On the current importance and challenges of quantitative studies of Russian media | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/13

On the current importance and challenges of quantitative studies of Russian media

This paper presents the results of a research, which is part of the project "Developing the Fundamentals of Russian Media Theory Under the Transformation of Social Practices and Mass Media Digitalization". As the conceptual framework of media theory cannot develop and improve apart from a systemic study of actual media practices, it was decided to conduct an independent research aimed at collecting all available statistical data on the Russian media system. Being aware of the numerous objective difficulties potentially involved in this work, the team of researchers initially set a major goal to empirically determine and classify the challenges to large-scale quantitative studies of Russian media and only then try to establish a database. Within the frames of the research "Russian Media Map", it was intended to do the following: ascertain the number of actually existing mass media outlets, their actual brands, types, range of themes, periodicity, language and reach, their founders and license holders as well as the economic characteristics of media enterprises. The main method was an analysis of the official registers of two state bodies, Roskomnadzor and Rosstat. The media system of a large constituent entity of the Russian Federation, the Republic of Bashkortostan, was selected as a case for the pilot study. In the course of a detailed two-phase examination of mass media in the region, two major obstacles preventing the collection of statistical information were identified. The first basic problem is that it is impossible to find out the exact number of actually existing mass media outlets under the current accounting system. The second problem is related to the fact that the financial statements of media enterprises are not always complete and relevant. The obtained results confirmed the suggestion that in contemporary Russia there is no possibility to collect all the required data on any sample of mass media and check their validity. However, the authors believe that the obstacles discovered in the course of the research should not be seen as constant because external changes can drastically improve the situation, so it seems reasonable to occasionally go back to the project to test the possibilities of solving the tasks at hand. This is explained by the fact that it is the studies involving quantitative methods that prove to be especially important for the verification of most scientific hypotheses.

Download file
Counter downloads: 179

Keywords

средство массовой информации, наименование, учредитель, лицензиат, организационно-правовая форма, финансовый показатель, media outlet, title, founder, license holder, form of business ownership, financial indicator

Authors

NameOrganizationE-mail
Vartanova Elena L.Lomonosov Moscow State Universityreferent@smi.msu.ru
Smirnov Sergey S.Lomonosov Moscow State Universitysmirnov_s@rambler.ru
Всего: 2

References

Smythe D. W. On the Political Economy of Communications // Journalism & Mass Communication Quarterly. 1960. № 37 (4). P. 563-572.
Picard R.G. Media Economics: Concepts and Issues. Newbury Park ; London ; New Delhi : Sage Publications, 1989. 136 p.
Albarran A.B. Media Economics: Understanding Markets, Industries and Concepts. Iowa : Iowa State Press. 1996. 256 p.
Гуревич С.М. Экономика отечественных СМИ. М. : Аспект-Пресс, 2004. 288 с.
Демина И.Н. Экономические аспекты деятельности масс-медиа. Иркутск : Изд-во БГУЭП, 2003. 176 с.
Интернет в России в 2016 году: Состояние, тенденции и перспективы развития. М. : ФАПМК, 2017. URL: http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2017.html
Радиовещание в России в 2016 году: Состояние, тенденции и перспективы развития. М. : ФАПМК, 2017. URL: http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2017.html
Российская периодическая печать: Состояние, тенденции и перспективы развития. М. : ФАПМК, 2017. URL: http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2017.html
Телевидение в России в 2016 году: Состояние, тенденции и перспективы развития. М. : ФАПМК, 2017. URL: http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2017.html
Вартанова Е.Л. Постсоветские трансформации российских СМИ и журналистики. М. : МедиаМир, 2014. 278 с.
Иваницкий В.Л. Модернизация журналистики: методологический этюд. М. : Изд-во МГУ, 2010. 360 с.
Смирнов С.С. Новый этап нормативного формирования идентичности российской медиаиндустрии // Медиаскоп. Электронный научный журнал ф-та журналистики МГУ. 2016. № 2. URL: http://www.mediascope.ru/node/2095
Вырковский А.В., Макеенко М.И. Региональное телевидение России на пороге цифровой эпохи. М. : МедиаМир, 2014. 144 с.
Свитич Л.Г., Смирнова О.В., Ширяева А.А., Шкондин М.В. Методологические предпосылки системного исследования городских газет // Вопросы теории и практики журналистики. 2015. № 1. С. 5-19.
Вартанов С.А. Динамика развития медиаиндустрии России в 2000-2014 гг.: общие тренды и взаимосвязь с макроэкономическими показателями // Медиаскоп. 2015. № 3. URL: http://www.mediascope.ru/1831
Кирия И.В., Довбыш О.С. Региональные диспропорции в развитии медиасистем в России // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2014. № 3. С. 4-14; № 4. С. 84-104.
Таиров А.Р. Проблемы обеспечения прозрачности региональных рынков СМИ // Медиа. Информация. Коммуникация. 2014. № 9. С. 4-6.
Ассоциация коммуникационных агентств России. URL: http://www.akarussia.ru/ knowledge/market_size
Федеральная служба по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. URL: https://rkn.gov.ru/mass-communications/reestr
Интегрум. Компании. URL: https://companies.integrum.ru
 On the current importance and challenges of quantitative studies of Russian media | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI:  10.17223/19986645/54/13

On the current importance and challenges of quantitative studies of Russian media | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 54. DOI: 10.17223/19986645/54/13

Download full-text version
Counter downloads: 2765