontext. Berlin ; Boston : De Gruyter, 2011. 1040 S.
Краснобаєва-Чорна Ж.В. Лінгвофраземна аксіологія: парадигмально-категорійний вимір. [2-е вид., доп.]. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2016. 416 с.
 Experience of understanding the axiological world image in phraseology: a structural organization (based on Russian, Ukrainian, English and German) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/6

Experience of understanding the axiological world image in phraseology: a structural organization (based on Russian, Ukrainian, English and German) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/6

Download full-text version
Counter downloads: 2765