The reception of the Renaissance conception of man in Ayn Rand's literary works | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 55. DOI: 10.17223/19986645/55/10

The reception of the Renaissance conception of man in Ayn Rand's literary works

The aim of the paper is the detection of the reception of the Renaissance conception of man in Ayn Rand's fiction. This aim is determined by the fact that Rand's fiction contains features of many philosophical directions, yet it is the "monoduality" (J. Groth) of the Renaissance that correlates with Objectivism expressed in Rand's texts. Rand's "overcoming of duality" (C. Chiabarra) is similar to the Renaissance ideals. Renaissance ideas in Rand's texts are received through the influence of the ideas of T.S. Zielinski and of the thinkers of the Union of the Third Renaissance. In her texts, Rand rethinks human wholeness, a value of Renaissance humanism. She uses the theme of architecture for this purpose. In The Fountainhead, she presents an image of an architect (Howard Roark) who is close to the Renaissance ideals. The idea of humankind recreation via changing one separate human was close to Rand, and it unites her with Renaissance humanists. The idea of transformation of a person captured by Giovanni Pico della Mi-randola (Oration on the Dignity of Man) and by Giordano Bruno (The Expulsion of the Triumphant Beast) turned into the idea of creation of a new human in Rand's texts. Bruno's heroic enthusiasm (extreme dedication in goal achievement, readiness to die for the idea) is demonstrated by such characters of her novels as Kira Argunova (We the Living), Dagny Tag-gart and Wet Nurse (Atlas Shrugged). The ability to accumulate material values arises from man's extreme dedication. This ability became sinless in the Renaissance, and Rand also supports it. The conflict between human body and soul, the contradiction between human's believes and his acts presented in the situations of Rand's novels create the non-wholeness in man (it was primarily stated by the Renaissance philosophers G. Manetti, G. Pico della Mirandola, etc.). "The religion of mind" as an attempt to overcome the duality of human consciousness preached by Renaissance philosophers becomes a cornerstone in Rand's philosophy of Objectivism. At the same time, Rand overcomes the "natural - social" dichotomy in her texts. The unity of man with the surrounding world is reconstructed in episodes of nature descriptions. Nature is understood in an infinistic way, and man is the creator in it. In conclusion, it is necessary to notice that Rand is not a direct successor of the Renaissance ideas, but she rethinks them ingeniously by recreating images of great characters in her novels. The Renaissance was a short period of human individuality's blossom which she received through Russian culture. Receiving the post-Renaissance aesthetics as destructive, she returns to the Renaissance conception of man, and rethinks it in her texts.

Download file
Counter downloads: 190

Keywords

Айн Рэнд, эпоха Возрождения, американская литература, ренессансная концепция личности, индивидуализм, Ayn Rand, Renaissance, American literature, Renaissance conception of man, individualism

Authors

NameOrganizationE-mail
Grigorovskaya Anastasiya V.Tyumen State Universitya.v.grigorovskaya@utmn.ru
Всего: 1

References

Баткин Л.М. Итальянское Возрождение: проблемы и люди. М. : РГГУ, 1995. 448 с.
Гуревич П. Философия человека // Гуманитарные технологии: Аналитический портал. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/basis/6074
Рэнд А. Левые: старые и новые // Рэнд А. Возвращение примитива: Антииндустриальная революция. М., 2016. С. 195-208.
Rand A. For the New Intellectual // A. Rand. For the New Intellectual. N.Y. : Random House Inc., 1961. P. 7-48.
Рэнд А. Романтический манифест: Философия литературы. М. : Альпина Паблишер, 2011. 199 с.
Боуз Д. Либертарианство: история, принципы, политика // Liberty News: Новости Свободы. URL: http://www.libertynews.ru/node/325
Sciabarra C.M. Ayn Rand. The Russian Radical. Pennsylvania : Pennsylvania State University Press, 2013.
Зелинский Ф.Ф. Цицерон в истории европейской культуры // Зелинский Ф.Ф. Возрожденцы: Научно-популярные статьи по всеобщей литературе. СПб., 1922. Вып. 1. С. 20-57.
Пейкофф Л. Объективизм: философия Айн Рэнд. М. : Астрель : Полиграфиздат, 2012. 575 с.
Сперанская Н. Русская античность // Фридрих Ницше: Для всех и ни для кого (к 100-летию со дня смерти). URL: http://www.nietzsche.ru/look/xxc/estetika/speranskaya/
Вильгоцкий А. Кто такая Айн Рэнд? М. : АСТ, 2015. 352 с.
Шишкина С.Г. Истоки и трансформации жанра литературной антиутопии в XX веке. Иваново : ИГХТУ, 2009. 230 с.
Рэнд А. Гимн. М. : Альпина Паблишерз, 2009. 112 с.
РоллоМ. Смысл тревоги. М. : Класс, 2001. 384 с.
Рэнд А. Источник : в 2 кн. М. : Альпина Паблишерз, 2010. Т. 1. 453 с.; Т. 2. 350 с.
Рэнд А. Атлант расправил плечи : в 3 ч. М. : Альпина Бизнес Букс, 2009. Т. 1. 436 с.; Т. 2. 424 с.; Т. 3. 538 с.
Рэнд А Мы живые. М. : Альпина Паблишерз, 2011. 473 с.
Горфункель А.Х. Философия эпохи Возрождения : учеб. пособие. М. : Высш. шк., 1980. 368 с.
Красиков В.И. Философы в четырех волнах русской эмиграции в Америке: траектории жизненных судеб // Вестник Кемеровского государственного университета. 2009. № 2. С. 85-91.
Мирандола П. делла Дж. Речь о достоинстве человека // История эстетики: Памятники мировой эстетической мысли : в 5 т. М., 1962. Т. 1. С. 506-514.
Рэнд А. Ответы: Об этике, искусстве, политике и экономике. М. : Альпина Паблишер, 2012. 282 с.
Рэнд А. Искусство и познание // Рэнд А. Романтический манифест: Философия литературы. М., 2011. С. 44-81.
Брагина Л.М. Итальянский гуманизм эпохи Возрождения: Идеалы и практика культуры. М. : Изд-во МГУ, 2002. 384 с.
Rand A. What Can One Do? // Rand A. Philosophy: Who Needs It. N.Y. : Signet. P. 97-104.
БруноДж. Изгнание торжествующего зверя. М. : Алгоритм, 2014. 680 с.
Рэнд А. Этика объективизма // Добродетель эгоизма. М., 2015. С. 13-42.
Пейкофф Л. Подумай дважды: предисловие редактора // Рэнд А. Подумай дважды. М. : Астрель, 2012. С. 112-115.
Кирло Х. Словарь символов: 1000 статей о важнейших понятиях религии, литературы, архитектуры, истории. М. : Центрполиграф, 2007. 525 с.
Зелинский Ф.Ф. Освящение труда // Культура и искусство: Онлайн журнал. URL: http://www.cult-and-art.net/society/67211-f_f_zelinskij_osyjawenie_truda
Rand A. The Meaning of Money // Rand A. For the New Intellectual. N.Y. : Random House Inc., 1961. P. 70-74.
Рэнд А. Подумай дважды // Рэнд А. Подумай дважды. М., 2012. С. 116-226.
Манетти Дж. О достоинстве и превосходстве человека // Итальянский гуманизм эпохи Возрождения / под ред. С.М. Стама. Саратов, 1988. Ч. 2. С. 8-40.
Rand A. «This Is John Galt Speaking» // Rand A. For the New Intellectual. N.Y., 1961. P. 94-159.
Грот Н.Я. Джордано Бруно и пантеизм // Сочинения : в 4 т. Мелитополь, 2013. Т. 1. С. 69-157.
Sue Evelyn Coffman B.A. Howard Roark as Hero: Thesis For The Degree of Master of Arts. Denton, Texas, 1965. 134 p.
Rosenthal B.G. The Russian Subtext of «Atlas Shrugged» and «The Fountainhead» // The Journal of Ayn Rand Studies. 2004. No. 1. Vol. 6. P. 195-225.
 The reception of the Renaissance conception of man in Ayn Rand's literary works | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 55. DOI: 10.17223/19986645/55/10

The reception of the Renaissance conception of man in Ayn Rand's literary works | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2018. № 55. DOI: 10.17223/19986645/55/10

Download full-text version
Counter downloads: 2494