The sphere of concepts of the novel Demons by F.M. Dostoevsky: on revealing the main concept and its function in the poetics of the book | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/8

The sphere of concepts of the novel Demons by F.M. Dostoevsky: on revealing the main concept and its function in the poetics of the book

The article is devoted to the revealing of the main concept of the novel Demons by Fyodor Dostoevsky, analysis of its functions in the sense field organization and poetics of the book. The concept "besovstvo" [devildom] became relevant for the writer in the light of the socio-political situation in Russia in the 1860s. In his interpretation, it was the reason of the moral crisis concerning all the social strata. The analysis of the materials that characterize the history of the Demons creation in its connection with the poetics of the title and the epigraphs showed that the main concept of the novel is "besovstvo". The identification of all the fragments with the nuclear lexical items of the nominal field of the concept "besovstvo" shows that three of them are verbalized in the chronicler's speech, sixteen in the characters' words. In the chronicler's speech, the features disease, fury, pride point at the deformation of the moral values. In the characters' speech (Stavrogin and Dasha, Tikhon, Stepan Trofimovich, etc.), the concept is verbalized in a more detailed way. In these fragments the features logic, infidelity, contempt, pride, helplessness revealing the reasons of the moral destruction as well as disgust and fear proving the pernicious character of this phenomenon are verbalized. The functions of the chosen fragments in the development of the narrative, composition and character structure of the novel were determined, which helped establish that the concept "besovstvo" has a key role in the poetics of the book. It unites separate stories proving the large scale of the crisis. The concept "besovtvo" determines the specificity of the plot: fragments where it is verbalized with key words have a reflective character and actualize the philosophical content of the book. In the exposition, the concept verbalization reveals the disharmony of the characters' personalities and the town life. The concept representation is more active in the second and the third parts of the book. The chapter "At Tikhon's", highlighting the tragedy of the main hero, is of particular importance. The concept is entirely actualized in Stepan Trofimo-vich's speech on besovstvo that covered Russia. The Apocalypse motive that is emphasized here determines the destruction of social and moral values that regulate the characters' life. The concept actualization helps to create the system of characters, in which Stavrogin is the center. Consequently, the concept "besovstvo" in the novel Demons represents the author's view on the social and moral problems of his time, reveals the manifestation and reasons of the deep crisis that the Russian society was going through. It also unifies all the levels of the novel's poetics, determines its narrative, composition and character structure, provides the unity of the literary text.

Download file
Counter downloads: 241

Keywords

Ф.М. Достоевский, роман «Бесы», художественный концепт, бесовство, поэтика, сюжет, композиция, система персонажей, Fyodor Dostoevsky, novel Demons, literary concept, besovstvo, poetics, plot, composition, system of characters

Authors

NameOrganizationE-mail
Bulgakova Natalia O.Tomsk Polytechnic Universitynob@tpu.ru
Sedelnikova Olga V.Tomsk Polytechnic Universitysedelnikovaov@tpu.ru
Всего: 2

References

Достоевский: Сочинения, письма, документы: словарь-справочник / сост. и науч. ред. Г.К. Щенников, Б.Н. Тихомиров. СПб. : Пушкинский Дом, 2008. 467 с.
Истомина Н.Ф. Концепт «БЕСЫ» в одноимённом романе Ф.М. Достоевского : автореф. дис.. канд. филол. наук. Калининград, 2002. 179 с.
Федотова Е.Е. Концепт «Мысль» в произведениях Ф.М. Достоевского // Вестник МГТУ. 2010. № 2. С. 69-73.
Леготина Е.В., Кобякова Т.И. Концепт «зло» в сознании русской языковой личности (на материале романов Ф.М. Достоевского) // Вестник ВЭГУ. 2013. № 3 (65). С. 108-114.
Бокова О.А. Концепт «Тоска» в идиостиле Ф.М. Достоевского // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2004. № 1-2 (31). С. 35-37.
Захаров В.Н. Снова «Бесы» // Достоевский Ф.М. Полн. собр. соч. канонические тексты / под ред. В.Н. Захарова. Петрозаводск, 2012. Т. 9.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений : в 30 т. Л. : Наука. Ленингр. отд-ние.
Лотман Ю.М. Семиотика культуры и понятие текста // Труды по знаковым системам. XII. Тарту, 1981.
Тюпа В.И. Аналитика художественного (введение в литературоведческий анализ. М. : Лабиринт, 2001.
Захаров В.Н. Эмблема романа: Россия и Христос // Достоевский Ф.М. Полн. собр. соч. : в 18 т. М., 2004. Т. 9. С. 544-555.
Буданова Н. Ф. О некоторых источниках нравственно-философской проблематики романа «Бесы» // Достоевский: Материалы и исследования. Л., 1988. Т. 8. С. 93-106.
Володина Н.В. Концепты, универсалии, стереотипы в сфере литературоведения. 2-е изд., стер. М. : ФЛИНТА : Наука, 2014. 256 с.
Мифы народов мира: энцикл. М. : Сов. энцикл., 1980. Т. 1.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка : избр. ст. / совмещ. ред. изд. В.И. Даля и И.А. Бодуэна де Куртенэ. М. : Олма-Пресс : Крас. пролетарий, 2004. 700 с.
Мокиенко В.М. Образы русской речи: историко-этимологические очерки фразеологии. 2-е изд., испр. М. : Флинта : Наука, 2007.
Померанцева Э.В. Мифологические персонажи в русском фольклоре. М. : Наука, 1975.
Найдыш О.В. Мифопоэтическое наследие в культурогенезе восточных славян // Вестник российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2008. С. 25-33.
Найдич Э.Э., Роднянская И.Б. «Демон» // Лермонтовская энциклопедия / науч.-ред. совет изд-ва «Сов. энцикл.». М., 1981. С. 130-137.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. 4-е изд. М. : Сов. Россия, 1979.
Чирков Н.М. О стиле Достоевского. М. : Изд-во АН СССР, 1963.
Чичерин А.В. Идеи и стиль. М. : Сов. писатель, 1968.
Арутюнова Н.Д. Стиль Достоевского в рамке русской картины мира // Поэтика. Стилистика. Язык и культура: Памяти Татьяны Григорьевны Винокур. М., 1996.
Арутюнова Н.Д. «Палка о двух концах»: К проблеме семантической редукции в текстах Достоевского // Изв. РАН. Сер. лит. и яз. 2005. Т. 64, № 2. С. 3-14.
Иванчикова Е.А. Синтаксис художественной прозы Достоевского. М. : Наука, 1979.
Слово Достоевского. 2000 : сб. ст. / под ред. Ю.Н. Караулова, Е.Л. Гинзбурга. М. : Азбуковник, 2001.
Словарь языка Достоевского: идиоглоссарий. А-В / гл. ред. Ю.Н. Караулов ; авт.-сост. Ю.Н. Караулов, Е.Л. Гинзбург, М.М. Коробова. М. : Азбуковник, 2008.
Слово Достоевского 2014. Идиостиль и картина мира / под общ. ред. Е.А. Осокиной. М. : ЛЕКСРУС, 2014.
Ашимбаева Н.Т. Достоевский: Контексты слов : сб. ст. СПб. : Серебряный век, 2014.
Степанян К.А. Явление и диалог в романах Ф.М. Достоевского. СПб. : Крига, 2010.
Рубцова Н.С. К вопросу о структурном единстве хроникёра в романе Ф.М. Достоевского «Бесы» // Вестник Удмуртского университета. 2015. Т. 25, вып. 3. С. 16-21.
Карякин Ю.Ф. Зачем хроникер в «Бесах». URL: http://karyakinyury.com/ru/books/ dostiapokalipsis/dostiapokalipsis.html (дата обращения: 16.09.2017).
Сараскина Л.И. Бесы - роман-предупреждение. М. : Сов. писатель, 1990.
Жилякова Э.М. Демонические герои // Ф.М. Достоевский: Антология жизни и творчества. URL: http://www.fedordostoevsky.ru/research/aesthetics-poetics/072/ (дата обращения: 27.09.2017).
Касаткина Т.А. Без Бога. Роман Ф.М. Достоевского «Бесы». Ст. 2 // Три века русской литературы: Актуальные аспекты изучения. Москва ; Иркутск, 2007. Вып. 14. С. 3-24.
Тарасов Б. Н. Вечное предостережение // Достоевский Ф. М. Полн. собр. соч. : в 18 т. Т. 9: Роман «Бесы» (1871-1872). М., 2004.
Гагаев А.А., Гагаев П.А. Художественный текст как культурно-исторический феномен: Теория и практика прочтения : учеб. пособие. М. : Флинта : Наука, 2002.
Кашина Н.В. Эстетика Ф.М. Достоевского : учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М. : Высш. шк. (вузы и техникумы), 1989.
Мелетинский Е.М. Заметки о творчестве Достоевского. М. : РГГУ, 2001.
Дубеник Е.А. Литературные ассоциации в романе Ф.М. Достоевского «Бесы» : дис.. канд. филол. наук. М., 2010.
Булгаков С.Н. Русская трагедия // Бесы: Роман в трех частях. «Бесы»: Антология русской критики. М., 1996.
Карякин Ю.Ф. Достоевский и канун XXI века. М. : Сов. писатель, 1989.
Бабушкин А.П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка. Воронеж : Изд-во ВГУ, 1996. С. 43-46.
 The sphere of concepts of the novel <i>Demons</i> by F.M. Dostoevsky: on revealing the main concept and its function in the poetics of the book | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/8

The sphere of concepts of the novel Demons by F.M. Dostoevsky: on revealing the main concept and its function in the poetics of the book | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/8

Download full-text version
Counter downloads: 2765