Children's speech development in the aspect "self-and-otherness" | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 55. DOI: 10.17223/19986645/55/7

Children's speech development in the aspect "self-and-otherness"

The aim of the study is to analyze products of child speech activity in the aspect of "self-and-otherness" - that is to set distinction criteria between "self' and "otherness" and to determine the linguistic status of "otherness" in a child's speech. The concept "otherness" originated in the works by M.M. Bakhtin, and is used to refer to the analysis of pieces of literature rather than to language studies. But with the development of an intertextual approach in linguistics, many works began to study "otherness" in different products of human speech activity including everyday communication. The novelty of the proposed approach consists in researching children's speech products as linguistic objects containing elements created by a child and elements adopted by a child from other people's speech in a "ready-to-use" form. This approach distinguishes this research from many works which compare peculiarities of children's speech with the language system or its functioning. The main method of the research is the case-study method because the research is based on the analysis of a particular child's speech. The paper offers analysis of utterances of the author's daughter's at the age of two to four collected in a scientific diary with the author's linguistic commentaries and descriptions of communicative situations. The study allows concluding that the combination of "self-and-otherness" in the speech of a child acquiring the Russian language may be revealed in the aspects of morphology and derivation, in making decisions when choosing a proper word, in composing word combinations, and in producing long utterances. "Otherness" is considered as speech elements which a child understands as independent language blocks, and can combine them with each other. Among such elements are: (1) particular morphemes (endings, suffixes, prefixes); (2) particular word-forms understood by a child as independent language units equal to root morphemes or derivation bases; (3) particular words; (4) set collocations of words; (5) long phrases reproduced by a child as "ready-to-use" units. The key part in reproducing "others' elements" in the self-speech of a child is given to sound signs rather than to the word meaning. It goes without saying that a child constructs his/her own system of speech but this system is made out of the constructing material perceived from other people's speech. What makes a child's language system individual is a unique set of different elements adopted from other people's speech, and a possibility to combine these elements in a child's own way. The results of the study can be applied in linguistic courses discussing the problems of child language acquisition and in the practice of speech therapy (for example, during speech developing activities at kindergartens or nursery schools).

Download file
Counter downloads: 154

Keywords

детская речь, развитие речи у ребенка, «чужое слово», онтолингвистика, метод кейса, children's speech, children's speech development, child language acquisition, "otherness", case-study, ontolinguistics

Authors

NameOrganizationE-mail
Osokina Svetlana A.Altai State Universitys.a.osokina2@yandex.ru
Всего: 1

References

Литературный текст: проблемы и методы исследования: «Свое» и «чужое» слово в художественном тексте : сб. науч. тр. Тверь: Изд-во Твер. гос. ун-та, 1999. Вып. 5. 220 с.
Комарова З.И., Шагеева А.А. Когнитивные функции цитаты в естественнонаучном тексте. Екатеринбург : УГТУ-УПИ, 2009. 249 с.
Beaugrande R. de, Dressier W.U. Introduction to text linguistics. Routledge Publisher, 2002. 288 p.
Степанов Ю.С. Интертекст и некоторые современные расширения лингвистики // Языкознание: Взгляд в будущее / под общ. ред Г.И. Берестнева. Калининград, 2002. С. 100-105.
Фатеева Н.А. Контрапункт интертекстуальности, или Интертекст в мире текстов. М. : Агар, 2000. 280 с.
Чернявская В.Е. Интертекст и интердискурс как реализация текстовой открытости // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 106-111.
Гаспаров Б.М. Язык. Память. Образ: Лингвистика языкового существования. М. : Новое лит. обозрение, 1996. 352 с.
Караулов Ю.Н., Филиппович Ю. Н. Лингвокультурное сознание русской языковой личности: Моделирование состояния и функционирования. М. : Азбуковник, 2009. 336 с.
Осокина С.А. Сетевая модель языкового тезауруса: особенности построения // Сибирский филологический журнал. 2016. № 3. С. 191-198.
Выготский Л.С. Мышление и речь. 5-е изд. М. : Лабиринт, 1999. 352 с.
MacWhinney B. The Emergence of Language. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1999.
Tomasello M. Constructing a language: a usage-based theory of language acquisition. Cambridge : Harvard University Press, 2003.
Chomsky N. Studies on semantics in generative grammar. The Hague, Paris, New York : Mouton Publishers, 1972.
Цейтлин С.Н. Очерки по словообразованию и формообразованию в детской речи. М. : Знак, 2009. 362 с.
Цейтлин С.Н. Семантическая категория посессивности в русском языке и ее освоение ребенком // Семантические категории в детской речи / отв. ред. С.Н. Цейтлин. СПб., 2007. С. 201-219.
Протасова Е.Ю. Овладение категорией «свое - чужое» в детской речи // Теоретические проблемы функциональной грамматики : материалы Всерос. науч. конф. С.-Петербург, 26-28 сентября 2001 г. / отв. ред. А.В. Бондарко. СПб., 2001. С. 238-245.
Семантические категории в детской речи / отв. ред. С. Н. Цейтлин. СПб. : НЕСТОР-ИСТОРИЯ, 2007. 436 с.
Поспелова С.Н. Направления и методы изучения детской речи в отечественной и зарубежной лингвистике // Молодой ученый. 2015. № 10. С. 1432-1434.
Елисеева М.Б. Союзные средства в речи ребенка от двух до трех лет: лонгитюд-ное исследование // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2015. № 2. С. 74-83.
Duff P.A. Case Study Research on Language Learning and Use. Annual Review on Applied linguistics. Cambridge : Cambridge University press, 2014. P. 233-255.
Цейтлин Н.С. Направления и аспекты изучения детской речи // Детская речь как предмет лингвистического исследования : тез. конф., 31 мая - 2 июня 2004 г. СПб., 2004. С. 275-278.
Леонтович О.А. Методы коммуникативных исследований. М. : Гнозис, 2011. 224 с.
Михайлова О.А., Михайлова Ю.Н. Новообразования в детской речи как отражения грамматических закономерностей // Теория и практика лингвистического образования. 2013. С. 104-107. URL: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/1888/1/povr-2015-03-16.pdf
Гридина Т.А. Онтолингвистика. Язык в зеркале детской речи : учеб. пособие. М. : Наука : Флинта, 2006. 152 с.
Негневицкая Е.Н., Шахнарович А.М. Язык и дети. М. : Наука, 2006. 112 с.
Белянин В.П. Психолингвистика : учеб. М. : Флинта, 2004. 232 с.
Аничков И.Е. Труды по языкознанию. СПб. : Наука, 1997. 512 с.
Гвоздев А.Н. От первых слов до первого класса: Дневник научных наблюдений. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 1981. 324 с.
Косых Е.А. Текстопорождение в детской речи. URL: http://gisap.eu/ru/node/416
Jusczyk P. W. How children begin to extract words from speech. Trends in cognitive science. 1999. № 3 (9). P. 323-328.
 Children's speech development in the aspect

Children's speech development in the aspect "self-and-otherness" | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 55. DOI: 10.17223/19986645/55/7

Download full-text version
Counter downloads: 2494